۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۸:۲۷
کد خبر: 82963772
T T
۰ نفر
سفر امیر كویت به پكن در بحبوحه جنگ تجاری چین و آمریكا

دوحه – ایرنا – امیر كویت كه كشورش یكی از متحدین آمریكا در منطقه خلیج فارس محسوب می شود در حالی امروز شنبه راهی پكن می شود كه جنگ تجاری شدیدی میان چین و آمریكا بر سر تعرفه های گمركی در گرفته است.

'نایف الحجرف' وزیر دارایی كویت پیشتر اعلام كرد كه شیخ 'صباح الاحمد الجابر الصباح' در راس یك هیات اقتصادی متشكل از شش وزیر به چین سفر خواهد كرد.
این سفر در پی موافقت مجلس كویت با طرح سرمایه گذاری این كشور در بانك آسیایی برای سرمایه گذاری و زیرساخت صورت گرفته است. قرار است كویت 536 میلیون دلار در این بانك سرمایه گذاری كند.
در همین راستا الحجرف تأكید كرد كه سرمایه گذاری كویت در بانك آسیایی كه مقر آن در چین است اهمیت زیادی دارد، زیرا این كشور دومین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می رود و این بانك رتبه سوم را در میان بانك های سرمایه گذاری در جهان به دست آورده است.
سفر امیر كویت به چین دومین سفر او از زمان به دست گرفتن قدرت 29 ژانویه 2006 (9 بهمن 1385) محسوب می شود. شیخ صباح دو بار هم در دورانی كه وزیر خارجه كویت بود (2003-1963) كه وزیر خارجه كویت بود به چین سفر كرده است.

*** روابط اقتصاد كویت با چین
قرار است در این سفر توافق نامه های مهمی در زمینه تجارت ، انرژی و مسایل مالی بین دو كشور به امضا برسد . امیر كویت همچنین قرار است همایش همكاری چینی – عربی را افتتاح نماید.
سال گذشته میلادی حجم مبادلات اقتصادی دو كشور به 12 میلیارد دلار رسید و آمارهای اولیه نشان می دهد كه این مبادلات در سه ماهه اول سالجاری میلادی هم به 4 میلیارد دلار رسیده است .
بیشتر مبادلات اقتصادی دو كشور به واردات نفت چین از كویت اختصاص دارد. سال گذشته میلادی چین 18 میلیون بشكه نفت از كویت وارد كرد و در سه ماهه اول سال جاری میلادی هم این میزان به 5.5 میلیون بشكه رسیده است.
شركتهای چینی و كویتی در سال 2014 میلادی موافقتنامه طرح ایجاد پالایشگاه نفتی را امضا كردند اما این موضوع تاكنون عملیاتی نشده است. ممكن است یكی از موضوعاتی كه از سوی امیر كویت در چین پیگیری شود این موضوع باشد.
سفیر چین در كویت پیشتر ، دلیل تاخیر در اجرایی شدن این توافق را به 'برخی مشكلات فنی ' مربوط كرده بود.
چین در حال حاضر750 میلیون دلار در كویت سرمایه گذاری كرده است كه بیشتر آن در زمینه نفت است. چین مهمترین شریك كویت در طرح توسعه چاههای نفتی شمال كویت است كه دارای اهمیت اقتصادی بسیاری بالایی برای این كشور می باشد .
دو كشور اما در زمینه نظامی همكاری محدودی دارند . بهمن 1395 ارتش چین سه كشتی نظامی كه یكی از آنها توانایی حمل بالگردهای نظامی را نیز داشت برای انجام سفری 5 روزه به آبهای اقلیمی كویت اعزام كرد. این كشتی ها در بندر 'شویخ' كویت پهلو گرفتند.
كویت همچنین در یكی از قراردادهای تسلیحاتی محدود خود با چین، از این كشور توپ های 155 میلیمتری خریداری كرده است كه از تعداد و ارزش آن اطلاعاتی منتشر نشده است .
'وانگ دی ' سفیر چین در كویت اعلام كرده است كه در حال حاضر 40 شركت چینی با سرمایه ای بالغ بر 20 میلیارد دلار در طرح های اقتصادی كویت مشاركت دارند .
به گفته وی حجم قراردادهای دو طرف در سال گذشته به 3.6 میلیارد دلار رسیده است .
بنابر اعلام وزارت نفت كویت این كشور برای تبدیل شدن به یكی از 10 كشور برتر جهان در تولید محصولات پتروشیمی و همچنین تبدیل شدن به یكی از 5 كشور برتر دنیا در تولید نفت خام تلاش می كند.
وزارت نفت كویت همچنین برای شناسایی منابع نفتی جدید در میدان نفتی برقان این كشور از همكاری با شركت نفت چین برای سرمایه گذاری در این طرح و اختصاص هزینه 65 میلیارد دلاری برای تقویت زیرساخت های تاسیسات نفتی استفاده می كند.

*** یك كمربند، یك راه
سفیر چین در كویت درنشست خبری پیش از سفر شیخ صباح ، اعلام كرد كه كویت در طرح ' یك كمربند یك راه' مشاركت خواهد داشت و در جریان سفیر امیر كویت ، در این خصوص هم گفت وگو می شود.
او به جزییات بیشتری در این خصوص اشاره نكرد.
رییس جمهوری چین 15 مه 2017 میلادی همه كشورهای دنیا را فراخواند تا به یك پروژه عظیم تجاری ملحق شوند. پروژه‌ای كه چین با خرج كردن صدها میلیارد دلار قصد دارد از طریق آن تجارت آزاد با جهان را توسعه دهد.
دولت چین قصد دارد 'جاده‌ ابریشم' را بازسازی كند؛ جاده‌ای كه باید آسیای مركزی را به اروپا وصل كند. بدین‌ منظور شاهراه‌ها، ریل‌ها و پایپ‌لاین‌های نفت زیادی ساخته خواهد شد.
مجله‌ آلمانی 'اشپیگل' در گزارش اختصاصی به معرفی پروژه‌ غول‌آسای دولت چین برای بازسازی 'راه تاریخی ابریشم' پرداخته و آن را تلاشی برای 'تسخیر جهان' نامیده است.
در این گزارش آمده كه شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور 63 ساله‌ چین و دبیركل حزب كمونیست این كشور قصد دارد اسطوره‌ای را زنده كند و 'راه ابریشم تازه‌ای' بسازد. این جاده در امتداد راه ابریشم تاریخی ساخته خواهد شد كه زمانی بزرگ‌ترین راه تجاری بود.
مدت‌هاست كه رئیس‌جمهوری چین هر بار در سخنانش به این پروژه‌ اشاره می‌كند و از 'یك كمربند و یك راه' سخن می‌گوید. این یك پروژه‌ كلان خواهد بود كه حدود 60 كشور در آن شركت خواهند داشت، یعنی نیمی از جمعیت زمین.
دولت چین در این چارچوب قصد دارد نه تنها مسیری تجاری بسازد، بلكه همچنین می‌خواهد زیرساخت‌های خود را در ابعادی بزرگ گسترش بخشد. پكن بدین‌منظور 40 میلیارد دلار آماده كرده است. این پول صرف ساختن اتوبان‌ها، خطوط آهن، لوله‌های نفت و گاز و بنادری از لیتوانی تا شاخ آفریقا، از سری‌لانكا تا اسرائیل، و از پاكستان تا ایران خواهد شد. دو خط آهن نیز به آلمان كشیده خواهد شد: از شین‌ژو به هامبورگ و از چونگ‌گینگ به دویسبورگ.

*** اهمیت نفت خلیج فارس در اقتصاد چین
چین تنها قدرت بزرگی است كه متحد آمریكا نیست اما برای اقتصاد رو به رشد خود به نفت خلیج فارس وابسته است . این كشور روزانه 10.8 میلیون بشكه نفت مصرف می كند كه 7 میلیون بشكه آن وارداتی است و نیمی از آن از كشورهای حوزه خلیج فارس تهیه می شود.
پیش بینی ها نشان می دهد كه در سال 2020 این وابستگی به بیش از 70 درصد افزایش خواهد یافت و چین بیش از گذشته برای تامین انرژی خود به منابع انرژی خلیج فارس وابسته می شود.
در حقیقت تجارت انرژی و به خصوص نفت نقش اساسی در روابط چین و كشورهای حوزه خلیج فارس ایفا می كند و به نظر می رسد هر دو از این وضعیت سود می برند. پكن نیازمند انرژی این منطقه برای اقتصاد رو به رشد خود است و كشورهای منطقه از اینكه چین بازار با ثبات برای منابع سرشار انرژی آنهاست، راضی هستند.
بر خلاف آمریكا دولت چین از مداخله در امور داخلی كشورها به بهانه های مختلف مانند حقوق بشر خود داری كرده و به دنبال تغییر هیچكدام از این رژیم ها نیست و خود را درگیر رقابت های سیاسی و گروه بندی های منطقه ای نكرده است .
در طول تاریخ چندین هزار ساله روابط چین با جهان اسلام همواره صلح آمیز بوده است لذا چین در حافظه كشورهای مسلمان كارنامه قابل قبولی دارد كه عاری از جنگ و استعمار و تنش است در حالیكه كارنامه دولت های آمریكا این چنین نیست .
چین كوشیده است كه از دعواهای منطقه خاورمیانه كنار باشد یا لااقل به گونه ای عمل كرده است كه مخالفت هیچیك از طرف های درگیر برانگیخته نشود. در همین راستا این كشور كه تقریبا روابط خوبی باهمه كشورهای عرب و غیر عرب حوزه خلیج فارس دارد سال گذشته و بعد از محاصره قطراز سوی كشورهای عربستان ، بحرین و امارات دراین مناقشه دخالت نكرد.
وزارت خارجه چین در واكنش به تنش های قطر و همسایگانش با تاكید بر لزوم حل مسالمت آمیز اختلافات از انجام گفت وگو میان طرف های درگیر حمایت كرد.
اما در اینكه چین خواهد توانست راهبرد بی طرفی در منازعات را در طولانی مدت ادامه دهد جای تردید وجود دارد . وضعیت كنونی چین در خاورمیانه همانند وضعیت آمریكا در همین منطقه بعد از جنگ جهانی اول است در آن زمان آمریكا وجهه خوبی در میان كشورهای اسلامی داشت و بر خلاف كشورهای اروپایی فاقد پشینیه استعماری بود لیكن بعد از تسلط بر منطقه با اتخاذ سیاست های استعماری مانند كودتا ، حمایت ار رژیم صهیونیستی ، مداخله در امور داخلی كشورهای منطقه و حمایت از برخی دیكتاتوری های عربی در مقابل جنبش های مقاومت مردمی وجهه دیگری از خود نشان داد.
خاورم**1508*1049

سرخط اخبار جهان