هشدار النجباء به ترکیه

بغداد- ایرنا- جنبش مقاومت اسلامی النجباء عراق با ابراز نگرانی از عملیات نظامی روزهای اخیر ارتش ترکیه در شمال عراق، ‌ با هشدار به دولت آنکارا، اعلام کرد: ارتش ترکیه باید از سرنوشت اشغالگران آمریکایی عبرت بگیرد.

به گزارش امروز (دوشنبه) ایرنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی جنبش مقاومت اسلامی النُجَباء عراق در ایران، این جنبش در بیانیه‌ای رسمی از آنچه "ضعف [نهادهای] رسمی و منفعت‌طلبی‌های جناحی که عراق را به صحنه زیاده‌خواهی برخی نیروهای خارجی تبدیل کرده است"، انتقاد و "از اطلاعات واصله در مورد تجاوز نیروهای اشغالگر ترکیه به استان نینوا و شهر سنجار در این استان واقع در شمال غرب عراق به ‌شدت ابراز نگرانی کرد".
برپایه این گزارش، جنبش النُجَباء در این بیانیه "ضمن هشدار شدید اللحن به آنکارا، خاطرنشان کرد که ارتش ترکیه باید از سرنوشت اشغالگران آمریکایی که امکانات، تسلیحات و نفرات بیشتری دارند، عبرت بگیرد".
جنبش النجَباء همچنین "از دولت، پارلمان و تمامی نهادهای ذی‌ربط در عراق خواست که موضعی یکپارچه و مستحکم در قبال اینگونه تجاوزها اتخاذ کنند".
در پایان بیانیه این آمده است: "در صورت بی‌اعتنایی به این هشدارها، ملت عراق و گروه‌های مقاومت گزینه مشخص خود را عملیاتی می‌کنند تا علاوه بر بازدارندگی، اشغالگران و دسیسه‌ آنان را به همان‌جایی که از آن آمده‌اند، بازگرداند".
ارتش ترکیه عملیات جدید خود موسوم به «پنجه عقاب ۲» را بامداد چهارشنبه گذشته در منطقه «گارا» در شمال اقلیم کردستان عراق آغاز و هدف از آن را مقابله با عناصر حزب کردستان ترکیه موسوم به «پ. ک.ک» عنوان کرد. شنبه شب خبرها و اظهارنظرهایی در سطح عراق مطرح شد که نیروهای ترکیه همچنین قصد عملیات در کوهستان سنجار در استان نینوای عراق را دارند.
این خبرها و اظهارنظرها درحالی مطرح شد که سوم بهمن ماه جاری «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه درباره اجرای عملیات نظامی در منطقه سنجار در استان نینوا در شمال غرب عراق هشدار داده و گفته بود که ممکن است کشورش راسا برای اخراج عناصر "پ. ک.ک" در منطقه سنجار دخالت نظامی کند.
درحالی که دولت عراق و اقلیم کردستان این کشور موضعگیری رسمی در قبال این عملیات ترکیه نکردند، «ابراهیم قالن» سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه گفته بود که عملیات نظامی جدید ترکیه در شمال عراق علیه عناصر "پ. ک.ک" با هماهنگی بغداد و اربیل انجام شده است.
اواخر شنبه شب، خبرگزاری «العهد نیوز» عراق در خبری به نقل از منابع محلی عراقی مطلع اعلام کرد که تماسی تلفنی بین «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق و «هاکان فادان» رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه برای متقاعد کردن اردوغان به صرف نظر کردن از یورش نیروهای ترکیه به اراضی عراق صورت گرفته است.
منابع محلی عراقی مطلع به خبرگزاری العهد نیوز گفتند: تماسی تلفنی بین الکاظمی و فادان برقرار شد و در آن از فادان خواسته شد تا اردوغان را متقاعد کند که از یورش ترکیه به سنجار خودداری کند.
برپایه این گزارش، منابع یاد شده فاش کردند که درگیری لفظی نیز بین «عبدالامیر یارالله» رئیس ستاد ارتش عراق و «شالر گول» رئیس ستاد ارتش ترکیه به خاطر قصد ترکیه برای یورش به اراضی عراق روی داده است.
در نهایت، بامداد یکشنبه «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که عملیات نظامی چهار روزه نیروهای ترکیه در کوهستان «گارا» پایان یافته است، اما در عین حال مشخص نیست این عملیات طبق برنامه زمانبندی و طراحی عملیات متوقف شده یا تحت فشار جریان های سیاسی و مقاومت عراق!؟

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha