۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۲
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 85477561
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

روسیه موشک بالستیک بولاوا را در زیردریایی‌های خود مستقر کرد

تهران – در پی تشدید تهدیدهای غرب به سرکردگی آمریکا علیه روسیه که اخیرا پاریس، مسکو را با زرادخانه‌های اتمی خود تهدید کرد، مسکو پس از انجام آزمایش موفقیت‌آمیز موشک قاره پیما «بولاوا» (Bulava)، آنرا در ترکیب موشک‌های بالستیک در ناوگان زیردریایی خود جای داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای نشریه آمریکایی نیوزویک با انتشار این خبر نوشت: روسیه با قرار دادن موشک بالستیک قاره پیمای بولاوا در ناوگان زیردریایی های خود، به تقویت چشم‌گیر زرادخانه راهبردی اتمی خود پرداخت.

بنابراین گزارش، موشک بالستیک سه مرحله ای بولاوا که نخستین آزمایش موفقیت آمیز خود را در ماه نوامبر سال گذشته میلادی پشت سر گذاشت، یک هدف را در فاصله سه هزار و ۵۰۰ مایلی (پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر) در شبه جزیره «کامچاتکا» واقع در شرق دور روسیه مورد اصابت قرار می دهد. بنابراین روسیه در نظر دارد آنها را در زیردریایی های اتمی کلاس «بوری» (Borei) که قادر به حمل موشک های بالستیک اتمی است، مستقر سازد، این موشک ها حتی قادرند در زمان حرکت زیردریایی نیز برای اصابت به هدف پرتاب شوند.

این گزارش حاکی است، ناوگان «اقیانوس آرام» و ناوگان «شمالی» روسیه که هفت فروند زیردریایی از کلاس بوری را شامل می شوند، هریک از آنها مسلح به ۱۶ فروند موشک بلاوا شده اند.

بنابر اعلام موسسه «پروژه دفاع ملی» (MDP) وابسته به «مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی» مستقر در واشنگتن دی‌سی، موشک بالستیک بولاوا بخش اصلی نیروی اتمی راهبردی آتی روسیه به شمار خواهد رفت.

تارنمای این هفته نامه آمریکایی در ادامه نوشت: طبق برآوردی که توسط مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی در مورد این موشک به عمل آمد، کلاهک جنگی موشک بولاوا از قابلیت «هدف‌گیری مستقل چندگانه» (MIRV ) برخوردار بوده و امکان هدف گیری مستقل ۱۰ هدف جداگانه را نیز دارد که این توانایی می تواند سامانه های پدافند موشکی را با چالش مواجه سازد.

ارتفاع این موشک با کلاهک جنگی آن به ۱۲ متر می رسد و قادر به حمل ۶ تا ۱۰ کلاهک جنگی برای اصابت به اهداف چندگانه است.

به گزارش ایرنا، درحالی نیوزویک از به کار گرفته شدن موشک بالستیک بولاوا در ناوگان زیردریایی روسیه خبر می دهد که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه طی هفته های اخیر مواضع تندی علیه مسکو اتخاذ کرده است.

مکرون در نهم اردیبهشت جاری طی سخنانی از آمادگی کشورش برای گفت وگو با دیگر کشورهای اروپایی درباره استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه پرده برداشت.

رئیس جمهوری فرانسه طی مصاحبه‌ای مدعی شد: شخصاً علاقه مند مطرح کردن موضوع استفاده از سلاح‌های دوربرد، هسته‌ای و سامانه‌های دفاع موشکی با آن دسته از کشورهای اروپایی هستم که سلاح‌های هسته‌ای آمریکا را در کشورهای خود مستقر کرده‌اند.

وی اضافه کرد: پاریس موضع خود را حفظ خواهد کرد و آماده است تا در دفاع از خاک اروپا بیشترین سهم را داشته باشد.

فرانسه که حدود ۳۰۰ کلاهک هسته ای دارد، تنها قدرت هسته ای اتحادیه اروپا است.

مکرون همچنین در ۱۳ اردیبهشت جاری در مصاحبه با هفته نامه انگلیسی اکونومیست به صراحت گفته بود: «اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌دانم».

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha