جمع‌آوری ۷ همت کمک‌های مردمی/ تغییر پرداخت صدقه از فیزیکی به الکترونیکی

تهران - ایرنا - معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اعلام جمع‌آوری هفت هزار میلیارد تومان کمک‌های مردمی در سال گذشته، گفت: از اوایل مهر ماه امسال و با کاهش تعداد صندوق های فلزی، به تدریج دریافت صدقات به شکل الکترونیکی انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حبیب الله آسوده روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: از مجموع هفت هزار میلیارد تومان کمک‌های مردمی جمع آوری شده در سال گذشته، ۷۰۰ میلیارد تومان به صدقات باز می گردد و ۱۹۰۰ میلیارد تومان نیز شامل کمک‌های نقدی و کالایی در مناسبت های مبتنی بر نیاز بوده است.

وی ادامه داد: از مجموع کمک های جمع آوری شده، سه هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان به کمک‌های حامیان ایتام و نیازمندان و ۵۳۰ میلیارد تومان هم زکات کشاورزان بوده است.

آسوده با اشاره به اینکه هشت هزار و ۲۰۰ مرکز نیکوکاری در سطح کشور فعال است، گفت: در مجموع ۱۰ هزار و ۷۳۰ مرکز مجوز فعالیت دریافت کرده اند که سال گذشته ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان عملکرد گروه‌های نیکوکاری بوده است.

معاون کمیته امداد با یادآوری اینکه ۴۸ درصد مراکز نیکوکاری در مساجد هستند، درباره توزیع جغرافیایی این مراکز نیز توضیح داد: ۲۰ درصد مراکز نیکوکاری در مناطق روستایی و ۸۰ درصد در مناطق شهر استقرار یافته اند.

احسان در قالب‌ صدقه، زکات و کمک به ایتام
آسوده در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: در کنار موضوع توانمندسازی نیازمندان، موضوع احسان نیز بسیار مورد توجه است، احسان در قالب‌ صدقه، زکات و کمک به ایتام امکان پذیر است که مردم نقش اثربخشی در این حوزه دارند و باید بیش از پیش تقویت شود.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گفت: تقویت احسان و نیکوکاری امکان‌ پذیر نیست مگر با ترویج آن و استفاده از روش‌های ترویجی که هم باید از سوی کمیته امداد صورت گیرد و هم از سوی خود نیکوکارانی که در این امر خداپسندانه شرکت دارند.

وی تصریح کرد: بخش دیگری از جمع‌آوری کمک‌های مردمی متعلق به حوزه‌ای است که مردم به صورت مستقیم کمک‌های خود را به نیازمندان پرداخت می‌کنند، در این بخش نیز نزدیک به ۲۲۸۰ میلیارد تومان کمک مستقیم خیرین به نیازمندان را داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۲۱ هزار میلیارد تومان کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده است، تاکیدکرد: این میزان نسبت به سال ۱۴۰۱ با ۲۶ درصد رشد مواجه بود و باید گفت که نگاه مردم همواره نسبت به کار خیر خوب بود و افزایش پیدا کرده است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به برگزاری همایش‌های تکریم از مراکز خیریه استان‌ها گفت: در حال حاضر این همایش‌ها در ۲۲ استان کشور برگزار شده است و تا پایان نیمه اول امسال این همایش‌ها در استان‌های باقی مانده برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: اگر گروه‌های مردمی نبودند بار همه نیازمندان بر عهده دولت و کمیته امداد بود.


توزیع ۴۷میلیون اطعام و افطاری ساده توسط گروه‌های مردمی در ماه رمضان

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد ادامه داد: در ماه رمضان سه موضوع محوری هر سال وجود دارد و محور برنامه های ماست پویش اطعام مهدوی که مساجد و مراکز نیکوکاری شرکای ما بودند و قریب به ۴۷ میلیون اطعام و افطاری ساده توسط گروه‌های مردمی بین نیازمندان توزیع شد.

آسوده افزود: در مجموع کمیته امداد ۵۶ میلیارد تومان از محل کمک‌های مردمی به این گروه‌های مردمی کمک و هم‌افزایی کرد. هیچ اعتبار دولتی برای طرح اطعام مهدوی هزینه نشده است.

وی ادامه داد: همچنین بیش از ۱۰ هزار آشپزخانه در ماه رمضان فعال بود و بیش از ۲۲۰ هزار نفر گروههای مردمی در این طرح شرکت کردند.

بیش از ۲۰۱ هزار حامی در طرح اکرام ایتام ثبت‌نام کردند

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گفت : طرح اکرام ایتام نیز در ماه رمضان برگزار شد که بیش از ۲۰۱ هزار حامی در این طرح ثبت نام کردند که در کیفیت پرداخت کمک ها رشد ۵۰ درصدی را نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.

وی افزود : ۵۵ درصد افرادی که در این طرح ثبت نام کرده اند زنان هستند و ۴۵ درصد مردان در این طرح ثبت نام کرده اند و ۷ درصد از ثبت نام کنندگان کمتر از ۲۰ سال سن دارند. سیاست کمیته امداد این است که فرهنگ سازی در جهت امور خیر و احسان از کودکی و نوجوانی انجام شود.

آسوده درمورد دیگر اقدامات کمیته امداد در ماه رمضان نیز گفت : کمیته امداد دبیر شورای مرکزی زکات است که ۱۱ عضو هم دارد، هر فعالیت زکات مبتنی بر این موضوع است از جمله فطریه که در همین راستا امسال برای جمع آوری زکات به ۴۳ هزار پایگاه در سطح کشور از سوی شورای زکات مجوز داده شد.

وی ادامه داد: همچنین دستگاه کارت خوان نانوایی ها مجوز دریافت کردند تا مردم در نانوایی هم فطریه و کفاره پرداخت کنند و بر همین اساس ۸۲۴ میلیارد تومان تاکنون جمع فطریه و کفاراتی بود که به شورای زکات پرداخت شده که از این مبلغ ۸۷ میلیارد تومان حدود ۹ درصد مربوط به کمیته امداد است.

وجود ۱۶۸هزار صندوق صدقات فلزی در سطح معابر/ تغییر رویکرد در پرداخت صدقه از روش فیزیکی به روش الکترونیکی

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در خصوص برنامه های پیش رو کمیته امداد در امسال گفت : از اوایل مهر همایش فعالان اقتصادی با اجرای مسوولیت اجتماعی در استان‌ها برگزار خواهد شد.

وی افزود: همچنین آمادگی داریم با تمام گروههای که در شبکه های مجازی در سطح کشور فعال هستند وارد مذاکره شویم و با هم افزایی مشکل نیازمندان را رفع کنیم و همچنین در نانوایی ها از دو الی سه روز پیش بحث صدقه فعال شده و این صدقه به کمیته امداد پرداخت می شود همچنین تا پایان خرداد همچنان گزینه پرداخت کفاره در نانوایی ها فعال است.

وی تصریح کرد: برای تغییر رویکرد در پرداخت صدقه از روش فیزیکی به روش الکترونیکی و روشهای نوین اقدام به کاهش صندوق های فلزی در سطح معابر خواهیم کرد در حال حاضر ۱۶۸ هزار صندوق فلزی در معابر داریم که با این برنامه کاهش پیدا خواهد کرد.

وی درباره نذر فناورانه نیز گفت: بر اساس تفاهم نامه با معاونت فناوری اطلاعات در سامانه «آبادیران» نیازهایی را بارگذاری کرده ایم و به مردم اعلام می کنیم هرچه مردم کمک کنند کمیته هم ۵۰ درصد به آن مبلغ اضافه خواهد کرد و برای رفع نیاز نیازمندان از شرکت‌های دانش بنیان خرید کرده و در اختیار نیازمندان قرار خواهیم داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha