۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۳۴
کد خبر: 83034180
T T
۰ نفر
خط 2 متروي اصفهان نيازمند 5 هزار ميليارد تومان اعتبار است

اصفهان- ايرنا- مدير اجراي طرح خط 2 قطار شهري اصفهان گفت: تكميل و راه اندازي اين خط بيش از 5 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.

سيد محسن واعظي روز شنبه در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه برآورد اعتبار مورد نياز براي خط 2 قطار شهري مربوط به زماني است كه نرخ دلار سه هزار و 500 تومان بود، افزود: آن زمان براي راه اندازي اين خط پنج هزار ميليارد تومان اعتبار نياز داشتيم اما امروز با افزايش نرخ ارز، اعتبار مورد نياز براي راه اندازي اين خط بيش از رقم برآورد شده پيشين است.
وي با اشاره به كمك دولت براي تامين بودجه خط 2 متروي اصفهان گفت: براي راه اندازي اين خط دولت اجازه فروش 500 ميليارد تومان فروش اوراق مشاركت را به شهرداري اصفهان داده است.
مدير اجراي طرح خط 2 متروي اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر چهار ايستگاه از خط 2 مترو توسط پيمانكاران در حال ساخت و ساز و حفر تونل است.
وي با بيان اينكه حفاري ايستگاه ها از زمان انعقاد قرارداد توسط پيمانكاران آغاز و مقدمات حفاري تونل آماده شده است، ادامه داد: همچنين دستگاه TBM(دستگاه حفر تونل در زيرزمين) توسط پيمانكار خريداري شده است و منتظر ترخيص آن از گمرك هستيم كه به نظر مي رسد با ترخيص آن تا چند ماه آينده، عمليات حفر تونل خط 2 نيز آغاز شود.
واعظي گفت: بخشي از ايستگاه هاي خط مزبور حفر شده و ايستگاه دوم واقع در حرم زينبيه(س) حدود 30 درصد پيشرفت داشته است.
وي با بيان اينكه طول خط 2 قطار شهري اصفهان 24 كيلومتر و 750 متر است، افزود: اين خط از شهرك امام حسين(ع) در خيابان زينبيه آغاز مي شود و از ميدان قدس، ميدان امام، خيابان فلسطين و آمادگاه، ميدان امام حسين(ع) مي گذرد و سپس به سمت غرب، خيابان طالقاني و در نهايت به خيابان كهندژ و خميني شهر ختم مي شود.
مدير اجراي خط 2 متروي اصفهان در پاسخ به اين سئوال كه آيا در مسير اين خط مشكلات ميراثي هم وجود دارد يا خير، تصريح كرد: مشكلات ميراثي ديدگاه هاي مختص خود را دارد كه سازمان قطار شهري به ايده ها و ديدگاه هاي سازمان ميراث فرهنگي توجه ويژه دارد و با تعامل و همكاري، فعاليت ها را ادامه مي دهد.
وي گفت: در قسمت هايي از خط 2 كه مباحث ميراثي مطرح بود گزارش هاي لازم به سازمان ميراث فرهنگي ارائه مي شود و در اين راستا با حساسيت خاص حفر تونل و راه اندازي خط 2 مترو را پيش مي بريم.
واعظي با بيان اينكه حدود 7 سال براي راه اندازي خط 2 مترو زمان لازم است، اضافه كرد: اما اين موضوع بستگي به نوع برخورد با كار دارد، برنامه ريزي براي بهره برداري از اين خط به گونه اي صورت گرفته است كه اگر با كمك تمام مسئولان صورت پذيرد و تامين منابع مالي در زمان مشخص محقق و آزادسازي ها و مسائل جابه جايي تاسيسات شهري حل شود، راه اندازي خط 2 مترو نيز در زمان مقرر ممكن خواهد بود.
وي با بيان اينكه كار برنامه ريزي خط 2 مترو از ابتداي سال 95 آغاز شد، افزود: با اين وجود 2 سال است كه از برنامه هفت ساله راه اندازي اين خط مي گذرد اما آنگونه كه برنامه ريزي شده بود، كارها پيش نرفته است.
خط يك قطار شهري كه از شمال اصفهان آغاز شده است پس از طي مسيري به طول ۲۰٫۲ كيلومتر به پايانه مسافربري صُفه در جنوب اين شهر مي‌رسد و در آن ۲۰ ايستگاه وجود دارد.
همچنين خط 2 قطار شهري اصفهان كه به خط غربي - شرقي هم مشهور است داراي 23 ايستگاه است.
0477/6027

سرخط اخبار استان‌ها