۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۵۹
کد خبر: 83045304
T T
۰ نفر
كوربین: ترامپ به قوانین بین‌المللی پشت كرده است

لندن – ایرنا – رهبر حزب كارگر انگلیس طی سخنانی در آخرین روز كنفرانس سالانه این حزب درلیورپول گفت:زمانی كه ترامپ ازبرجام و توافق اقلیمی پاریس خارج شده، سفارتخانه آمریكا را به قدس منتقل می‌كند و جنگ تجاری به راه می‌اندازد، به قوانین بین‌الملل پشت كرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، جرمی كوربین افزود: ما نیازمند دولتی هستیم كه نه‌تنها كشور را امن نگه دارد اما از ارزش‌های دمكراسی و حقوق بشری دفاع كند.این در حالی است كه دولت محافظه‌كار 'ترزا می' همچنان به هم‌دستی در جنگ فاجعه‌بار یمن به رهبری عربستان سعودی ادامه می‌دهد و چشم خود را بر شواهد موجود درباره جرائم جنگی و مصائب میلیون‌ها یمنی بسته است.
وی با كنایه به سخنان دیروز رئیس‌جمهوری آمریكا درباره نفی سازوكارهای بین‌المللی تأكید كرد كه سیاست خارجی دولت حزب كارگر بر مبنای ارزش‌های بین‌المللی پایه‌گذاری خواهد شد. او گفت، سیاست‌های جنگ‌طلبانه را مانند آنچه در عراق و لیبی رخ داد خاتمه خواهد داد و 'به‌جای تهدید با زبان دیپلماسی عمل خواهد كرد و به‌جای ایستادگی در كنار بی‌عدالتی ، با آن مقابله می‌كند.'
كوربین همچنین خاطرنشان ساخت به‌محض پیروزی در انتخابات، فلسطین را به‌عنوان یك كشور مستقل به رسمیت خواهد شناخت. او گفت حزب كارگر یك‌صدا حملات ارتش اسرائیل علیه صدها تن از راهپیمایان فلسطینی را محكوم می‌كند.
رهبر حزب كارگر انگلیس، تداوم اشغال گری و شهرك‌سازی در سرزمین‌های اشغالی و زندانی كردن كودكان فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی را اقدامی گستاخانه خواند و تصریح كرد كه حزب كارگر از راه‌حل تشكیل دو دولت فلسطین و اسرائیل حمایت می‌كند. این در حالی است كه به گفته او، باگذشت نزدیك به ربع قرن پس از توافق اسلو چشم‌اندازی برای رسیدن به صلح و عدالت در این منطقه وجود ندارد، فاجعه فلسطین چنان ادامه دارد و جامعه جهانی نظاره‌گر ماجراست.
كوربین در ادامه بخش زیادی از سخنان خود را به مقایسه سیاست‌های دولت محافظه‌كار ترزا می و برنامه حزب كارگر برای مدیریت كشور اختصاص داد.
وی اظهار داشت كه سیاست‌های ضد مهاجرتی حزب محافظه‌كار منجر به گسترش فضای تنفر در كشور شده و تأكید كرد كه حزب كارگر در برابر تبعیض نژاد و اسلام هراسی سكوت نخواهد كرد.
رهبر حزب كارگر هشدار داد كه نفرت پراكنی در كل قاره اروپا و آمریكا حال گسترش است و گروه‌های دست راستی مسلمانان، یهودیان، اقلیت‌های قومی ومهاجران را مقصر مشكلات اقتصادی می‌دانند.این‌ها به گفته او نتیجه سیاست‌های شرم‌آوری است كه نخست‌وزیر انگلیس كشور را به‌طرف آن سوق داده است.
كوربین خاطرنشان ساخت كه مهلت تغییر سیاست‌های انگلیس گذشته است وهرروز كه دولت محافظه‌كار ترزا می در قدرت باقی می‌ماند سیاست‌های شكست‌خورده دولت او بیشتر می‌شود.
رهبر حزب كارگر در بخش پایانی اظهارات خود، عملكرد دولت در مذاكرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) را موردانتقاد قرارداد و عنوان كرد: این مساله مربوط به آینده منافع كشور و نه درباره ژست‌های سیاسی است. اگر قادر هستید به توافقی دست پیدا كنید كه شامل عضویت در اتحادیه گمركی اروپا، جلوگیری از تشكیل مرز سخت بین دو ایرلند، حمایت از مشاغل، استانداردهای مصرف‌كنندگان و مسائل زیست‌محیطی شود از آن حمایت می‌كنیم. اما اگر توان دست‌یابی به چنین توافقی را ندارید راه را بازكنید كه یك حزب دیگر دست‌به‌كار شود.
ترزا می در انگلیس و خارج از آن به دلیل نحوه مدیریت روند برگزیت به‌ویژه با توجه به امكان سناریوی خروج بدون توافق و تمدید روند برگزیت به بعد از مهلت مارس 2019 موردانتقاد زیادی قرار دارد.
انگلیس قصد دارد تا ماه مارس سال آینده رسماً از اتحادیه اروپا خارج شود اما همچنان چشم‌اندازی برای حصول توافق میان دو طرف وجود ندارد.
اروپام * هـ ن *1590

سرخط اخبار جهان