۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۵
کد خبر: 82997279
T T
۰ نفر
دامداران سمپاشي دام ها را جدي بگيرند

بيرجند - ايرنا - مديركل دامپزشكي خراسان جنوبي گفت: در زمينه تب كريمه كنگو نگراني هايي وجود دارد بنابراين دامداران سمپاشي دام ها را جدي بگيرند.

به گزارش روز شنبه روابط عمومي اداره كل دامپزشكي خراسان جنوبي محمد اصغرزاده افزود: سمپاشي دام ها يكي از مهمترين راه هاي پيشگيري از بيماري تب خونريزي دهنده كريمه كنگو است كه براي اهميت اين موضوع از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از 520 هزار راس دام سبك و سنگين و 975 هزار متر مربع جايگاه دام در استان به صورت رايگان سم پاشي شده است.
وي گفت: اعتبارات دامپزشكي محدود است و نمي توانيم پوشش 100 درصدي در سمپاشي دام هاي استان داشته باشيم از اين رو دامداران بايد به منظور حفظ سلامت خود و همچنين افزايش كمي و كيفي توليد، توصيه هاي دامپزشكي را جدي گرفته و نسبت به سمپاشي دام هاي خود اقدام كنند.
وي در خصوص بيماري كريمه كنگو ابراز نگراني كرد و گفت: متاسفانه طي ماه هاي اخير هشت نفر در ساير استان هاي كشور بر اثر ابتلا به اين بيماري فوت كرده اند و با توجه به اينكه عيد سعيد قربان مصادف با روزهاي گرم سال شده است، در صورتي كه خيران مباحث بهداشتي و هشدارهاي دامپزشكي را جدي نگيرند احتمال بروز بيماري وجود دارد.
مديركل دامپزشكي خراسان جنوبي با بيان اينكه بيماري كريمه كنگو بسيار خطرناك و كشنده ولي راه پيشگيري از آن بسيار ساده است تاكيد كرد: شهروندان در صورتي كه گوشت گرم و تازه نذري را به مدت 24 ساعت در دماي يخچال نگهداري كنند ديگر نگران انتقال بيماري نباشند.
وي سوم مرداد امسال هم با بيان اينكه خراسان جنوبي به لحاظ بيماري تب كريمه كنگو پاك است گفت: با توجه به تداوم گرماي هوا و افزايش فعاليت كنه ها، مردم اين بيماري را جدي بگيرند.
اصغرزاده افزود: نبود تب كريمه كنگو به اين معنا نيست كه از گزند اين بيماري مصون خواهيم بود، مردم بايد گوشت قرمز موردنياز خود را از قصابي ها تهيه و از كشتار دام در منازل يا تهيه گوشت از قصابان خانگي خودداري كنند.
خراسان جنوبي داراي يك ميليون و 756 هزار انواع دام سبك و سنگين است كه از اين تعداد يك ميليون و 700 هزار راس دام سبك، 30 هزار دام سنگين و 26 هزار نفر شتر است.
تب كريمه كنگو نوعي بيماري خونريزي دهنده و جزء بيماري هاي مشترك بين انسان و دام است كه هيچگونه علائم باليني در جمعيت دامي ندارد و از طريق تماس افراد با گوشت، خون، ترشحات دام آلوده يا گزش و له كردن كنه آلوده به اين بيماري، شيوع پيدا مي كند.
سمپاشي دام و اماكن دامي مهمترين راه براي كاهش ابتلا انساني به تب كريمه گنگو است و تجهيز كشتارگاه ها و رعايت پوشش بهداشتي شامل دستكش و ماسك توسط كساني كه اقدام به كشتار دام مي كنند، مي تواند جلوي پيشروي اين بيماري را بگيرد.
استان مرزي خراسان جنوبي 11 شهرستان و 460 كيلومتر مرز مشترك با افغانستان دارد.
3215*3028

سرخط اخبار استان‌ها