برنامه‌های چهارمحال و بختیاری برای حفظ مراتع چیست؟

شهرکرد - ایرنا- نخستین همایش گرامیداشت روز ملی مرتع به مناسبت ۲۵ اردیبهشت روز سه‌شنبه در منطقه سیاه‌سرد بروجن چهارمحال و بختیاری برگزار شد که در این همایش دلایل فقیر شدن مراتع، راهکارهای مناسب برای احیای آن و حفظ از این سرمایه ملی مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری در این آیین گفت: کشت گیاهان دارویی به صورت خاص و براساس طرحی تحقیقاتی با هدف درآمدزایی مردم و بهره‌برداران در استان در حال پیگیری است.

برنامه‌های چهارمحال و بختیاری برای حفظ مراتع چیست؟

محمد کاظم منزوی با اشاره به اینکه طرح جهش تولید در دیم‌زارها از سال گذشته آغاز شده است، گفت: یکی از زیر مجموعه‌های کشت در دیم‌زارها کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار است که تلاش می‌شود در قالب برنامه‌ای مدون امسال در استان اجرایی شود.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با جمعیت هلال احمر در خصوص همکاری با یکی از شرکت‌هایی که با آنها در خصوص کشت گیاهان دارویی همکاری می‌کند، گفت: تلاش می‌شود از تجارب آنها برای کشت گیاهان دارویی استفاده شود.

منزوی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد به عنوان راهبر گیاهان دارویی معرفی و چهارمحال و بختیاری نیز معین شناخته شده است، گفت:هم‌اکنون نقشه گیاهان دارویی در استان در قالب زنجیره ارزش در دست بررسی قرار دارد.

معاون استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: تلاش می‌شود توسعه گیاهان دارویی در قالب کشت قراردادی و توافقی با مردم و جوامع کاری با تامین بذر مورد نیاز در استان پیگیری شود.

فرماندار بروجن نیز با بیان اینکه این شهرستان یکی از شهرستان‌های پیشران است، گفت: با وجود همه ظرفیت‌ها، اما بروجن به عنوان پیشانی خشکسالی چهارمحال و بختیاری شناخته می‌شود.

فتاح کرمی افزود: شهرستان بروجن سه دشت بزرگ دارد که امروز به واسطه خشکسالی‌های پیاپی این دشت‌ها به دشت‌های ممنوعه و بحرانی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه مرتع‌دار، عشایر، مرتع و تولید از جمله مولفه های به هم پیوسته به شمار می‌روند ادامه داد: حفظ مراتع و افزایش توان این عرصه‌ها افزایش تولید و امنیت غذایی رو به دنبال دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه منابع طبیعی از موهبت‌های الهی است که به صورت رایگان در اختیار مرتعداری قرار دارد، گفت: بهره‌برداری اصولی و حفاظت از این عرصه‌ها از جمله اصولی به شمار می‌رود که پیامد آن احیا مراتع است.

اصغر احمدی افزود: عرصه‌های منابع طبیعی تنها متعلق به ما نیست بلکه مربوط به همه نسل‌ها است و باید حفظ شود.

وی با تاکید برضرورت توجه به طرح‌های آبخیزداری اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری به دلیل شرایط خاص توپوگرافی و جغرافیایی خاص با هدر رفت آب روبرو است که اجرایی طرح‌های آبخیزداری از جمله الزاماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

احمدی ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری با هدف حفظ آب، تقویت سفره‌های زیرزمینی، حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش نیازمند تأمین اعتبار لازم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به شرایط خاص شهرستان بروجن گفت: این شهرستان دارای کانون‌های بحرانی خاصی در حوزه منابع طبیعی است که اجرای طرح‌های آبخیزداری از جمله نیازهای این شهرستان است.

احمدی با اشاره به آغاز کوچ عشایر گفت: با وجود تعیین زمان کوچ از ۲۵ اردیبهشت اما عشایر زودتر از موعد وارد ییلاق شدند که با توجه به بارش‌های دچار مشکلاتی شدند.

وی تاکید کرد: تقویم کوچ براساس شرایط آب و هوایی، اقلیم و پایداری گیاهان مرتعی تعیین می‌شود که باید از سوی جامعه عشایری مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، ۸۲ درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری را عرصه‌های منابع‌طبیعی تشکیل می‌دهد که ۲۰ درصد آن جنگل و ۶۲ درصد آن مراتع است.

چهارمحال و بختیاری با مساحتی در حدود یک میلیون و ۶۴۲ هزار هکتار دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است.

بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha