استاد ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه: فردوسی برای بشریت نسخه پیچید

کرمانشاه - ایرنا - استاد ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به نقش و جایگاه فردوسی در جهان گفت: امروز جهان پی برده است که فردوسی برای بشریت نسخه پیچیده است و در شاهنامه دردها و آرمان‌های بشریت را پاسخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ دکتر موسی پرنیان روز سه‌شنبه در همایش گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در سرسرای دانشکده ادبیات دانشگاه رازی، افزود: یکی از روسای سازمان ملل که برای بزرگداشت فردوسی به ایران سفر کرده بود گفت که جهان باید بنای تعاملات خودش را بر پایه تفکرات و اندیشه بلند فردوسی بگذارد.

وی با اشاره به اینکه تیمور با آن همه امکانات و تجهیزات امروز به عنوان یک چهره سفاک در جهان شناخته می شود، گفت: اما فردوسی که روزی آرزوی قربانی کردن یک گوسفند را داشت و در تنگ دستی به سر می برد، امروز نام و آوازه اش جهان را تسخیر کرده است که افتخار بزرگی برای همه محسوب می شود.

پنج پیام مهم شاهنامه

این استاد ادبیات دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه شاهنامه این اثر ماندگار فردوسی پیام های مهمی برای بشریت دارد گفت: مفاهیمی چون خداجویی و خداطلبی مانند خون در رگ های شاهنامه ساری و جاری است همچنانکه هیچ پهلوانی در این اثر فعالیت خود را بدون ذکر و نام خداوند آغاز نمی کند در حالیکه در سایر آثار حماسی جهان هرگز شاهد چنین ذکری نبودیم.

استاد ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه: فردوسی برای بشریت نسخه پیچید

وی پیام دوم شاهنامه را خرد و خردورزی عنوان کرد که محور و بن مایه شخصیت های داستان است و در ادامه افزود: پیام دیگر این اثر ارزشمند داد و عدالت است به نحوی که داد در شاهنامه موتور اعتدال است و آنچه در اندیشه و در شخصیت ها است بر محور داد می چرخد و لذا پهلوانان در مقابل دشمن از خدا می خواهند که اگر برحقم مرا پیروز گردان.

پرنیان پیام دیگر شاهنامه را دانش اندوزی دانست که صدها بیت در این اثر ارزش و اهمیت این موضوع را تاکید کردند و در خصوص یکی دیگر از پیام های شاهنامه هم گفت: باوجود اینکه داستان شاهنامه براساس جنگ است اما جنگ در شاهنامه ستوده و ارزش محسوب نمی شود و از جانب ایرانیان صرفا جنبه دفاعی دارد و به همین دلیل است که صلح طلبی هم یکی از پیام های مهم شاهنامه است.

در ارتباط با شاهنامه و فردوسی کوتاهی کردیم

دکتر روح الله بهرامی دبیر این همایش هم ضمن گلایه از قصور و کوتاهی در ارتباط با شاهنامه و فردوسی گفت: مشکلات جدی فرهنگی و هویتی ما ناشی از توجه نکردن به همین اصالت ها است و این کم توجهی چه در سطوح آموزشی مدارس و چه در سطح تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها هم مغفول است و باید بپذیریم که ما ۲ مقوله تاریخ و ادبیات را مورد غفلت قرار دادیم.

وی با بیان اینکه زبان بستر پویا و گویای هستی است که انسان می تواند در آن بستر نسبت به نشر آگاهی و اطلاعات اقدام کند، گفت: عظمت شاهنامه و حکیم فردوسی در حوزه تاریخی و زبانی است که زوایای متعدد هویت ما در آنجاست و لذا اگر گسست و ناهمزبانی در این ساختار مشاهده می شود به دلیل کوتاهی و کم کاری ما است.

زبان و هویت را باید حفظ کنیم

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه هم در این همایش بر تعهد و تعصب هویتی و زبانی تاکید کرد و گفت: زبان و هویت ما در جهان بسیار اثرگذار بوده است و بسیاری از کشورهای دنیا از زبان فارسی اثر گرفته اند اما متاسفانه ما خیلی عادی از کنار آن عبور می کنیم و توجهی به آن نداریم و لذا اگر از این هویت و میراث خود صیانت نکنیم، چیزی از آن باقی نمی ماند.

حامد دمیاد با اشاره به اینکه فرصت های خوبی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تعامل و همکاری با دانشگاه و دانشجویان فراهم شده است افزود: به عنوان نمونه صندوق اعتباری هنر ظرفیت خوبی است تا از فعالان فرهنگی و هنری در دانشگاه حمایت های مادی و بیمه ای را انجام دهد که امیدواریم با استقبال مواجه شود.

استاد ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه: فردوسی برای بشریت نسخه پیچید

به گزارش ایرنا، بیست و پنجمین روز اردیبهشت به نام حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی، حماسه‌سرای بلندآوازه ایران است که با اثر گرانسنگ خود "شاهنامه" میراثی از حکمت ایرانی را در قالب نظم پارسی جاودانه و زبان و اندیشه پارسی را تا ابد ماندگار کرد.

حماسه‌سرای بزرگ ایران، حکیم فردوسی، اوایل قرن چهارم هجری در سال ۳۱۹ خورشیدی، در روستای "پاژ" از توابع توس خراسان در خانواده ای از دهقانان چشم به جهان گشود و در اواخر قرن چهارم و در سال ۳۹۷ خورشیدی در سن ۷۸ سالگی چشم از جهان فروبست و در زادگاه خویش به خاک سپرده شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha