۱ فروردین ۱۳۹۷، ۲۰:۳۰
کد خبر: 82868565
T T
۰ نفر
مردم سنجار عراق درحال فرار از شهر هستند

بغداد - ایرنا - مردم سنجار در شمال عراق در پی تهدید رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه مبنی بر احتمال انجام عملیات نظامی در این منطقه بطور گروهی درحال فرار از شهر هستند.

به گزارش ایرنا، 'فیان دخیل' نماینده كردهای ایزدی در پارلمان ملی عراق روز چهارشنبه در یك بیانیه مطبوعاتی اعلام كرد در پی اظهارات اردوغان ایزدی های سنجار به طور گروهی درحال فرار از این شهر هستند.
اردوغان روز دوشنبه در اظهاراتی از احتمال انجام عملیات نظامی در منطقه سنجار از سوی ارتش تركیه سخن گفت كه به گفته وی با هدف پاكسازی عناصر حزب كارگران كردستان (پ.ك.ك) خواهد بود.
فیان دخیل افزود ما با نگرانی فراوان اظهارات اردوغان در خصوص امكان حمله نظامی به این منطقه را پیگیری می كنیم.
وی با اظهار بی اطلاعی نسبت به احتمال توافق سری میان بغداد و آنكارا در این خصوص درعین حال آن را بعید ندانست و از دولت مركزی عراق خواست موضع خود را در مورد تهدید جدی اردوغان علیه سنجار اعلام كند.
این درحالی است كه بر اساس اعلام دفتر ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق روز چهارشنبه در دیدار 'احمد یلدز' معاون وزیر امور خارجه تركیه در بغداد تاكید كرده است كه عراق به هیچوجه اجازه حضور نیروهای نظامی هیچ كشور همسایه و انجام عملیات نظامی در خاك خود را نخواهد داد.
نماینده كردهای ایزدی هشدار داد سنجار بتازگی از زیر سایه سنگین بزرگترین فاجعه تاریخ عراق خارج شده است، فاجعه ای كه در آن تروریسم وحشی در اوت سال 2014 جان و سرزمین و ناموسش را مباح اعلام كرد و زنان را ربود و مورد تعرض قرار داد و هزاران كودك و مرد ایزدی را قتل عام كرد.
وی مسوولیت وقوع فاجعه دیگر برای ایزدی ها در ابعاد مختلف تاریخی، انسانی و اخلاقی را متوجه دولت های بغداد و آنكارا دانست و گفت تاكید می كنم دهها خانواده ایزدی در حال فرار از سنجار به مناطق امن تر هستند.
وی گفت انتظار می رود تعداد شهروندان كرد ایزدی كه از سنجار می گریزند در قالب گروههای بزرگتر افزایش یابد كه این امر مستلزم پیش بینی حمایت ها و امكانات لازم انسانی و لجستیكی خواهد بود.
فیان دخیل گفت: من نسبت به خطری كه جان بیش از 10 هزار خانواده ایزدی را در مناطق كوهستانی سنجار در اردوگاه های موقت تهدید می كنند هشدار می دهم.
وی از جامعه بین المللی خواست مسوولیت خود را در این خصوص شناخته و به كمك كردهای ایزدی در این منطقه بشتابند چرا كه آنها هنوز از رنج جنایات داعش رهایی پیدا نكرده اند و هر گونه ناامنی جدید در این منطقه بطور قطع یك فاجعه انسانی دیگر را بوجود خواهد آورد.
تصمیم ارتش تركیه برای عملیات ضد پ.ك.ك درداخل خاك عراق موسوم به عملیات 'شاخه زیتون2' از چندی پیش از سوی مقامات ترك مطرح و منوط به هماهنگی با بغداد اعلام شده بود.
فعالان سیاسی و احزاب عراقی از اولین ساعات اعلام چنین تصمیمی از سوی مقامات تركیه، هر گونه ورود تركیه به خاك عراق را نقض حاكمیت ملی این كشور دانسته و بطور قاطع آن را غیر قابل قبول دانسته اند.
در رویدادی مرتبط، ارتش تركیه روز یكشنبه در پنجاه و هشتمین روز عملیات 'شاخه زیتون' به كمك عناصر شبه نظامی موسوم به ارتش آزاد سوریه، وارد شهر عفرین در شمال سوریه شد.
دولت سوریه با اشغالگری خواندن اقدام دولت تركیه در انجام عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، خواستار خروج نیروهای ارتش این كشور از خاك خود شده است.
خاورم**380**

سرخط اخبار جهان