۳ اسفند ۱۳۹۶، ۸:۴۴
کد خبر: 82839898
T T
۰ نفر
تلاش براي جذب اعتبار 5300 ميليارد توماني زلزله كرمانشاه

كرمانشاه- ايرنا- رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان كرمانشاه گفت: پنج هزار و 300 ميليارد تومان اعتبار تحت عنوان تسهيلات، كمك هاي بلاعوض و اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي براي موضوعات مرتبط با زلزله استان كرمانشاه مصوب شده كه بايد به سمت دريافت اين اعتبارات پيش برويم.

به گزارش خبرنگار ايرنا، طهمورث الياسي روز پنجشنبه با حضور در دفتر ايرنا به تشريح وضعيت بودجه اي استان بخصوص در موضوع زلزله پرداخت.
به گفته او، بعد از زلزله اعتبارات خوبي براي استان كرمانشاه در نظر گرفته شده كه براي ايجاد اشتغال، كمك هاي بلاعوض و طرح هاي خسارت ديده است.
آنچنان كه او گفت: از مجموع اعتبارات در نظر گرفته شده براي استان، 2 هزار و 300 ميليارد تومان كمك بلاعوض به استان بعد از سفر بهمن ماه نوبخت رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ابلاغ شده است.
الياسي اشاره اي به ابعاد خسارت زلزله كرد و بيان داشت كه نيمي از مساحت استان تحت تاثير زلزله قرار گرفته است و اگر خدمات دولت در زمينه مقاوم سازي منازل مسكوني در گذشته انجام نشده بود بايد شاهد خسارت هاي بيشتري در استان مي بوديم.
وي با دفاع از عملكرد دولت در موضوع زلزله كرمانشاه به حضور مسئولان عالي رتبه كشور به فاصله 2 روز از وقوع زلزله در كرمانشاه و تاكيدشان بر امدادرساني اشاره كرد و افزود: در كوتاه ترين زمان نيمي از اعتبارات مصوب شده براي پرداخت كمك هاي بلاعوض در زمينه اسكان و تامين وسايل زندگي و نيز بازسازي واحدهاي مسكوني تخصيص داده شده است.

**اعتبارات تخصيص يافته
رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان در ادامه تاكيد كرد كه دولت هيچ گونه محدوديتي براي كمك رساني به زلزله زدگان كرمانشاه قائل نشده است به گونه اي كه تاكنون 281 ميليارد تومان كمك بلاعوض و نيز 680 ميليارد تومان تسهيلات به استان كرمانشاه اختصاص داده شده است.
الياسي ادامه داد كه 21 ميليارد تومان نيز براي جبران خسارت تلفات دام هاي سبك و سنگين روستاييان و عشاير نيز تخصيص داده شده است.
او همچنين از تخصيص 30 ميليارد تومان براي بازسازي استخرهاي پرورش ماهي و جبران تلفات ماهي ها خبر داد.
تامين بودجه 12 هزار كانكس (هر دستگاه كانكس هشت ميليون تومان) ديگر موضوعي بود كه الياسي به آن اشاره كرد.
رييس سازمان برنامه و بودجه استان به موضوع سود بانكي تسهيلات پرداختي بانك ها نيز اشاره كرد و گفت: اين سود 18 درصد است و دولت نيز براي كاهش اين سود به چهار يا 6 درصد تقبل كرده است كه هزار و 800 ميليارد تومان مابه تقاوت سود را بپردازد.
الياسي ادامه داد كه 500 ميليارد تومان نيز در چارچوب تملك دارايي هاي سرمايه اي براي بازسازي طرح هاي دولتي و زيرساخت هاي آسيب ديده از زلزله اختصاص داده شده است.
به گفته وي، در ارتباط با اعتبارات تملك دارايي هاي استان تخصيص 100 درصدي و نقدي است.
در موضوع ساخت واحدهاي تخريبي نيز الياسي بيان داشت كه قرار است تا پايان خرداد 97 سفت كاري واحدهاي تخريبي تمام شود و تا يك و نيم سال آينده دولت كل واحدها را خواهد ساخت.
وي با اعلام اينكه در كمك هاي بلاعوض مشكل اعتبار نخواهيم داشت، افزود: از نظر تسهيلات نيز مشكلي نداريم و تضامين نيز به صورت زنجيره اي خواهد بود.
اما مساله استمهال وام هاي بانكي زلزله زدگان موضوع ديگري بود كه الياسي در خصوص آن گفت: فقط وام هاي واحدها و افراد خسارت ديده كه به تاييد مديريت بحران استان برسد به مدت 2 سال استمهال خواهد شد.
او در خصوص محدوديت هاي ايجاد شده استمهال وام هاي مناطق زلزله زده توضيح داد كه كل مانده بدهي تسهيلات در استان 12 هزار ميليارد تومان است كه پرداخت آن توسط دولت به مدت 2 سال مبلغي بالغ بر چهار هزار ميليارد تومان مي شود.

**برنامه ششم توسعه در استان كرمانشاه
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: طبق اين برنامه بايد 79 هزار ميليارد تومان منابع در استان تجهيز شود كه بخشي از آن دولتي و از محل صندوق توسعه ملي خواهد بود و 30 درصد نيز براي سرمايه گذاري بخش خصوصي در نظر گرفتته شده است.
به گفته الياسي، براي توسعه شهرستان هاي استان در برنامه ششم توسعه 22 هزار ميليارد تومان اعتبار پيش بيني شده است.
او در پايان با بيان اينكه استان كرمانشاه از نظر زيرساخت وضعيت مناسبي براي فعاليت بخش خصوصي دارد؛ تاكيد كرد كه توسعه ساختني است و بايد تلاش كنيم تا اين موضوع براي استان كرمانشاه اتفاق بيافتد.
7457/8066

سرخط اخبار استان‌ها