۱۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۴۲
کد خبر: 82850909
T T
۰ نفر
كرفس موجود در بازار چهارمحال و بختیاری به صورت قاچاق عرضه شده است

شهركرد- ایرنا- جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری گفت:كرفس كوهی (كلوس) از استانهای اصفهان و لرستان به صورت قاچاق وارد بازار این استان می شود و به شكل قاچاق عرضه شده است.

مسعود قائدامینی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: گونه در حال انقراض كرفس (كلوس) تنها در منطقه سرآقاسید شهرستان كوهرنگ رویش دارد و از آنجا كه مسیر این منطقه به دیگر نقاط استان تا اوایل بهار بسته است، قاچاقچیان از مسیرهای بزنوید لرستان و دورك اصفهان، این گونه را وارد بازار می كنند.
وی درباره اقدام اصفهان و لرستان برای جلوگیری از ورود كرفس قاچاق به بازار ادامه داد: با توجه به اینكه كرفس از این استان ها برداشت نمی شود در زمینه برخورد با قاچاقچیان نیز اقدامی صورت نمی گیرد.
قائدامینی، تقاضای بالا در استان را از دلایل تلاش قاچاقچیان برای گذر از استان های همجوار و فروش در چهارمحال و بختیاری عنوان كرد.
جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان درباره اقدامات این اداره كل اظهار كرد: چهار نفر از ماموران یگان حفاظت با حضور در سطح جاده ها منتهی به رویش گاه این گونه گیاهی، جلوگیری از قاچاق و برداشت غیرمجاز و ورود ان جلوگیری می كنند.
وی ادامه داد: هم اینك 15 نیروی بومی و محلی نیز بصورت داوطلبانه در حال صیانت از رویشگاه های كرفس در منطقه سرآقاسید هستند.
قائدامینی با اظهار تاسف از تاثیر برداشت های بی رویه در كاهش وسعت رویشگاه های این گونه نادر افزود: درحالی كه امسال 100 كیلوگرم كرفس قاچاق توقیف شد در دهه های گذشته میزان كشف قاچاق كرفس در برخی شهرستان ها تا 40 تن نیز می رسید.
وی نبود ساختمان حفاظتی، كمبود نیرو و نبود استقرار پاسگاه انتظامی برای یاری رسانی به نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، سخت گذر بودن مسیر و نبود امكان پشتیبانی نیروها را از موانع جلوگیری از برداشت بی رویه كلوس عنوان كرد.
به گزارش ایرنا، گونه نادر كرفس (كلوس) كه زمانی در اوایل بهار در بازار عرضه می شد، این روزها با گرم شدن هوا، براحتی در بازار شهركرد قابل مشاهده و خرید و فروش است.
قیمت بالای یك میلیون ریالی هر كیلوگرم از این گیاه با رویكرد مصرف خام خواری، سودجویان را تا مرز نابودی رویشگاه های این گونه ارزشمند كشانده است، بگونه ای كه وسعت رویش این گونه درحال انقراض در این استان كه زمانی به چند هزارهكتار می رسید به دلیل بهره برداری بیش از حد و غنچه چینی كلوس پیش از بذردهی تنها به 700 هكتار آن هم در بخش كوچكی از شهرستان كوهرنگ (90 كیلومتری شهركرد) محدود شده است.
كرفس كوهی با نام محلی كلوس از خانواده چتریان و گیاهی خودرو با خاصیت دارویی است
دوره رویش آن از اواخراسفند آغاز و تا اوایل خردادماه ادامه دارد.
8125/6021

سرخط اخبار استان‌ها