۲۸ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۲۴
کد خبر: 82835257
T T
۰ نفر
تاكيد آنكارا بر مبارزه با تروريسم در عفرين/ نگاهي به رويدادها و تحولات تركيه - 28بهمن

تهران - ايرنا - تاكيد آنكارا بر مبارزه با تروريسم در عفرين؛ آزادي همزمان روزنامه نگار ترك تبار آلماني با سفر يلدريم به كنفرانس مونيخ؛ آنكارا چشمداشتي به خاك سوريه ندارد؛ پافشاري تركيه و آمريكا بر مبارزه با گروه ي.پ.گ؛ تظاهرات مردم غرب دمشق در اعتراض به اشغالگري تركيه و تجمع اعتراضي نسبت به حمايت آمريكا از يگان هاي مدافع خلق سوريه(ي.پ.گ) از خبرهاي مهم روز شنبه كشور تركيه است.

** بينالي يلدريم طي سخناني در پنجاه و چهارمين كنفرانس امنيتي مونيخ، عمليات شاخه زيتون در عفرين را اقدامي عليه تروريست هاي حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) و حزب اتحاد دمكراتيك سوريه(پ.ي.د) دانست و گفت كه كشورش در سوريه، تنها با تروريسم مبارزه مي كند و در حال جنگ با هيچ كشوري نيست؛ اما اگر كشوري به خصومت و جنگ با تركيه برخيزد، ‌پاسخ لازم را خواهيم داد، هر چند كه خواهان چنين چيزي نيستيم.
به گفته نخست وزير تركيه، هم اكنون حدود 10 هزار عضو گروه تروريستي داعش در زندان هاي اين كشور به سر مي برند و آنكارا از ورود بيش از پنج هزار و 800 جنگجوي خارجي به كشور خود جلوگيري كرده است.
يلدريم، اعضاي داعش را شبيه بمب هاي زنده و متحركي دانست كه با اقدامات تركيه احتمال حضور آن ها در اروپا كاهش يافته است.
بينالي يلدريم نخست وزير تركيه هم چنين در حاشيه كنفرانس بين‌المللي امنيتي مونيخ، در مصاحبه با خبرنگاران ابراز اميدواري كرد كه آلمان از مسامحه با گروه هاي تروريستي دست برداشته و براي عادي سازي روابط با تركيه گام بردارد.
وي با اشاره به رفع برخي معضلات در روابط دو كشور و تاكيد بر تقويت روابط دو جانبه؛ پايان مسامحه در قبال گروه هاي تروريستي فعال در اين كشور را شرط اصلي تركيه براي بهبود روابط دانست.
روابط دو كشور از حدود يك سال پيش و در ايام تبليغات انتخاباتي تغييرات قانون اساسي تركيه كه دولت آلمان اجازه سخنراني و حضور مقامات سياسي اين كشور در اجتماع ترك تبارهاي آلمان را نداد، به شدت تيره شد.

** همزمان با سفر نخست وزير تركيه به آلمان براي شركت در كنفرانس بين‌المللي امنيتي مونيخ، وكيل دنيز يوجل روزنامه نگار ترك تبار آلماني، آزادي وي از زندان تركيه را تاييد كرد.
دنيز يوجل خبرنگار روزنامه دي ولت آلمان از حدود يك سال پيش به اتهام تبليغ گروه هاي تروريستي در تركيه دستگير و روانه زندان شده بود.
به نظر مي رسد آزادي وي پس از يك سال پرتنش در مناسبات آنكارا ـ برلين و در پي تلاش مقامات تركيه و آلمان براي عادي سازي روابط دو كشور انجام شده است.

** رجب طيب اردوغان طي سخناني در ششمين كنگره عمومي حزب عدالت و توسعه در استان افيون كارا حيصار تركيه، تاكيد كرد: چشمداشتي به خاك كشور برادر و همسايه خود يعني سوريه نداريم و تنها هدفمان بازگرداندن 3.5 ميليون پناهجوي سوري حاضر در تركيه به زادگاه خودشان است.
به گفته رئيس جمهوري تركيه، نيروهاي ارتش تركيه با پيشروي بر روي صخره ها، كوه ها و تپه ها، تاكنون 300 كيلومتر مربع از منطقه عملياتي عفرين را از دست تروريست ها آزاد كرده اند.
وي بار ديگر خواهان بازگشت و استرداد فتح الله گولن متهم كودتاي نافرجام 15 جولاي 2016 به تركيه شد.

** گزارش هاي منابع محلي از افزايش حملات توپخانه اي ارتش تركيه عليه مناطق تحت كنترل نيروهاي دمكراتيك سوريه (كردها) در منطقه عفرين واقع در شمال اين كشور خبر داد.
بنابر اين اخبار، ارتش تركيه منازل و زيرساخت هاي مردم روستاها و شهرك هاي جنديرس در منطقه عفرين در شمال شهر حلب را هدف حملات سنگين توپخانه اي خود قرار داده است.

** تركيه و آمريكا با انتشار بيانيه مشتركي به مناسبت سفر ركس تيلرسون وزير امور خارجه آمريكا به آنكارا، بر مبارزه عليه گروه يگان هاي مدافع خلق سوريه (ي.پ.گ)؛ همچنين بر مبارزه مشترك با داعش، پ.ك.ك، القاعده و ديگر گروه‌هاي تروريستي و همچنين شاخه‌هاي اين گروه‌ها تاكيد كردند.
مقامات تركيه مدعي هستند كه آمريكا از سال 2015 به بهانه مبارزه با داعش تحت عنوان ائتلاف بين المللي مبارزه عليه داعش وارد سوريه شده و در اين مدت به جاي مبارزه با اين گروه تروريستي، به تسليح و تجهيز گروه هاي كُردي سوريه و مخالفان تركيه از جمله تشكيلات تروريستي پ.ك.ك پرداخته است.
به ادعاي دولت آنكارا، گروه هاي ي.پ.گ و پ.ي.د، تشكيلاتي تروريستي بوده و با اخراج و تصفيه اعراب، تركمن ها و ساير گروه هاي قومي در شمال سوريه، در صدد ايجاد كريدوري كُردي در شمال سوريه و دستيابي و اشغال منطقه شمال سوريه تا سواحل درياي مديترانه هستند.

** يانس استولتنبرگ دبيركل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) در آغاز پنجاه و چهارمين كنفرانس بين‌المللي امنيتي در مونيخ، با تاكيد بر نقش پر اهميت فرودگاه ها، زيرساخت‌ها و پايگاه‌هاي نظامي تركيه در مبارزه با داعش، از ديدار ركس تيلرسون وزير امور خارجه آمريكا با مقامات تركيه و نيز از اقدامات مشترك واشنگتن و آنكارا در راستاي مبارزه با داعش ابراز خرسندي كرد.

** شبكه الاخباريه سوريه شب گذشته با اعلام خبر استفاده از گازهاي سمي عليه مردم روستاي ارنده در اطراف عفرين از سوي ارتش تركيه؛ از انتقال شماري از ساكنان اين روستا به دليل مسمويت و احساس خفگي ناشي از تنفس گازهاي سمي به بيمارستان خبر داد.

** ساكنان منطقه دمر واقع در غرب دمشق در اعتراض به اشغالگري نظامي تركيه در اين كشور، با برگزاري تظاهراتي تجاوز تركيه و تروريست هاي همراه آن به مناطق كردنشين سوريه را محكوم كردند و خواستار ورود ارتش سوريه براي دفاع از مناطق مورد حمله نظاميان تركيه در اين كشور شدند.
شركت كنندگان از نهادهاي بين المللي نيز خواستند از جنايت هاي بيشتر ارتش تركيه و تروريست هاي هم پيمان آن جلوگيري كنند.

** همزمان با ديدار و مذاكره ركس تيلرسون و مولود چاووش اوغلو وزراي امور خارجه آمريكا و تركيه در آنكارا، تعدادي از شهروندان تركيه با تجمع در نزديكي محل برگزاري اين ديدار مقابل ساختمان معروف آنكارا پالاس، نسبت به حضور تيلرسون در كشورشان اعتراض كرده و خواهان قطع كمك هاي تسليحاتي آمريكا به گروه هاي كُردي سوريه و توقف حمايت ايالات متحده از يگان هاي مدافع خلق سوريه(ي.پ.گ) شدند.
معترضان با مداخله پليس از محل دور شدند.
شبد**خاورم**7074**1379
۰ نفر

سرخط اخبار جهان