ونزوئلا: تحریم‌ها محور اصلی سیاست خارجی آمریکا هستند

تهران- ایرنا- معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا تاکید کرد که تحریم‌ها به عنوان «محور مرکزی» سیاست خارجی آمریکا، «سازوکارهای نئواستعماری» هستند که «تسلیم کردن مردم» را دنبال می‌کنند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، دلسی رودریگس معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا در سمینار منطقه‌ای کارائیبِ کمیته سیاست ویژه و استعمارزدایی سازمان ملل متحد (Seminario Regional del Caribe del Comité de Política Especial y Descolonización) گفت: تحریم‌ها، محور مرکزی سیاست خارجی ایالات متحده است که هدف آن، تسلیم کردن مردم از طریق این ساز و کارهاست.

وی تصریح کرد: تحریم‌ها، مکانیسم‌های جدید استعمار نو هستند که ایالات متحده از طریق آن‌ها به دنبال باج‌گیری از ونزوئلا در تغییر مسیر استقلال و حق تعیین سرنوشت این کشور است.

رودریگس در طول سخنرانی خود، نمودارهایی از ضررهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های اعمال شده علیه ونزوئلا در بازه زمانی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲، در دوران دولت‌های جورج دبلیو بوش، باراک اوباما، دونالد ترامپ روسای جمهوری پیشین آمریکا و جو بایدن رئیس‌جمهوری مستقر نشان داد.

وی اطمینان داد که اعمال تحریم‌ها «نشان‌دهنده زیان ۲۳۲ میلیارد دلاری در تولید ناخالص داخلی ونزوئلا طی پنج سال گذشته است» که به گفته رودریگس موجب «تاثیر جهانی»، «۶۴۵ میلیارد دلاری در تولید ناخالص داخلی و به طور کلی در اقتصاد» شده است.

معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا با این حال اطمینان داد که این کشور، «بر بدترین پیامدهای تحریم‌ها بر اقتصاد غلبه کرده و در حال حاضر نیز این روند در جریان است و طبق پیش‌بینی‌ها، رشد ونزوئلا از کشورهای منطقه فراتر می‌رود».

رودریگس همزمان با تکرار درخواست خود مبنی بر پایان تحریم‌های آمریکا خاطرنشان کرد که تعیین سرنوشت، حق ونزوئلایی‌ها است.

بر اساس گزارش رصدخانه دولتی ضد تحریم ونزوئلا، ۹۳۰ تحریم علیه کشور حوزه کارائیب اعمال شده است.

ایوان خیل وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز به تازگی در جریان نشست گروه دوستان منشور سازمان ملل در کاراکاس گفت: در چارچوب اقدامات قهری یکجانبه، ونزوئلا حتی از پرداخت سهمیه خود در سازمان ملل نیز منع می‌شود.

وی تصریح کرد: اعمال اقدامات قهری یکجانبه، هدف آسیب زدن به یک کشور و بی اعتبار کردن کل نظام را دنبال می‌کند.

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز به تازگی در مراسمی در کاراکاس به مناسبت روز جهانی کارگر، با بیان اینکه این کشور، چهار ماهه نخست سال جاری میلادی را با زیان بیش از ۲ میلیارد دلاری به دلیل تحریم‌های آمریکا به پایان رساند، اطمینان داد «هیچکس و هیچ چیز» نمی‌تواند رشد اقتصاد و صنعت نفت ونزوئلا را متوقف کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha