۶ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۱۵
کد خبر: 82777694
T T
۰ نفر

16مورد خسارت پلنگ در خراسان شمالي پرداخت شد

۶ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۱۵
کد خبر: 82777694
16مورد خسارت  پلنگ در خراسان شمالي پرداخت شد

بجنورد -ايرنا -رئيس اداره نظارت بر حيات وحش محيط زيست خراسان شمالي گفت: از سال 95 تاكنون 16 مورد خسارت حمله پلنگ به جوامع انساني در اين استان 863 هزار نفري پرداخت شده است.

بهروز جعفري چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: طرح بيمه پلنگ ايراني در راستاي حمايت از اين گونه در معرض انقراض براي اولين بار در سال 95 در سازمان محيط زيست اجرا شد و بيمه 'ما' مسئول پرداخت خسارت حمله پلنگ به جوامع انساني اعم از خسارت به دام و افراد را انجام مي دهد .
وي افزود: از سال 95تا كنون 27مورد خسارت حمله پلنگ به جوامع انساني در خراسان شمالي داشته ايم كه 16 مورد آن توسط بيمه 'ما' پرداخت شده و مابقي ان نيز تعدادي به دليل عدم همكاري اشخاص در ارائه مدارك و اسناد لازم به محيط زيست هنوز انجام نشده و بقيه نيز در حال طي مراحل اداري براي پرداخت است .
رئيس اداره نظارت بر حيات وحش محيط زيست خراسان شمالي با بيان اينكه اين استان به لحاظ حضور و پراكنش پلنگ جمعيت خوبي را دارد گفت: طرز تفكر خوب و اعتقادات مردم اين خطه در باره پلنگ بيش از اقدامات محيط زيست، محور حفاظت اين گونه نادر و در معرض انقراض بوده است.
وي طرح بيمه پلنگ ايراني را نيز در حفاظت اين گونه نادر بسيار موثر دانست و افزود: محيط زيست خراسان شمالي نيز برنامه اي اموزشي فرواني طي اين سال ها در درباره پلنگ ايراني دراستان برگزار كرده است.
به گزارش ايرنا پلنگ ايراني بزرگترين زيرگونه‌هاي پلنگ است كه بومي غرب آسيا است و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» آي ‌يو سي ‌ان قرار دارد هم اكنون ايران مهمترين زيستگاه پلنگ در خاورميانه است .
به طور كلي طول بدن پلنگ‌هاي بالغ به 160 و گاهي تا 180 سانتي‌متر مي‌رسد و طول دم آن‌ها 110 سانتي‌متر است. وزن اين پلنگ بعضا تا 90 كيلوگرم و ارتفاع آن تا شانه به 75 سانتي‌متر مي‌رسد
از بين رفتنِ پلنگ به دنبال شكار و استفاده از طعمه مسموم، تخريب زيستگاه‌هاي اين گونه و تصادفات جاده‌اي، سازمان حفاظت محيط زيست كشور را بر آن داشته است تا برنامه جامع مديريت و حفاظت پلنگ ايراني را با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي علمي ايراني تدوين كند و بيمه پلنگ ايراني يكي از فصول برنامه ملي حفاظت و مديريت پلنگ ايراني است كه در در سال 1395 توسط سازمان حفاظت محيط زيست اجرا شد
در تاريخ 1395/02/04، تفاهم‌نامه‌اي ميان سازمان حفاظت محيط زيست و شركت بيمه ' ما' براي بيمه پلنگ ايراني و خسارات اشخاص ثالث و دام امضا شداين بيمه ضمن اينكه حامي پلنگ ايراني محسوب مي‌شود، حامي بخش آگاهي رساني با رويكرد حفاظتي نيز هست.
هدف كلي اين بيمه نامه شامل ارتقا سطح كيفي حفاظت از زير گونه در معرض خطر انقراض پلنگ ايراني در گستره وسيع پراكنش آن در كشور از طريق ساماندهي و جبران خسارات وارد شده به اشخاص ثالث و كنترل تعارضات و كاهش تلفات ناشي از فعاليت‌هاي انتقام جويانه افراد و بهبود شرايط حفاظتي در مناطق حادثه خيز همگام با اطلاع‌رساني و ترويج فرهنگ حفاظتي، مي‌باشد. موضوعات تحت پوشش بيمه جامع پلنگ ايراني شامل خسارات وارد شده به اشخاص ثالث، خسارات دام و خسارت خود پلنگ است.
استان 863هزار نفري خراسان شمالي در شمال شرق كشور قراردارد از جمعيت خوبي از پلنگ را در كشور دارد.
7189/ 6042 خبرنگار: بتول صارمي** انتشار: سيدحسين قدسي

سرخط اخبار استان‌ها