۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۵۹
کد خبر: 82808506
T T
۰ نفر
معاون دادستان كل كشور: كشت برنج با تامين آب از عمق 400متري ضرورت ندارد

تهران- ايرنا- معاون قضايي دادستان كل كشور در امور حقوق عامه با اشاره به كشت برنج در برخي استانها با آبي كه از عمق 400 متري زمين كشيده مي شود، گفت: اين درحاليست كه زمينها و شاليزارهاي بكر شمال كشور رها شده و درحال تغيير كاربري است.

محمدجواد حشمتي روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار حقوقي قضايي ايرنا، يكي از موضوعات بسيار مهم در معاونت قضايي در امور صيانت از حقوق عامه را كشت برنج در زمين هاي غير از شمال كشور عنوان كرد و افزود: به طور جد در حال پيگيري اين موضوع هستيم و حتي به دفتر مقام معظم رهبري، دولت و وزارت جهاد كشاورزي نامه نوشتيم.
وي ادامه داد: بحث كشاورزي و كشت برنج در بسياري از استان هاي جنوبي كشور، موضوع تاسف باري است چون آب را بايد از سطح 400 متري زمين استخراج كرده و به شاليزار برسانند تا برنج بكارند و اين كار اصلا ضرورت ندارد.
معاون دادستان كل كشور تصريح كرد: اين درحاليست كه زمين هاي بكر كشاورزي در شمال، در گوشه اي بدون استفاده افتاده و به هدر مي رود و تغيير كاربري داده مي شود كه خوشبختانه وزير جهاد كشاورزي اعلام كرد كشت برنج در استان هاي غير از شمال كشور ممنوع است.
وي اضافه كرد: با اين وجود، عملا در برخي استان ها مانند لرستان و خوزستان اين كار همچنان انجام مي شود.
معاون دادستان كل كشور در امور حقوق عامه درباره حفظ حقوق كشاورزان و برنج كاران، دليل كم ارزشي محصولات كشاورزي را خرده مالك بودن كشاورزان دانست و گفت: خرده مالك بودن اصلا به صرفه نيست و دولت بايد طرح بلند مدتي بياورد تا زمين ها را در قطعات كلان و بزرگ يكپارچه كند و به كشاورزان يارانه هم بدهد.
وي افزود: موقع كشت در فصل بهار، كشاورز با هزينه هاي سنگين كشت مواجه مي شود و از آنجا كه توان پرداخت اين هزينه را ندارد، محصول خود را پيشاپيش مي فروشد درحاليكه در بسياري نقاط دنيا كشاورز را تامين مي كنند، در آغاز كشت با پرداخت پول به كشاورز، ضمن رفع نگراني هايش او را تقويت مي كنند كه اين كار، موجب كنترل قيمتها و توليد محصول مي شود.
حمشتي با بيان اينكه بحران آب واقعا جدي است و بايد اطلاع رساني درست در اين زمينه صورت بگيرد، اظهار كرد: هدررفت منابع آبي جبران ناپذير و خسارت بار است و در چند سال گذشته مديريت منابع آبي خوبي نداشته ايم و منابع آب زيرزميني با حفر چاههاي غيرمجاز و خشك شدن تالاب ها و خورها به هدر رفته است.
به گفته وي، تاكنون بيش از چند 10 هزار چاه غيرمجاز مسدود شده و منابع آبي كشور در حال مديريت شدن است.
بر اساس آمارهاي رسمي، از سال 1335 تا 1392 بيش از يك ميليون هكتار اراضي كشاورزي كشور به دليل تغيير كاربري هاي مجاز و غير مجاز از دست رفته است.
حدود 450 هزار هكتار از مجموعه 615 هزار هكتار اراضي شاليزاري كشور در استان هاي شمالي ايران قرار دارد.
اجتمام** 7329 ** 1418**1055
خبرنگار: ليلا اسماعيل نژاد ** انتشار: زينب كارگر
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه