۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۱
کد خبر: 82947411
T T
۰ نفر

الحدیده؛ باتلاق ائتلاف سعودی

۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۱
کد خبر: 82947411
الحدیده؛ باتلاق ائتلاف سعودی

تهران- ایرنا- تلاش ائتلاف سعودی برای تسلط بر منطقه راهبردی الحدیده، پس از گذشت یك ماه، نه تنها دستاورد عملیاتی قابل توجهی برای عربستان و امارات به دنبال نداشته، بلكه مقاومت ارتش و نیروهای مردمی، الحدیده را به باتلاقی تازه و عمیق برای ائتلاف سعودی در یمن تبدیل كرده است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، یك ماه از عملیات ائتلاف سعودی برای اشغال مناطق راهبردی استان الحدیده در ساحل غربی یمن كه تنها راه تنفس و ارتباط نیروهای مقاومت یمن با بیرون است، می گذرد.
از بیستم اردیبهشت ماه تاكنون ائتلاف سعودی در عملیات های متعددی با عناوین متفاوتی چون «رعد سرخ»، «عملیات الحدیده»، «پیروزی طلایی» و .... مواضع نیروهای مردمی در شهر الحدیده را هدف قرار داده و با بسیج توانمندی های نظامی نیروهای ائتلاف، تسلط بر مناطق راهبردی این استان چون بندر و فرودگاه الحدیده را در دستور كار خود قرار داده است؛ عملیاتی زیر سایه حمایت تمام قد آمریكا، انگلیس و رژیم صهیونیستی كه قرار بود تا پیش از پایان ماه رمضان تكلیف یمن را یكسره كند.
همانند عملیات «طوفان قاطعیت» به رهبری «محمد بن سلمان» كه قرار بود در فروردین 1394 در طول مدت یك ماه یمن را به آغوش عربستان بازگرداند، كمیته های مردمی و ارتش یمن این بار هم برنامه ریزی های سعودی- اماراتی برای تسلط بر ساحل غربی یمن را نقش بر آب كردند و پیروزی آرمانی در استان الحدیده را به رویایی دست نیافتنی برای ریاض و دوحه بدل كرده اند.

**«پیروزی طلایی» یا شكست سیاه؟
شبه‌نظامیان وابسته به عربستان و امارات در روزهای نخست عملیات خود در الحدیده توانستند از جنوب و در امتداد ساحل با پوشش هوایی تا فاصله 30 كیلومتری پیشروی‌ كنند، ولی اعزام نیروهای تازه نفس انصارلله به منطقه، انجام عملیات هایی منسجم و دقیق به ممانعت از پیشروی نیروهای ائتلاف و بازپس گیری مواضع انصارالله انجامید، تا جایی كه امارات و عربستان عملیات نهایی خود برای اشغال الحدیده را به جریان انداختند.
بندر الحدیده به خاطر برخورداری از موقعیت استراتژیك در مركز توجه ریاض و ابوظبی قرار گرفته است؛ موقعیتی كه از دید متجاوزان، یكی از علل اصلی برتری نیروهای انصارالله در تقابل با نیروهای ائتلاف محسوب می شود و برای پیروزی در هماوردی علیه نیروهای انصارالله باید به اشغال عربستان و امارات درآید. اشغال خط ساحلی یمن و بندر الحدیده، تلاش نیروهای ائتلاف برای امن كردن ساحل دریای سرخ محسوب می شود؛ جایی كه تاكنون چند كشتی جنگی ائتلاف سعودی هدف موشك‌های یمن قرار گرفته و از چرخه جنگ خارج شده اند.
افزون براین ائتلاف می كوشد با كنترل بندر الحدیده كه ورودی 70 درصد واردات یمن است و بخش بزرگی از كمك های بشردوستانه و مواد غذایی از طریق آن وارد یمن می شود، ممانعت كند. همچنین برای امارات كه تمایل دارد بنادر ساحل یمن و سواحل شاخه آفریقا را تحت كنترل خود درآورد، كنترل بر بندر الحدیده پیروزی بزرگی محسوب می شود.
به همین دلیل عربستان و امارات روی این منطقه دست گذاشته اند و به دنبال ناكامی های یك ماه اخیر خود، از چهارشنبه 23 خرداد عملیاتی زیر عنوان «پیروزی طلایی» را آغاز كردند و بر شدت حملات خود به مواضع انصارالله در الحدیده افزوده اند ولی دفاع تمام قد كمیته های مردمی و ارتش یمن از مواضع خود، اسباب ناكامی نیروهای ائتلاف را فراهم كرده است.
رسانه های وابسته به سركردگان ائتلاف ضد یمنی اما در روزهای گذشته برای رهایی از فشار افكار عمومی داخلی خود، با وارونه نمایی و انتشار اخبار كذب در تلاش هستند تصویری دیگرگون از وضعیت میدانی الحدیده ارایه دهند؛ تصویری كه در آن نیروهای ائتلاف در آستانه پیروزی نهایی قرار دارند. برخی از این گزارش ها حتی از اشغال بندر و فرودگاه حدیده خبر می دهند.
این در حالی است كه مسئولان انصارالله از دروغین بودن این خبرهای ساختگی خبر می دهند. «شرق لقمان» سخنگوی نیروهای مسلح یمن امروز سه شنبه (29خرداد) در مصاحبه با «المیادین» اعلام كرد كه ائتلاف عربستان در شكستن محاصره نیروهای خود در اطراف بندر الحدیده شكست خورده و بندر امن است.
به گفته این مقام انصارالله، نیروهای ائتلاف عربستان درباره پیروزی‌های وهمی صحبت می‌كنند. صحبت این نیروهای درباره پیشروی در الحدیده تنها توهم است. ارتش و كمیته‌های مردمی توانسته‌اند كنترل اوضاع را به دست گرفته و حتی بخشی از نیروهای مهاجم را محاصره كنند. ائتلاف عربستان در شكستن محاصره نیروهایش به رغم افزایش حملات هوایی شكست خورده و تنها در مناطق خالی از سكنه در ساحل غربی پیشروی كرده است.
پیش از این هم «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصار الله یمن اعلام كرده بود كه جنگنده ها، ناوها و زره پوش های متجاوزان هیچ دستاوردی برای متجاوزان نداشته اند و پوشش رسانه ای شبكه های وابسته به متجاوزان هیاهویی بیش نبوده و متكی به واقعیت های میدانی نیست.
به این ترتیب به نظر می رسد عملیاتی كه قرار بود پیروزی طلایی را برای ریاض و ابوظبی و همپیمانان بین المللی آنها به ارمغان بیاورد، به یكی دیگر از مصداق های بازر ناكامی های بزرگ آنان در یمن تبدیل شود.

**فاجعه انسانی و مسوولیت های سازمان ملل
ائتلاف عربی كه از سال 2015 تاكنون به رغم برخورداری از حمایت های غربی و بسیج امكانات كشورهای عربی به سردمداری عربستان و صرف هزینه های هنگفت، هنوز به هیچ دستاورد عملیاتی و مطلوبی در یمن دست نیافته، برای جبران شكست های پیاپی خود و تضعیف توان نیروهای مردمی یمن با انسداد مهمترین راه تنفس و ارتباط آنان با بیرون، اشغال بندر الحدیده را هدف گذاری كرد. هدفگذاری عربستان این بار هم درست از آب در نیامد و واهمه از پذیرش این ناكامی و احیای حیثیت بر باد رفته، ریاض و ابوظبی را به تشدید عملیات تهاجمی در ساحل غربی یمن واداشته است.
تداوم و تشدید عملیات نیروهای ائتلاف در الحدیده اما در سایه هشدارهای بین المللی در مورد وخامت اوضاع انسانی در این استان صورت می گیرد. «زید بن رعد» كمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در سی و هشتمین اجلاس شورای حقوق بشر این سازمان در مورد تاثیر منفی عملیات نظامی ائتلاف سعودی - اماراتی بر فعالیت‌های امدادرسانی بین‌المللی در یمن هشدار داد و گفت: بیم آن می‌رود كه این عملیات به كشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان منجر شود و تاثیر فاجعه باری بر آن‌ها داشته باشد.
پیش از این هم سازمان بهداشت جهانی درباره تاثیرات منفی تشدید درگیری‌ها در الحدیده بر جان یك میلیون و 600 هزار نفر از ساكنان این شهر هشدار داده بود. همچنین سازمان بین‌المللی حمایت از كودكان (سیاج) در یمن هم خواهان دخالت فوری برای نجات صدها خانواده ساكن شهر الحدیده شده است.
در چنین شرایطی كه بحران انسانی در یمن رو به وخامت است، مسوولیت های سازمان ملل به عنوان مهمترین نهاد حافظ صلح و امنیت در جهان بیش از پیش احساس می شود. هرچند عملكرد سازمان ملل در دهه های گذشته به خاطر وجود حق تبعیض آمیز وتو و نفوذ و تاثیرگذاری كشورهای قدرتمند در عملكرد این نهاد بین المللی زیر سوال است.
«مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور سوریه این روزها و با شدت گرفتن عملیات نیروهای ائتلاف در الحدیده، تلاش های خود برای كاهش دامنه درگیری ها را افزایش داده است. گریفیتس در ابتدای هفته جاری با مقام های انصارالله در صنعا دیدار كرد. او این روزها برای ایجاد توافقی برای انتقال كنترل بندر الحدیده كه هم اكنون در دست حوثی‎ها قرار دارد به سازمان ملل و سازمان‎های امدادرسان بین‎المللی تلاش می كند.
عربستان و امارات، از تلاش های سازمان ملل برای در اختیار گرفتن اداره الحدیده استقبال می كنند. «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات ضمن استقبال از تلاش سازمان ملل برای تحویل گرفتن مدیریت فرودگاه و بنادر الحدیده، خواستار فراهم كردن زمینه انتقال مدیریت آن بهرییس‌جمهور مستعفی یمن شد كه زیر نفوذ عربستان و امارات است.
قرقاش در صفحه توییتر خود نوشت «ما و كل یمن از خبر خوشی كه از صنعاء برسد، استقبال می‌كنیم و خواهان تلاش‌های فرستاده (سازمان ملل) برای تحویل امن الحدیده به دولت قانونی یمن هستیم».
این در حالی است كه مقام های انصارالله اقدامات نماینده سازمان ملل در امور سوریه را جانبدارانه، غیر منطقی و در تضاد با منشور سازمان ملل ارزیابی می كنند، همچنان كه این سازمان در سال 2015 با نادیده گرفتن واقعیت میدانی یمن، در قطعنامه 2216، «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی یمن را به عنوان رییس جمهوری قانونی این كشور معرفی كرد و بهانه لازم را برای تجاوز نظامی عربستان به یمن فراهم آورد.
هرچند به گفته بسیاری از ناظران بین المللی راه حل بحران یمن از دل تعامل و مذاكره نیروهای یمنی یا به عبارتی از سرگیری گفت و گوهای یمنی – یمنی می گذرد، ولی نیروهای ائتلاف و حامیان بین المللی آنها نخست به دنبال كسب پیروزی در عرصه میدانی یمن هستند تا نیروهای مورد حمایتشان مذاكرات احتمالی از موضع قدرت وارد شوند. در شرایط كنونی كه كمیته های مردمی و نیروهای انصارالله از قدرت بالایی در ساختار قدرت یمن برخوردار هستند، نیروهای طرفدار عربستان مذاكرات را به ضرر خود می دانند.
تا زمانی كه نیروهای خارجی دست از مداخله جویی در یمن برندارند، این كشور فقیر عربی روی آرامش به خود نخواهد دید. ائتلاف عربی باید بپذیرد دخالت های بیشترش در یمن برای كسب قدرت بیشتر به خاطر مقاومت نیروهای مردمی و انصارالله به شكست و تضعیف بیشتر نیروهای زیر حمایتش در یمن خواهد انجامید.

پژوهشم**9275**1601**
۰ نفر

سرخط اخبار جهان