امسال ۱۰ میلیون تن علوفه در مراتع کشور تولید می‌شود

شهرکرد - ایرنا - مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: با توجه به بارش‌های خوب بهاری امسال حدود ۱۰.۷ میلیون تن علوفه رایگان از طریق مراتع تولید و در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ترحم بهزاد روز سه‌شنبه در نخستین همایش روز مرتع کشور در شهرستان بروجن چهارمحال و بختیاری افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۲۲۷ میلی‌متر بارش در کشور به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به ۲۲۵ میلی‌متر بارش دراز مدت بیش از یک درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: میزان بارش ثبت شده در چهارمحال و بختیاری تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه معادل ۵۵۵میلی متر است که نسبت به ۶۴۳ میلی‌متر بارش ثبت شده در دراز مدت نزدیک به ۱۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: تغییر رویکردها، نگرش‌ها و کارکردهای مرتع از جمله الزاماتی است که باید برای مقابله با تغییر اقلیم در مراتع لحاظ شود.

وی اضافه کرد: بی‌توجهی به مراتع موجب شده تا از اول انقلاب تا پایان سال ۱۴۰۲ تنها ۶ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار در این بخش هزینه شود.

بهزاد با تقدیر از بهره‌برداران به دلیل اجرای طرح‌های احیا، اصلاح و مدیریت چرا افزود: بهره‌برداران سال گذشته با آورده خود توانستند ۱۱۵ هزار هکتار از مراتع کشور را احیا، اصلاح و نسبت به توسعه کشت گیاهان دارویی در کشور اقدام کنند.

امسال ۱۰ میلیون تن علوفه در مراتع کشور تولید می‌شود

وی با اشاره به تولید ۸۸ هزار تن عسل از سطح عرصه‌های منابع طبیعی ادامه داد: از ۸۶۰ هزار تن سرانه مصرف گوشت قرمز به طور تقریبی ۳۶۲ هزار تن گوشت قرمز به ارزش یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال معادل ۳۲ درصد از مراتع تغذیه و تولید می‌شود.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: همچنین از هشت هزار و ۶۶۰ گونه گیاهی شناسایی شده در سطح عرصه‌های منابع طبیعی ۲هزار و ۷۶۰ گونه از جمله گونه‌های منحصر به فرد در ایران به شمار می‌رود.

بهزاد با اشاره به ارزش گیاه کلوس کوهی اضافه کرد: این گونه گیاهی مخصوص چهار استان لرستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری است که اگر از دست برود در کل دنیا این گیاه منقرض می‌شود.

وی ادامه داد: از ستاد مبارزه با قاچاق کالا درخواست می‌شود با کسانی که خارج از ضوابط و بدون مجوز از سازمان منابع طبیعی اقدام به بهره‌برداری بی رویه می‌کنند طبق ماده ۲۵ مکرر برخورد قانونی داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در خصوص ضرورت نامگذاری ۲۵ اردیبهشت به نام روز مرتع گفت: با توجه به همزمانی فصل کوچ عشایر به مناطق ییلاقی، آغاز چرای دام و اوج جلوه‌های بصری، تفرجی، گردشگری و برداشت گیاهان دارویی و خوراکی با توجه به نامه نگاری که با شورای فرهنگ عمومی انجام شده انتظار می‌رود این شورا ۲۵ اردیبهشت را به نام روز حفاظت از مرتع نامگذاری و در تقویم رسمی کشور ثبت کند.

وی هدف از نام‌گذاری ۲۵ اردیبهشت به نام روز حفاظت از مرتع را اعتلای فرهنگ مرتع و مرتع‌داری پایدار به عنوان فرهنگ بومی و معرفی مرتع به عنوان ثروت ملی برای نسل‌های حاضر و آتی، جلب مشارکت بهره‌برداران و مردم در حفظ، احیا و بهره برداری از مراتع عنوان کرد.

بهزاد اضافه کرد: هم اکنون معیشت پنج میلیون نفر در قالب یک میلیون و ۲۱ هزار خانوار معادل بیش از ۶ درصد جمعیت کشور وابسته به مراتع است.

وی ادامه داد: از ۱۳۴.۴میلیون هکتار وسعت منابع طبیعی ۱۷ میلیون هکتار با احتساب بیشه زارها وسعت جنگل، ۳۲.۶ میلیون هکتار بیابان و ۸۴.۸ میلیون هکتار معادل ۵۲ درصد از این عرصه ها و ۶۳ درصد از وسعت منابع طبیعی را مراتع تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایرنا، نخستن همایش روز ملی مرتع در کشور روز سه‌شنبه با حضور معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در منطقه گردشگری سیاه سرد شهرستان بروجن از توابع چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha