۳۱ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۰۵
کد خبر: 83008878
T T
۰ نفر
معاملات 5 هزار ميليارد ريالي تخمه در خوي قابل پيش بيني است

اروميه ـ ايرناـ مدير جهاد كشاورزي خوي با اشاره به اينكه برداشت و عرضه تخمه آفتابگردان و كدو در اين شهرستان آغاز شده، گفت: امسال معاملات پنج هزار ميليارد ريالي انواع تخمه آفتابگردان و كدو در شهرستان قابل پيش بيني است.

مهران زينال زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا تعداد غرفه هاي خريد و فروش تخمه در اين شهرستان را 300 واحد عنوان كرد و افزود: 100 واحد فرآوري تخمه نيز در اين شهرستان فعال است و در مجموع سه هزار نفر به صورت مستقيم در اين بخش اشتغال دارند.
وي اضافه كرد: تخمه هاي آفتابگردان و آجيلي طي سال زراعي جاري در 23 هزار هكتار از مزارع اين شهرستان كشت شده كه 22 هزار هكتار آن مربوط به آفتابگردان و يكهزار هكتار ديگر مربوط به كدوي آجيلي است.
وي برداشت بيش از 30 هزار تن محصول از مزارع تخمه‌هاي آفتابگردان و كدو در اين مزارع را پيش بيني كرد و افزود: واردات دانه هاي آجيلي كدو و تخمه آفتابگردان در سه سال اخير بازار اين محصول مهم را در خوي فلج كرده بود اما با بازنگري در تعرفه واردات اين محصول توسط دولت تدبير و اميد و پيگيري مجلس، فضاي اقتصادي مناسبي نسبت به قبل براي كشاورزان ايجاد شده است.
به گزارش ايرنا در شهرستان خوي بيش از 15 هزار خانوار با كاشت اين محصولات امرار معاش مي كنند؛ اين شهرستان با توليد 40 درصد تخمه هاي آجيلي آفتابگردان و كدو قطب اول توليد اين محصولات در كشور است
7123/3072

سرخط اخبار استان‌ها