۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۲۱:۱۱
کد خبر: 82852770
T T
۰ نفر

استاندار: تغییر الگوی كشت در ایلام ضروری است

۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۲۱:۱۱
کد خبر: 82852770
استاندار: تغییر الگوی كشت در ایلام ضروری است

ایلام - ایرنا - استاندار ایلام گفت: با توجه به كاهش بارش وافت منابع آبی، تغییر الگوی كشت از گندم كاری به باغداری در این استان ضرورت جدی یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، قاسم سلیمانی دشتكی در جلسه كمیسیون ماده ۱۱، خواستار فرهنگسازی برای تغییر الگوی كشت از زراعت به باغداری شد و تاكید كرد: باید به گونه ای فرهنگسازی شود كه در تپه ها و ارتفاع های قابل كشت استان ایلام متناسب با آب و هوای مناطق درختان میوه كاشت شوند.
وی افزود: گندم به عنوان كشت غالب در استان ایلام نمی تواند بیش از این موجب رونق و یا ایجاد اشتغال متناسب با نیاز استان شود و درآمد چندانی هم ندارد اما تغییر الگوی كشت و تبدیل مزرعه به باغ صنایع فنآوری، بسته بندی و تبدیلی و در نتیجه افزونی درامد و رونق شغلی را در پی دارد.
استاندار ایلام به مسئولان جهاد كشاورزی استان ایلام تاكید كرد: كشاورزان را از فواید باغداری آگاه كرده و آنان را نسبت به كشت درختان متناسب با آب و هوای استان و مناطق تشویق كنند.
سلیمانی دشتكی یكی از نمونه های تغییر موفق الگوی كشت در استان را كاشت گل نرگس در شهرستان دره شهر عنوان كرد و گفت: با تغییر الگوی كشت استان ایلام بهتر می توان از ظرفیت مرز مهران استفاده كرد.
وی افزود: تغییر شرایط زیست محیطی در سال های گذشته در استان ایلام به طور چشمگیری افزایش یافته و ضرورت اتخاذ راهكارهای مناسب برای مقابله با این موضوع را دو چندان كرده است.
مدیر ارشد استان ایلام یادآور شد: تغییر الگوی كشت، اجرای سیاست های حمایتی، هدایتی و پایشی برای جلوگیری و كاهش آسیب ها به بخش كشاروزی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی گفت: تغییر الگوی كشت یكی از مهمترین راهكارها برای كاهش مصرف اب در بخش كشاورزی و حفظ منابع آب موجود است.
مرتبط با این مساله احمد كرمی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام نیز اخیرا در در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان ایلام گفت: 92 درصد از مصرف آب استان مربوط به بخش كشاورزی است كه نشان می دهد ادامه روند كنونی منابع آبی استان را با خطر جدی روبرو كرده است كه به عنوان چاره كار باید الگوی كشت تغییر یابد.
به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای 340 هزار هكتار اراضی زراعی با كشت غالب گندم و جو است.
با وجود مشخصه كوهپایه ای بودن جغرافیای این استان زاگرسیتنها شش هزار هكتار باغ در ایلام وجود دارد.
یك میلیون و 700 هزار هكتار از وسعت 2 میلیون هكتاری استان ایلام را اراضی طبیعی و ملی تشكیل داده است.
6034

سرخط اخبار استان‌ها