۶ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۶
کد خبر: 82926886
T T
۰ نفر

استخوانم را بشكن

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۶
کد خبر: 82926886
استخوانم را بشكن

همدان- ایرنا- افزایش نرخ دیه، افراد شیاد را به نوع جدیدی از كلاهبرداری سوق داده است و آنها با انعقاد قراردادهایی، افراد كم بضاعت یا سودجو را به شكستن دست و پا در یك تصادف ساختگی و دریافت دیه ترغیب می كنند.

به گزارش ایرنا، گذر زمان شیوه متخلفانه درآمدزایی را تغییر داده است و هر روز سبك و روش های نوینی از كلاهبرداری به گوش می رسد كه در نوع خود جای تامل دارد.
كلاهبرداران چند سالی است كه سناریوی «درآمدزایی با جان» را با ایجاد سوانح رانندگی ساختگی رونمایی كردند؛ بازی كه بوی خون را به مشام شنوندگان می رساند.
این موضوع آن موقع جالب می شود كه بدانیم این تصادفات دارای كارگردانی است كه روش و شیوه این كلاهبرداری را همانند یك فیلم طراحی، قربانی را به انجام آن تشویق و با قربانی قراردادهای خونین منعقد می كند.
بیشتر مواقع نیز قربانیان سهم بسیار ناچیزی از دیه های چند صد میلیونی دریافت می كنند تا جایی كه برای دریافت 20 تا 30 میلیون ریال، اقدام به شكستن دست و پای خود می كنند.
هر چند تصادف ساختگی چند سالی است كه در كشور رواج دارد اما كلید این معما در همدان گشوده شد و برای نخستین بار پزشكی قانونی همدان پرده از این تخلف برداشت و مستندات خود را در اختیار مسئولان قرار داد.
طبق آخرین گزارش دریافتی از پزشكی قانونی 197 مورد سانحه ساختگی تاكنون در استان همدان شناسایی شده است كه با هدف دریافت دیه طراحی و اجرا شده اند.
شكستن استخوان دست، صورت و پا برای دریافت دیه بخشی از صحبت های مدیركل پزشكی قانونی است.
علی احسان صالح به ایرنا می گوید: حدود 6 سالی است كه متوجه ساختگی بودن برخی از سوانح رانندگی شده ایم.
وی اضافه كرد: برخی افراد با خودزنی و آسیب وارد كردن به بدن خود برای گرفتن گواهی پزشكی و با هدف دریافت دیه، به این اداره كل مراجعه می كنند.
مدیركل پزشكی قانونی همدان اضافه كرد: 29 مرداد سال 91 پرونده ای به پزشكی قانونی ارجاع شد كه آنان مدعی بودند خودروی سواری پیكان آنها در یكی از جاده های فرعی واژگون و این افراد دچار جراحت شدند.
صالح خاطرنشان كرد: پس از انجام معاینات پزشكی مشخص شد كه نوع جراحت این افرد یكسان است بنابراین احتمال ساختگی بودن این تصادف قوت گرفت.
وی بیان كرد: از دیگر شگردهای این افراد این بود كه در بیشتر مواقع راننده دچار جراحت سطحی می شد و سرنشینان خودرو زخمی و مجروح می شدند چون به راننده دیه تعلق نمی گرفت.
این پزشك متخصص بیان كرد: این شیوه و شگردها باعث شد كه دست آنها رو شود و دیگر نتوانند با انجام این روش ها كلاهبرداری كنند.
دكتر صالح اظهار داشت: این افراد اقدام به شكستن دست و پای خود می كنند و سپس با خرید و واژگون كردن صوری یك خودروی فرسوده و ارزان قیمت در یك جاده فرعی، با مركز فوریت های پلیسی و اورژانس برای حضور در صحنه تصادف تماس حاصل می كردند.
وی ادامه داد: پس از طی فرایند درمان و كسب مجوزهای لازم، به پزشكی قانونی برای تعیین دیه مراجعه كرده و سپس هر كدام در آن زمان حدود 800 میلیون ریال به جیب می زدند.
مدیركل پزشكی قانونی همدان گفت: این طیف از افراد كه جان خود را دستمایه ای برای كسب درآمد می كنند، افرادی ضد اجتماعی با روحیه ای بسیار خطرناك هستند چراكه هیچگونه هراسی برای آسیب زدن به بدن خود و دیگران ندارند، بنابراین رد كردن پرونده آن ها جرات و جسارت بالایی را می طلبید.
صالح افزود: پس از فاش شدن این پرونده در سال 91، موضوع به همراه شیوه و شگرد این افراد به پزشكی قانونی كشور و استان ها برای پیشگیری از رواج یافتن این رفتارها اطلاع رسانی شد.
وی ادامه داد: پیشتر تنها آقایان در تصادفات ساختگی نقش داشتند اما پس از آن بانوان نیز به سمت این نوع كلاهبرداری روی آوردند.
مدیركل پزشكی قانونی همدان گفت: شكستن استخوان های دست، پا و بینی در گذشته رواج داشت اما هم اینك كتف و گونه نیز به آنها افزوده شده است.
صالح بیان كرد: تصادفات ساختگی در اغلب مواقع دارای كارگردان است كه اقدام به نوشتن یك سناریو و انعقاد قرارداد با قربانی برای اجرای كردن این برنامه می كند و در این بین كارگردان درصد و سهم بالایی از دیه را به جیب می زند.

***شب زمانی برای تصادف ساختگی
البته تنها دور زدن پزشكی قانونی برای رسیدن به هدف، مد نظر این افراد نبوده و نیست و این كلاهبرداران باید در گام نخست ماموران پلیس را اغفال كنند.
در این باره رئیس پلیس راه همدان به تشریح 2 شیوه از كلاهبرداری می پردازد و می گوید: بیشتر این قبیل كلاهبرداری در شب هنگام و با واژگون كردن صوری یك دستگاه خودرو در یك محور فرعی همراه است.
سرهنگ رضا عزیزی درباره علت انتخاب شب برای عملی كردن این دسیسه بیان كرد: ماموران در شب هنگام دید كمتری دارند همچنین خستگی كار روزانه و كاهش دقت در تاریكی هوا، در نحوه تنظیم گزارش سانحه تاثیر دارد.
رئیس پلیس راه استان همدان بیان كرد: متخلفان برای عادی جلوه دادن سانحه لوازمی از خودرو را شكسته و در مجاور وسیله نقلیه پخش می كنند.
سرهنگ عزیزی اظهار داشت: پس از كارشناسی وضعیت یك مورد سانحه واژگونی پراید كه چندین مصدوم از ناحیه دست و پا داشت، متوجه شدم كه هیچیك از شیشه های این خودروی سواری آسیب ندیده است.
وی ادامه داد: این قبیل از كلاهبرداران برخی مواقع علاوه بر دست و پا، حتی دندان های خود را برای دریافت دیه می شكنند.
رئیس پلیس راه استان همدان توضیح داد: این قبیل سوانح صوری به نحو دیگری نیز اتفاق می افتد با این توضیح كه فردی در مكان دیگری دچار سانحه شده اما برای استفاده از بیمه با هماهنگی، خودرویی را مقصر جلوه می دهند.
سرهنگ عزیزی مثال زد: چندی پیش ساق پای كودك چهار ساله ای به ظاهر در تصادف با وانت نیسان شكسته شده بود كه پس از كارشناسی از راننده خواستم نحوه بروز سانحه را شرح دهد.
وی اضافه كرد: راننده مدعی بود كه هنگام عبور این كودك از عرض خیابان، قسمت جلو خودرو به وی برخورد كرده است، كه در صورت صحت این گفته باید به علت برخورد سپر با بدن كودك به جای ساق پا، كمر و دست او آسیب می دید.
رئیس پلیس راه ادامه داد: راننده پس از اینكه نقشه خود را فاش شده دانست اعتراف كرد كه پای این كودك بر اثر سقوط از پشت بام دچار جراحت شده و مادر كودك درخواست كرده برای تامین هزینه درمان و دیه این ترفند را به كار ببرند تا از بیمه خودرو استفاده كنند.
سرهنگ عزیزی اضافه كرد: برخی از خودرو ها نیز در مكان دیگری دچار سانحه شده اما بخاطر نداشتن بیمه بدنه، سناریوی تصادف ثانویه را طراحی می كنند.
وی افزود: ساختگی بودن این قبیل سوانح نیز با توجه به نوع برخورد 2 خودرو، زنگ زدگی روی بدنه وسیله نقلیه و دیگر شگردها آشكار می شود.

*** سالانه 60 پرونده تصادف ساختگی تشكیل می شود
دستگاه قضایی به عنوان متولی رسیدگی به این قبیل پرونده ها نیز این تخلفات و روند رو به رشد آن اشرافیت داشته و در این خصوص معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان به ایرنا گفت: این نوع كلاهبرداری به مثابه تحصیل مال نامشروع است.
سعید گلستانی افزود: حكم افرادی كه با كلاهبرداری اقدام به كسب مال نامشروع می كنند بین یك تا هفت سال زندان و پرداخت 2 برابر جریمه نقدی است.
وی اضافه كرد: افرادی كه اقدام به همدستی با این افراد یا طراحی این سناریو ها می كنند نیز به عنوان متهم ردیف اول محسوب شده و برای آنها نهایت جزا پیش بینی می شود.

** بیمه ها بی خیال هستند
معاون دادگستری همدان اظهار داشت: حتی در صورت مشخص شدن ساختگی بودن یك سانحه باید بیمه به عنوان مدعی نسبت به تنظیم شكوائیه اقدام كند.
گلستانی افزود: با وجود اینكه این موضوع در نامه ای به شركت های بیمه گر اطلاع رسانی شده، اما با اقبال اندك آنها مواجه شده است.
وی درباره چرایی این موضوع بیان كرد: آنها از واكنش افراد مجروح و مصدوم این سوانح هراس دارند چراكه افرادی كه اقدام به آسیب زدن به بدن خود برای كسب درآمد می كنند از وضعیت روانی مطلوبی برخوردار نیستند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان اظهار داشت: كم اقبالی و پیگیری نكردن شركت های بیمه گر موجب رشد این قبیل تخلفات شده است به گونه ای كه سالانه بین 50 تا 60 پرونده در این زمینه تشكیل می شود.

** بیشتر متخلفان افراد غیربومی هستند
گلستانی گفت: طبق پرونده های تشكیل شده در دستگاه قضایی، محل سكونت بیشتر افرادی كه از این طریق دنبال كسب مال نامشروع هستند شهرستان های مجاور نظیر لرستان، ساوه و كنگاور است.
وی افزود: این افراد در اقدامی هماهنگ شده اقدام به ضرب و شتم یكدیگر با چوب و چماق كرده و سپس با خرید و واژگون كردن خودرویی ارزان قیمت این جراحت را ناشی از بروز سانحه رانندگی نشان می دهند.
به طور حتم رفتار طبیعی و حق به جانب این قبیل از كلاهبرداران و دست یافتن آنها به پول های هنگفت 2 تا سه میلیارد ریالی می تواند زمینه ای برای افزایش سو استفاده های احتمالی شود.
البته در این میان عده‌ای كه نقش اول را در این سوانح دارند و تصادف را منبع درآمد و ابزاری برای تامین معاش خانواده كرده اند بیشتر آسیب می بینند چرا كه سهم اندكی از این درآمد نصیب آنها می شود.
امید می رود با در پیش گرفتن برنامه های پیشگیرانه و آگاه سازی و اطلاع رسانی زمینه بروز این نوع كلاهبرداری ها را كاهش داد.
7526/2090

سرخط اخبار استان‌ها