۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۴۵
کد خبر: 82988464
T T
۰ نفر

افزايش قيمت دلار و طلا و نقش دلالان* محسن بهاروند

۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۴۵
کد خبر: 82988464
افزايش قيمت دلار و طلا و نقش دلالان* محسن بهاروند

اهواز- ايرنا- چند روزي است كه قيمت ارز به خصوص دلار و يورو و نيز طلا در كشورمان روند صعودي به خود گرفته است به گونه اي كه باعث نگراني شهروندان اقصي نقاط كشور ايران شده است.

هر چند افزايش قيمت ارز و طلا علائم خوبي براي اقتصاد يك كشور نيست اما بايد توجه كرد كه آيا اين افزايش قيمتها واقعي است و يا كاذب و حبابي است و چه كساني در اين افزايش قيمتها نقش داشته و دارند.
ايران اسلامي با داشتن ثروتهاي هنگفت خدادادي كه همواره مورد طمع چپاولگران بوده و هست چرا بايد به بهانه هاي مختلف دستخوش تغييرات منفي كاذب اقتصادي شود و اين سوالي است كه بايد چند و چون آن را از منظرهاي مختلف بررسي كرد.
اگر مردم ايران به اين باور دست يابند كه ايران به تنهائي و بدون كمك بيگانگان مي تواند از منابع داخلي خود براي شكوفا شدن اقتصادش استفاده كند نبايد با هر تهديدي و يا هر تحولي در بيرون از مرزها اقتصاد كشور دچار تزلزل شود.
پس اولين فاكتور در اين زمينه تقويت روحيه خود باوري كه همان اقتصاد مقاومتي است بايد در بين مردم نهادينه شود تا بدون توجه به تصميمات برون مرزي بيگانگان و يا دستيارانشان در داخل كشور اقتصاد قوي كشور به راه خود ادامه دهد.
امروز اگر نگاه كوتاهي به پيرامون خود و كشورمان داشته باشيم خواهيم ديد كه نخبگان جهان از هر صنف و رشته اي ايراني و ايراني تبار هستند كه دنيا را به تسخير خود در آورده اند و همين افراد اگر در خدمت كشور قرار گيرند آب از آب تكان نخواهد خورد و ايران و ايراني قوي و قدرتمند تر از گذشته خواهد شد.
يك كشور براي ايستادن بر روي پاهاي خود از حيث اقتصادي نياز به تامين منابعي دارد كه در صورت دسترسي به اين منابع مشكلي در مسير اقتصادي خود نخواهد داشت و حتي به راحتي مي تواند رفاه نسبي شهروندان خود را تامين كند.
ايران اسلامي در حال حاضر از لحاظ داشتن منابعي چون نفت و گاز، پتروشيمي، معادن، صنايع، آب و كشاورزي جزو برترين كشورهاي دنياست و در صورت مديريت صحيح در استفاده از اين منابع كشور از هر حيث استقلال يافته و نيازي به همراهي و همكاري بيگانه نيست.
با اين مقدمه وارد بحث اصلي مي شويم و به بيان علل و عوامل افزايش قيمت دلار و سكه و طلا مي پردازيم كه اين روزها دغدغه اغلب شهروندان ايراني شده كه آيا اقتصاد ايران متزلزل شده و يا بازار دچار شوك و التهاب شده است.
اگر قدري تامل نماييم خواهيم ديد كه افزايش قيمتهاي ياد شده به 2 عامل رواني و وجود فرصت طلبان و دلالان سود جو مرتبط مي باشد زيرا هيچ اتفاقي رخ نداده است كه اين سير صعودي غير متعارف قيمتهاي ارز و طلا را شاهد باشيم.
تهديد به تحريم زماني موثر است كه مسئولان و مردم دچار خود باختگي شوند و پاهايشان در برابر تهديدات سست شود و حال آنكه مردم و مسئولان اين نظام و اين كشور 40 سال است كه در برابر تهديدات دشمن سر خم نكرده و جانانه در برابر آنها ايستاده اند تا به يك درخت تناور تبديل شوند.
موضوع ديگر اينكه اگر قدري به عقب برگرديم خواهيم ديد كه در هشت سال جنگ تحميلي بدترين تحريمها و شديد ترين تحريمها بر عليه ايران شكل گرفت و از طرفي در آن زمان اقتصاد ايران در جايگاه بسيار ضعيفي قرار داشت اما هيچگاه افزايش قيمتها خصوصا در بخش ارز و طلا دچار تلاطم و از هم گسيختگي قرار نگرفت و علت اين امر هم توجه نكردن به مسائل رواني آن توسط مردم و مسئولان بود.
و اما دلالان و سودجويان امروز سهم و نقش بزرگي در ملتهب كردن بازار سكه و ارز دارند و مسئولان امر بايد توان و همتشان را بر روي اين قسمت متمركز كنند زيرا اين افراد نانشان را در مكيدن خون مردم ديده و بخاطر سود اندوزي حاضرند اقتصاد كشور و مردم را ذبح كنند.
متاسفانه اين روزها دلالان در بازار سكه و ارز به راحتي جولان مي دهند و با حضوري قوي در اين بازار كنترل قيمتها و سير صعودي قيمتها را در دست گرفته اند و اين مي تواند براي آينده اقتصاد كشور مضر باشد.
همين دلالان در فضاي تبليغي و مجازي نيز نقش آفريني مي كنند به طوريكه ابتدا شايعاتي را در فضاي مجازي مطرح كرده و زمينه افزايش قيمت طلا و ارز را فراهم كرده و بلافاصله به بازار حمله مي كنند تا بر طبل افزايش قيمتها بكوبند و نقشه هاي خود را عملي كنند.
در كنكاوي كه در روزهاي گذشته در بازار به عمل آوردم يك دلال كه مسرور از كسب سودهاي آنچناني بود مي گفت طي يك هفته با يك سرمايه اندك سودي آنچناني كسب كرده و در يك خريد و فروش ارز و طلا ثروتي هنگفت به دست آورده است و اين همان زنگ خطر براي اقتصاد است كه بايد نهادهاي نظارتي به آن ورودي قوي نمايند.
دلالان كه همواره در هر جا منتظر فرصت طلبي و سودجوئي هستند اين بار بي رحمانه وارد فضاي بازار ارز و طلا شده اند تا نگذارند قيمت آن سقوط كند و بلكه روز به روز بر قيمت آن بيافزايند غافل از اينكه اين افزايش قيمت طلا و ارز مي تواند آثار منفي و تاسفباري بر نظام پولي و اقتصادي كشور وارد كند.
گر چه روزهاي گذشته صداهائي اميدوار كننده از مجلس و دولت براي كنترل بازار ارز و طلا به گوش رسيد اما تسريع زماني در ارائه برنامه ها مي تواند هر چه سريعتر به بي ثباتي قيمت طلا و ارز در كشور پايان دهد و آرامش را به اين بازار برگرداند.
گفت و گوي مسئولان با مردم هم مي تواند آب سردي بر داغي افزايش قيمت طلا و ارز باشد زيرا مردم از بيخبري همواره دچار تشتت فكري و نگراني مي شوند و از طرفي همان بي خبري و خلا اطلاعاتي مي تواند مهر تاييدي بر شايعات باشد و از اين رو ضرورت دارد تا مسئولان اقتصادي كشور مدام با مردم گفت و گو كنند و آنان را به حركت در مسير درست دعوت نمايند.
خبرنگار خوزستان
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد