۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82939679
T T
۰ نفر

مدرسه اوتيسم در بسياري از شهرستان ها وجود ندارد

۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82939679
مدرسه اوتيسم در بسياري از شهرستان ها وجود ندارد

تهران - ايرنا - مسئول آموزش و پژوهش و توانبخشي انجمن اوتيسم گفت: اكنون در تهران مدرسه دخترانه اوتيسم وجود ندارد و علاوه بر آن مدارس اوتيسم در بسياري از شهرستان ها ايجاد نشده و اگر هم باشد در مركز استان است.

سينا توكلي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تمام تلاش هاي توانبخشي و آموزشي براي كودكان اوتيسم اين است كه در جامعه تلفيق شوند اما برخي از اين كودكان داراي سطح عملكردي ضعيفي هستند و ابتدا بايد به مدارس خاص بروند بنابر اين مدارس اوتيسم بايد گسترش يابد.
اظهار داشت: كودكان مبتلا به اوتيسم كه داراي عملكرد بالايي هستند به مدارس عادي مي روند اما كودكان با يكديگر تفاوت دارند و عملكرد كودكي كه در سه سالگي تشخيص اوتيسم مي گيرد با عملكرد كودك مبتلاي ديگر در همين سن متفاوت است.

* برخي مدارس عادي دانش آموزان اوتيسم را پذيرش نمي كنند
مسئول آموزش و پژوهش و توانبخشي انجمن اوتيسم تاكيد كرد: برخي از كودكان مبتلا به اوتيسم با درمان هاي دارويي، توانبخشي و آموزشي به مدارس عادي هم مي روند اما مشكلي كه با مدارس عادي داريم اين است كه آنان دانش آموزان مبتلا به اوتيسم را پذيرش نمي كنند چون اين دانش آموزان، ديرآموز هستند و تحصيل براي آنان سخت است.
توكلي تصريح كرد: حتي برخي دانش آموزان مبتلا به اوتيسم، مقاطع اول و دوم ابتدايي را در مدارس عادي مي گذرانند اما دوباره به مدارس اوتيسم بازمي گردند.
وي اضافه كرد: سياست آموزش و پرورش اين است كه اين دانش آموزان را با دانش آموزان ديگر در مدارس عادي تلفيق كند و در اين زمينه خوب كار كرده است و اگر كودكان مبتلا به اوتيسم به سطح لازم برسند در مدارس عادي تحصيل مي كنند اما اين يك طرف ماجرا است چرا كه مشكل ديگر، سطح آگاهي معلمان مدارس درباره اوتيسم است. ساير دانش آموزان و معلمان نيز در اين زمينه آگاهي ندارند.
وي از والدين همه دانش آموزان خواست تا اجازه دهند كودكان مبتلا به اوتيسم نيز بدون مشكل از امكانات آموزشي استفاده كنند.
مسئول آموزش و پژوهش و توانبخشي انجمن اوتيسم اظهار داشت: برخي كودكان مبتلا به اوتيسم در آزمون سنجش مدرسه موفق نمي شوند و لازم است كه در مدارس اوتيسم تحصيل كنند اما در بسياري از استان ها مدرسه اوتيسم نداريم يا اگر داريم در مركز استان است و در شهرستان چنين مدرسه اي وجود ندارد.
توكلي افزود: اين درحالي است كه شيوع اوتيسم در كشور يك به ازاي هر 150 تولد است؛ اين رقم در كشورهاي جهان در سال 2018 بطور متوسط يك تولد به ازاي هر 59 تولد است.
توكلي يادآور شد: محتواي آموزشي براي كودكان اوتيسم وجود ندارد و آموزش و پرورش تلاش كرده تا بسته هايي در اين زمينه آماده كند اما هنوز نهايي و به مدارس ابلاغ نشده است.

* خردسالان مبتلا به اوتيسم در ايران مهدكودك ندارند
مسئول آموزش و پژوهش و توانبخشي انجمن اوتيسم اظهار داشت: مشكل ديگر در رابطه با كودكان مبتلا به اوتيسم اين است كه مهد كودك اوتيسم در ايران وجود ندارد.
توكلي افزود: كودكان در مهدكودك، اجتماعي شدن را ياد مي گيرند و آماده ورود به مدرسه مي شوند اما بسياري از مهدهاي كودك در كشور با مشكل عدم دانش و آگاهي مربيان و برخي والدين نسبت به كودكان اوتيسم روبرو هستند.
وي اضافه كرد: آموزش و پرورش ، وزارت بهداشت و رسانه ها حداقل طي دو سال اخير در جهت افزايش سطح آگاهي مردم كوشيده اند اما اين تلاش ها منجر به ارتقاي درك مردم و تغيير رفتار آنان نشده است و صرفا اسم اوتيسم را شنيده اند اما نمي دانند چگونه با كودكان مبتلا به اوتيسم رفتار كنند.
مسئول آموزش و پژوهش و توانبخشي انجمن اوتيسم گفت: گاهي كه با مسئولان مدرسه و مهدكودك درباره كودكان مبتلا به اوتيسم صحبت مي كنيم آنها مي گويند كه دانش آموزان برخورد خوبي با كودك مبتلا به اوتيسم دارند اما والدين اين دانش آموزان هستند كه اذيت مي كنند و نسبت به ديرآموز بودن يا رفتارهاي كليشه اي و اجتماعي كودك مبتلا به اوتيسم، انتقاد دارند.
توكلي افزود: در بسياري از كشورهاي دنيا مهدهاي كودك اوتيسم وجود دارد و البته ما تلاش نمي كنيم مدرسه، مهد يا پارك اوتيسم در كشور بيش از حد گسترش يابد چرا كه مشكل اصلي اين كودكان تعاملات اجتماعي و رفتارهاي كليشه اي است و اگر دنبال مراكز خاص باشيم، كار مثبتي انجام نداديم اما براي تلفيق آنان در جامعه ابتدا مجبوريم براي كودكاني كه عملكرد ضعيف تري دارند، امكانات جانبي فراهم كنيم.

* توانبخشي حرفه اي براي كودكان مبتلا به اوتيسم
مسئول آموزش و پژوهش و توانبخشي انجمن اوتيسم اظهار داشت: مشكل ديگر كودكان مبتلا به اوتيسم در حوزه آموزش آن است كه آنان بعد از تحصيل در مدارس عادي يا مدارس خاص، رها مي شوند و آموزش و پرورش و مدرسه نمي تواند آنها را كمك كند.
توكلي افزود: بنابر اين با همكاري سازمان فني و حرفه اي در تلاش هستيم تا اين كودكان كارهايي را در قالب توانبخشي حرفه اي فرا گيرند؛ اين كارها، كارهاي محدود، تكراري و ساده است كه با اين حرفه هم كودكان مبتلا به اوتيسم سرگرم مي شوند و احساس خوبي دارند و هم خانواده آنان فراغ بال پيدا مي كنند.
اجتمام*9185 *1569

سرخط اخبار جامعه