۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۱۱
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 85482369
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

توضیح وزارت کشور قرقیزستان در باره ناآرامی‌های بیشکک

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۱۱
کد خبر: 85482369
توضیح وزارت کشور قرقیزستان در باره ناآرامی‌های بیشکک

تهران - ایرنا - وزارت امور داخلی (کشور) قرقیزستان با انتشار گزارشی در باره علت وقوع ناآرامی‌های اخیر شهر بیشکک که منجر به مجروح شدن ۲۹ دانشجوی خارجی شد، مقصران و آغازکنندگان اصلی این حادثه را گروهی از « «افراد ناشناس با ظاهر آسیایی» عنوان کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، وزارت امور داخلی قرقیزستان در تشریح این حادثه نوشت:، در منطقه کوچک وستوک پایتخت، گروهی از «افراد ناشناس با ظاهر آسیایی» شروع به آزار دانشجویان خارجی کرده و آنها را مجبور به فرار به سمت خوابگاه محل سکونتشان کردند.

چهار مرد ناشناس با تعقیب دانشجویان وارد خوابگاه شدند و در آنجا با توسل به زور علیه خارجی ها اقدام سرقت پول و اموال آنها کردند. سپس «این افراد با ظاهر آسیایی» شروع به ورود به اتاق های دیگر خوابگاه کردند. خارجی ها همکاری کرده و با اوباش مبارزه کردند.

ظاهراً همین لحظه در تاریخ ۱۷ می ( ۲۸ اردیبهشت) از این حادثه در اینترنت فیلمبرداری و منتشر شد که در نهایت منجر به تجمع صدها شهروند قرقیزستانی ناراضی از اقدامات خارجی ها شد.

به گزارش خبرگزاری فرغانه، این اعتراض خودجوش واکنشی بود به نمایش این ویدیو از درگیری که در یکی از خوابگاه های پایتخت بین قرقیزستانی ها و خارجی ها رخ داد. عصر همان روز، گروهی متشکل از صدها قرقیزستانی در خوابگاه تجمع کردند تا از خارجی ها «انتقام بگیرند» و خواستار محاکمه آنها شوند. تعداد معترضان افزایش یافت و به هزار نفر رسید.

آنها چندین خیابان را مسدود کردند، شیشه ها را شکستند و وارد یک خوابگاه دانشجویی شدند. فیلم هایی از ضرب و شتم خارجی ها منتشر شد. ماموران پلیس که به محل وقوع اغتشاشات رسیدند تجمع کنندگان را متفرق و تعدادی را بازداشت کردند.

در همین حال، گزارش شده است که سه شهروند مصری در ارتباط با این درگیری ها بازداشت و برای آنها پرونده جنایی تشکیل شده است.
در نتیجه ناآرامی ها در بیشکک حداقل ۲۹ خارجی زخمی شدند
سرویس مطبوعاتی وزارت بهداشت قرقیزستان نیز گزارش داد ۲۹ شهروند خارجی پس از تظاهرات خودجوش در بیشکک در شب ۱۷ و ۱۸ مه ( ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت)، که به دلیل درگیری بین ساکنان محلی و دانشجویان رخ داد، مجروح شدند.

توضیح وزارت کشور قرقیزستان در باره ناآرامی‌های بیشکک

بر اساس این گزار ش ۱۵ نفر به اورژانس شهر و بیمارستان منتقل و بقیه در محل مداوا شدند.

سفارت های هند و پاکستان به این ناآرامی ها واکنش نشان دادند. به گفته آنها چندین خوابگاه دانشگاه های پزشکی در بیشکک و اقامتگاه های خصوصی دانشجویان خارجی از جمله پاکستانی ها مورد حمله قرار گرفتند. در این بیانیه آمده است: دانشجویان هند، پاکستان و بنگلادش در این خوابگاه‌ها زندگی می کنند.

سفارت هند اعلام کرد که با هموطنان در تماس است و به دانشجویان توصیه می‌کند که بیرون نروند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha