۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۳۹
کد خبر: 82948214
T T
۰ نفر
مقابله با اعتياد نيازمند كار تخصصي و مشاركت عمومي است

زاهدان - ايرنا - فرماندار شهرستان خاش سيستان و بلوچستان گفت: مقابله با معضل اعتياد و مبارزه با مواد مخدر نيازمند انجام كار تخصصي و كارشناسي دقيق و مشاركت همه اقشار و دستگاهها است.

به گزارش ايرنا حميدالدين يوسفي روز چهارشنبه در نشست اعضاي شوراي فرعي مبارزه با مواد مخدر شهرستان خاش افزود: سهل انگاري در انجام وظايف و رها كردن كارها سبب افزون شدن مشكلات و تحميل هزينه بر دولت و مردم مي شود.
وي اظهار داشت: برگزاري جلسات شوراي مبارزه با مواد مخدر بايد به صورت ماهانه، كاربردي، تخصصي و همراه با راهكار باشد.
يوسفي بيان كرد: شاخص هاي انجام كار و عملكردهاي مصداقي و همراه با احساس درد و مسئوليت پذيري و خروجي كار در مبحث مقابله با اعتياد بايد نشان داده شود.
فرماندار خاش ادامه داد: انداختن چتر امنيتي بر معضلات و مشكلات و پوشاندن مشكلات يك آسيب جدي بوده كه بسياري از ضعف هاي حاشيه نشيني، اعتياد، طلاق و معضل زيست محيطي را پديد مي آورد.
يوسفي تصريح كرد: دولت به تنهايي نمي تواند به كاهش آسيب ها كمك كند، لذا همه اقشار جامعه اعم از علما، سران اقوام، بزرگان، نخبگان، خانواده ها و غيره موظف هستند به كاهش دادن آسيب ها كمك كنند.
وي خاطر نشان كرد: 50 درصد زندانيان شهرستان را افراد دخيل در اعتياد و مواد مخدر تشكيل مي دهند.
وي گفت: رشد آمار بالاي شهيدان و جانبازان راه مبارزه با مواد مخدر و رشد خانواده هاي بي سرپرست آسيبي جدي بوده كه از طريق مواد مخدر و اعتياد شكل گرفته اند.
فرماندار خاش اهميت كار كردن عملي و تخصصي در مبحث اعتياد را متذكر شد و افزود: بايد همه اقشار جامعه در متن جامعه حضور يافته و مشكلات و درد مردم را احساس كنند و منزلت اجتماعي افراد حفظ شود.
وي اضافه كرد: خانواده ها، جامعه، مسئولان، شوراها، دانشگاهها، بهداشت و غيره بايد به بهبود يافتگان از دام اعتياد توجه ويژه اي داشته باشند و به آنها بهاء بدهند و با تشويق و برنامه هاي حمايتي به اين افراد حيات دو باره بخشند.
يوسفي بيان كرد: آموزش و پرورش و شبكه بهداشت بايد با جديت در مبحث مبارزه با مواد مخدر پاي كار بيايند و جامعه را از آسيب هاي اعتياد پاك كنند.
وي ضرورت ساماندهي قليان سراها و بوفه هاي مدارس و جمع آوري خرده فروشي هاي مواد مخدر و اهميت امر به معروف و نهي از منكر و توجه به نيازهاي فكري، تفريحي، آموزشي، فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي و معيشتي اقشار جامعه را خواستار شد.
وي تشكيل ان جي اوها، وسيع كردن نگاه اجتماعي، كمپين هاي مجازي ترك اعتياد، ورزش، آموزش و حاشيه نشيني با بهره گرفتن از ظرفيت شبكه هاي اجتماعي از سوي ادارات و نهادها و شوراها را با اهميت خواند و تاكيد كرد: همايش هاي اعتياد به صورت كاربردي و تخصصي با حضور علما و كارشناسان بهداشت و بهزيستي و غيره در آينده بايد برگزار شود.
امام جمعه شهرستان خاش نيز گفت: به تعبير آيات الهي و احاديث نبوي هرگونه مسكر و نشئه آور حرام است و انسان سالم نبايد به دست خودش براي نابودي اش تلاش و به خانواده و جامعه خود آسيب وارد كند.
حجت الاسلام غلام رضا دهقان افزود: مقام معظم رهبري نگران مبحث اعتياد در كشور هستند، لذا تلاش براي مقابله با معضل اعتياد و جمع آوري مراكز عرضه مواد مخدر بايد با جديت در ستاد دنبال شود تا افراد به آساني نتوانند به مواد دسترسي داشته باشند.
امام جمعه خاش با تاكيد بر اهميت اجراي باشكوه برنامه هاي گرامي داشت هفته مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: از 6 تا 12 تير هفته بازخواني حقوق بشر آمريكايي نامگذاري شده كه اين موضوع داراي اهميت بوده و در كشور ويژه برنامه هاي خاص آن برگزار مي شود.
مولوي محمدعلي شهنوازي امام جمعه مسجد جامع توحيديه اهل سنت خاش هم بيان كرد: خريد و فروش و مصرف مواد مخدر از ديدگاه اسلام حرام بوده و شريعت اين عمل را كه به سلامتي بدن و عقل آسيب وارد مي كند، ناجايز مي داند و خدواند در قرآن بر دور شدن از امور نهي شده تاكيد دارد.
مولوي عبدالستار حسين زهي امام جمعه مسجد جامع حنفاء اهل سنت خاش با تاكيد بر اهميت فرهنگ سازي و كمك به اشتغال افراد معتاد؛ ضرورت رايگان كردن خدمات در كمپ هاي ترك اعتياد را خواستار شد.
مولوي يعقوب حسين بر رابط نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور اهل سنت خاش هم اظهار داشت: براي ريشه كن كردن معضل اعتياد؛ دخيل كردن خيران و ادارات و نهادها، توجه به نيازهاي فرهنگي، تفريحي، فراهم كردن زمينه پركردن اوقات فراغت و گسترده كردن فعاليت هاي ورزشي، آموزشي و اشتغال و تامين معيشت مردم ضرورت دارد.
مولوي عبدالحكيم عمرزهي مفتي اهل سنت خاش هم با تاكيد بر جمع آوري خرده فروشي هاي مواد مخدر در محلات گفت: در حرمت مواد مخدر همه علما اتفاق نظر دارند، خريد و فروش و مصرف آن حرام است لذا بسياري از آسيب هاي اجتماعي مانند طلاق، سرقت، راهبنداني و غيره ناشي از اعتياد مي باشد كه به جامعه ضررهاي بسياري وارد كرده است.
دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر شهرستان خاش با گراميداشت هفته مبارزه با مواد مخدر به تشريح ويژه برنامه هاي اين هفته پرداخت و گفت: تجليل از افراد و خانواده هاي بهبود يافته، برپايي نشست هاي پرسش و پاسخ و برنامه هاي آموزشي و فرهنگي و اجراي مسابقات ورزشي و همايش هاي پياده روي خانوادگي، غبارروبي و عطرافشاني مزار شهيدان از مهمترين برنامه هاي اين هفته است.
عيد محمد قلندرزهي افزود: اعتياد معضلي جدي و بحران زا بوده كه به مباحث اشتغال و توليد و معيشت و درمان و غيره آسيب زده است.
وي تصريح كرد: آسيب هاي اعتياد بايد در تريبون هاي نماز جمعه بيش از پيش تشريح شود.
بهزاد بهادري رئيس شوراي شهر خاش هم با اشاره به اينكه 12 پاتوق معتادان از سوي شهرداري تخريب شده بر ضرورت ساماندهي قليان سراها و تامين امنيت مراكز تفريحي و پاركها تاكيد كرد.
ادريس تمنداني رئيس بهزيستي خاش گفت: درمان و پيشگيري از اعتياد و آموزش اقشار جامعه و تلاش براي كاهش دادن آسيب هاي اجتماعي مورد توجه است و پارسال 1360 نفر در كمپ هاي قانوني زير پوشش قرار گرفته اند كه درمان شوند.
وي بر اهميت تعطيل كردن كمپ هاي ترك اعتياد غيرمجاز در شهرستان خاش تاكيد كرد.
منصور خاشي رئيس مركز بهداشت خاش هم به سياستهاي وزارت بهداشت در حوزه مقابله با معضل اعتياد اشاره و از مبحث كاهش سن اعتياد و اعتياد زنان و مصرف بالاي مواد مخدر صنعتي در جامعه ابراز تاسف كرد و افزود: كاهش دادن مصرف الكل و دخانيات از اولويت هاي مهم بهداشت براي كاهش دادن آثار و تبعات منفي مصرف مواد مخدر است.
خاش در 185 كيلومتري جنوب زاهدان مركز سيستان و بلوچستان واقع شده است.
7310 **6081

سرخط اخبار استان‌ها