۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۳۵
کد خبر: 82922809
T T
۰ نفر
خودكفايي توليد داروهاي دامي نيازمند سرمايه گذاري است

سمنان- ايرنا- شعار حمايت از كالاي ايراني در برخي بخش ها نيازمند همكاري‌هاي بيروني براي تقويت درون‌زايي است كه با مشاركت‌ سرمايه‌گذار خارجي امكان‌پذير است، سمنان از استان هاي مستعد براي تحقق اين مهم در توليد داروهاي دامپزشكي است.

به گزارش ايرنا، استان سمنان با داشتن زمين هاي بلامعارض، نيروي انساني دانش‌آموخته، نزديكي به تهران، قرارداشتن در چهارراه ارتباطي كشور، دستگاه‌هاي اجرايي همسو و ظرفيت قابل توجه در بخش هاي مختلف، زمينه سرمايه‌گذاري مناسب در حوزه‌هاي متنوع را دارد.
حوزه توليد داروهاي دامپزشكي براي دام و طيور از بخش هاي مرتبط با حوزه مهم سلامت غذايي است كه استان سمنان در اين زمينه با داشتن رتبه نخست در شاخص تعداد و حجم اقلام توليدي رتبه اول در كشور را دارد.
با وجود اين، هنوز فناوري توليد برخي اقلام دارويي حوزه دامپزشكي در ايران وجود ندارد و نياز به مشاركت خارجي‌ها براي خودكفايي كشور در زمينه توليد داروهاي دامپزشكي به منظور تامين امنيت و سلامت غذايي داريم.
استان سمنان به دليل داشتن ظرفيت و سرمايه‌گذار علاقه‌مند، بهترين بستر را براي پذيرش سرمايه‌گذار خارجي براي رفع نياز كشور و حتي كشورهاي منطقه در توليد نياز داروهاي دام و طيور دارد.
در استان سمنان يك ميليون و 650 هزار راس دام سبك وجود دارد كه يك ميليون و 100 هزار راس آن مولد است، از سوي ديگر وجود يك ميليون و 600 هزار مرغ تخمگذار، توليد مرغ گوشتي در يك دوره 10 ميليون و در سال 50 ميليون قطعه، ديگر ظرفيت هاي حوزه دام و طوير استان سمنان است.
در دوره هاي شيوع بيماري هاي مختلف دام و طيور در استان هاي مختلف كشور، سمنان از استان هاي پاك بوده، به ويژه در سال گذشته در زمان شيوع بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان، سمنان تامين كننده بخش مهمي از نياز تخم مرغ كشور بود.
مديركل دامپزشكي استان سمنان با اشاره به زمينه‌سازي براي مشاركت خارجي در توليد داروهاي دامپزشكي در اين استان، گفت: يك سرمايه‌گذار روسي با همكاري سرمايه‌گذار ايراني در بخش توليد واكسن دام و طيور در سمنان همكاري مي كند.
محمد سعيدي روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: واحد توليد واكسن دام و طيور در شهرك صنعتي سمنان با سرمايه‌گذاري 10 ميليون يورويي يك توليدكننده روسي و ايراني آغاز به كار مي كند.
وي با اشاره به سرمايه گذاري 25 درصد شركت روسي و 75 درصدي سرمايه‌گذار ايراني، گفت: حدود 65 درصد واكسن طيور كه در كشور مصرف مي شود وارداتي است و هدفگذاري از احداث اين واحد در سمنان با سرمايه‌گذاري مشترك از روسيه، كمك به توليد داخلي اين نوع واكسن است.
مديركل دامپزشكي استان سمنان تاكيد كرد: استقلال كشور در زمينه توليد واكسن هاي دام و طيور، خودكفايي كشور در تامين امنيت زيستي مرغداري و دامداري‌ها، جلوگيري از خروج ارز و قطع هر گونه وابستگي خارجي هدف اصلي در احداث اين واحد توليدي در سمنان است.
وي خاطرنشان كرد: مطالعات اوليه اين طرح در زمينه مسايل علمي، نيازسنجي و بازاريابي منطقه‌اي پايان يافته و به دليل قابل توجه بودن طرح از نظر سرمايه‌گذاري و مسايل تخصصي توليد، تا پايان سال 97 احداث اين واحد توليدي در شهرك صنعتي سمنان كلنگ‌زني مي شود.
به گفته سعيدي، اين واحد براي 50 تا 100 نفر به صورت مستقيم و براي 300 نفر به طور غيرمستقيم اشتغال ايجاد مي كند.
مديركل دامپزشكي استان سمنان با اشاره به سابقه سرمايه‌گذار داخلي اين واحد توليدي در مشاركت با كارخانه‌هاي اروپايي در توليد داروهاي دامي در سمنان، بيان كرد: بهره برداري نهايي و تكميل 100 درصدي اين طرح به صورت گام به گام تا سه سال آينده انجام خواهد شد.
وي يادآور شد: با مشاركت و حضور اين توليدكننده روسي كه سالانه ظرفيت توليد يك ميليارد واكسن را دارد، فناوري روز دنيا در توليد واكسن هاي دام و طيور وارد ايران مي شود و صنعت دام و طيور كشور مي تواند از نظر خودكفايي در توليد داروهاي مورد نياز به حدي برسد كه درصد بالايي از امنيت و سلامت غذايي در توليدات داخلي تامين شود.
مديركل دامپزشكي استان سمنان افزود: زمينه لازم براي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در اين استان از سوي اين اداره كل در بخش هاي مختلف فراهم است.
حدود 45 درصد داروهاي دامپزشكي از سموم، واكسن و مكمل هاي مورد نياز بخش دام و طيور كشور در استان سمنان توليد مي شود.
6103/6026

سرخط اخبار استان‌ها