۱۸ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۲۰
کد خبر: 82789217
T T
۰ نفر
بازگشت همزمان تخم مرغ به قيمت قبلي و سبد غذايي خانوار

اروميه- ايرنا- افزايش قيمت تخم مرغ در هفته اخير و روزهاي گذشته از جمله چالش هاي مردم، فروشندگان و بازار مواد غذايي در كشور و به تبع آن آذربايجان غربي بود كه با تدبير مسئولان و توزيع تخم مرغ ارزان قيمت در مسير تثبيت و كاهش چالش قرار گرفت و از 2 روز گذشته، با كاهش قيمت اين ماده مهم غذايي، تخم مرغ به سبد غذايي خانوار نيز افزوده شد.

به گزارش ايرنا، از اواخر هفته گذشته روند افزايشي قيمت تخم مرغ در آذربايجان غربي به تبع ديگر استان هاي كشور آغاز شد و با كاهش توليد اين محصول مهم سبد غذايي خانوار، برخي خانواده ها ترجيح دادند كه نام اين ماده را از ليست خريدهاي روزانه حذف كنند يا به كمترين ميزان كاهش دهند.
'ايوب راست گفتار ' يكي از شهروندان اروميه اي در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: با وجود كودك خردسال در منزل و نياز مبرم وي به استفاده از تخم مرغ، به علت بالا رفتن قابل توجه قيمت اين ماده غذايي آن را از سبد خريد حذف كرده بوديم.
وي اضافه كرد: ميزان مصرف تخم مرغ در خانواده ما به تبع ديگر خانواده ها بالاست و هر هفته حدود يك شانه مصرف داريم ولي در هفته گذشته نمي توانستيم خريد كنيم.
بسياري از خانواده ها نيز همچون اين سرپرست خانوار اقدام به نخريدن تخم مرغ كردند، كاري كه مي توانست زمينه ساز بسياري از مشكلات حوزه سلامت در خانواده ها شود.
طبق گفته بسياري از پزشكان، استفاده از تخم مرغ به صورت روزانه توصيه مي شود و ويتامين D، كلسيم، پروتئين، آهن، ويتامين هاي گروه B، سديم، پتاسيم، روي، فسفر، يد و اسيدهاي آمينه موجود در تخم مرغ نشان دهنده ضرورت حضور اين ماده غذايي در سبد خانوار براي رشد سلامتي به شمار مي رود.
به همين علت بود كه مسئولان به محض افزايش قيمت تخم مرغ، تكاپوي لازم را در راستاي كاهش قيمت آغاز كردند و افزايش توزيع اين ماده غذايي را در دستور كار قرار دادند.
با نگاهي به آمار توليد و مصرف تخم مرغ، نياز اين استان به توليدات ديگر استان هاي كشور مشهود است و طبق گفته معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي، افزايش قيمت تخم مرغ در بازار استان نيز به علت واردات اين محصول از ديگر استان هاي كشور بوده است.
به گفته سيدفضل الله قريشي سالانه حدود 29 هزار تن تخم مرغ در آذربايجان غربي مصرف مي شود كه 11 هزار تن از آن را محصول توليد داخل استان و 18 هزار تن ديگر را توليد ديگر استان ها از جمله آذربايجان شرقي، تهران، قزوين و خراسان تشكيل مي دهد.
وي افزود: علت اصلي گران شدن تخم مرغ در كشور ناشي از حذف مرغ هاي تخمگذار صنعتي در تعدادي از استان هاي كشور به جهت بيماري هاي طيور بود.
وي اضافه كرد: وزارت جهاد كشاورزي براي جبران اين كمبود اقدام به واردات تخم مرغ خوراكي و افزايش جوجه ريزي مرغ تخمگذار كرده كه در حال توزيع در استان هاي مختلف به ويژه آذربايجان غربي است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي نيز گفت: اين سازمان با همكاري اتحاديه ها و تشكل هاي صنفي نسبت به تعيين شبكه توزيع اقدام و در اين رابطه 20 فروشگاه به همراه فروشگاه هاي زنجيره اي رفاه و كوروش در اروميه و ساير شهرستان ها به منظور توزيع اقلام تخصيص يافته از وزارت جهاد كشاورزي معرفي و مشخص شد.
جعفر صادق اسكندري افزود: قيمت مصوب تخم مرغ از بابت هر شانه 126 هزار ريال /12 هزار و 600 تومان/ تعيين شده است و در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از گران فروشي يا كم فروشي در اين خصوص، شهروندان مي توانند با سامانه 124 سازمان صنعت، معدن وتجارت استان در ميان بگذارند.
پس از واردات تخم مرغ به بازار آذربايجان غربي، شهروندان نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا از بازگشت قيمت تخم مرغ به حدود قيمت هاي پيشين ابراز رضايت كردند.
رضا صباحي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه كاهش قيمت اين محصول، بسيار به موقع انجام شد، گفت: با اين وجود هنوز قيمت تخم مرغ به قيمت پيش از افزايش نرسيده و كمي بالاتر از حد تصور است.
وي اضافه كرد: البته اهتمام مسئولان در كاهش قيمت تخم مرغ قابل قدرداني است ولي اميدواريم اين تلاش ها در ديگر اقلام غذايي نيز تكرار شود.
به گزارش ايرنا، انتظار مي رود با كاهش قيمت تخم مرغ و تثبيت آن در بازار، شاهد بازگشت ميزان خريد و فروش اين محصول در استان باشيم كه در آن صورت مي توان رضايت توليدكننده، توزيع كنندگان و مصرف كنندگان را به صورت همزمان فراهم كرد.
2093/3072
** گزارش: صابر چهرقاني ** انتشار: عليرضا فولادي

سرخط اخبار استان‌ها