۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۰۱
کد خبر: 83038526
T T
۰ نفر
عاشورا؛ جلوه ای از وحدت و وفاق شیعه و سنی در افغانستان

كابل - ایرنا - با فرارسیدن روز عاشورای حسینی، عزاداران اعم از شیعه و سنی در سراسر افغانستان با برپایی آیین های سوگواری ضمن نمایش وحدت و وفاق مسلمانان در این كشور، برای شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و 72 تن از یارانش به عنوان غم درهم تنیده همه مسلمانان و آزادگان جهان گریستند.

به گزارش ایرنا، هزاران تن از شهروندان كابل پایتخت افغانستان به رغم تهدیدات آشكار گروه های تكفیری علیه تجمعات دینی، روز پنجشنبه مصادف با دهم محرم در مساجد، تكایا و مجالس عزاداری در مدارس دینی و اماكن مقدس مذهبی حضور یافته و به عزاداری پرداختند.
مردم مومن افغانستان در سراسر این كشور اعم از سنی و شیعه، هر سال با شروع ماه محرم در مساجد و زیارتگاه ها پرچم های عزا را برافراشته و هر شب آیین های سوگورای برگزار می كنند و با رسیدن به روز عاشورا این آیین ها به اوج خود می رسد.
« محمد اشرف غنی » رئیس جمهوری افغانستان امروز با حضور در مسجدی واقع دشت برچی در غرب شهر كابل كه طی سال جاری شاهد بیشترین حملات انتحاری و بالاترین ضریب تهدید است در آیین عاشورا شركت كرد.
او در جمع عزاداران گفت كه دشمنان ، ایجاد تفرقه قومی و مذهبی را در افغانستان دنبال می كنند كه مردم از این دسیسه آگاهی دارند و در مقابل آن ایستاده و خواهند ایستاد.
غنی افزود كه یزیدیان زمان تلاش دارند افغانستان را به كربلایی دیگر تبدیل كنند اما صدای عدالت خواهی در برابر ظلم پروری بلند است.
« محمد سرور دانش » معاون دوم رئیس جمهوری نیز در این مراسم حضور داشت كه ضمن بازخوانی تاریخ واقعه كربلا گفت كه این واقعه متعلق به یك مذهب یا حتی فقط مسلمانان نیست بلكه این درسی برای بشریت است تا راه سعادت خود را در بستر عدالت خواهی دنبال كند.
«عبدلله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز امروز در آیین عزاداری مركز زینبیه در منطقه كارته چهارم شهر كابل حضور یافت و سخنانی در تبیین اهداف قیام كربلا بیان داشت.
آیین های مشابه ای در حوزه علمیه خاتم النبین (ص)، مسجد الزهرا (س)، تكیه خانه های چنداول، مدینه العلم، محمدیه، امام زمان(عج)، حسینیه قلعه فتح الله، مناطق وزیر آباد، خیر خانه، تایمنی و دیگر مساجد با حضور پرشور شهروندان كابل جریان داشت.
بعد از سخنرانی روحانیون و شخصیت های حاضر در این آیین ها، مرثیه خوانان به ذكر مصائب شهدای كربلا و ظلمی كه به بشریت از ناحیه این جنایت علیه خاندان رسول مكرم اسلام (ص) رفت روضه خواندند و حقیقت جویان حاضر در جلسات اعم از شیعه و سنی سینه و زنجیرزدند و آیین ها اغلب با اقامه نماز ظهر عاشورا به عنوان پیام بنیادین شهدای كربلا ادامه یافت.
در استان های بلخ و هرات در شمال و شمال غرب افغانستان كه از امنیت نسبی بیشتری در مقایسه با سایر استان ها برخوردار هستند عزاداران با آسودگی بیشتری در زیاتگاهها جمع می شوند.
امروز نیز مانند عاشوراهای سنوات قبل آیین های سوگواری در زیارتگاه منصوب به امام علی (ع) در شهر مزار شریف مركز استان بلخ و امامزاده سید مرتضی علوی(ع) در شهر هرات با حضور گسترده اقشار مختلف مردم همراه شد.
دولت افغانستان چند روز قبل از شروع ماه محرم از برنامه های امنیتی خود به منظور تامین امنیت آیین های عزاداری خبر داد و سه روز قبل نیز 25 تن از اعضای گروه تروریستی داعش را در شهر كابل دستگیر كردند.
دیرور هم نیروهای مردمی كه از سوی دولت برای افزایش ضریب امنیت هیات ها در محلات مسلح شده اند، فردی را در غرب كابل بازداشت كردند كه بیش از 10 عدد نارنجك و مواد لازم برای بمب گذاری را همراه خود داشت.
امروز در شهر جلال آباد مركز استان ننگرهار در جنوب شرق افغانستان كه داعش درآن حضور بیشتری دارد انقجاری رخ داد كه پنج زخمی بر جای گذاشت و ازهرات نیز خبر رسیده است پلیس چند تن را كه مشكوك به حملات انتحاری بودند، دستگیر كرده است.
*آساق*1104*1723

سرخط اخبار جهان