۲۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۰
کد خبر: 82763215
T T
۰ نفر
سه فضانورد ایستگاه فضایی بین المللی راهی زمین شدند

مسكو - ایرنا - فضاپیمای سایوز حامل سه فضانورد از ایستگاه فضایی بین المللی جدا شده و راهی كره زمین شد.

به گزارش ایرنا، مركز هدایت پروازهای فضایی روسیه امروز (پنجشنبه) اعلام كرد: فضاپیمای «سایوز ام.ای-05» ساعت 11 و 15 دقیقه به وقت مسكو وارد جو كره زمین می شود.
خبرگزاری اسپوتنیك به نقل از گزارش مركز هدایت پروازهای فضایی روسیه نوشت: مطابق برنامه، محفظه ویژه فضاپیمای سایوز حامل سه فضانورد ساعت 11 و 38 دقیقه بامداد امروز به وقت مسكو در 147 كیلومتری جنوب شرقی منطقه ژزكازگان استان كاراگاندی قزاقستان فرود می آید.
سرگئی ریزانسكی فضانورد روس، رندولف برزنیك آمریكایی و پائولو نسپولی ایتالیایی سه فضانوردی هستند كه پس از حدود شش ماه ماموریت در ایستگاه فضایی بین المللی به زمین بازمی گردند.
در زمان حاضر یك فضانورد روس و دو آمریكایی در حال انجام ماموریت در ایستگاه فضایی بین المللی هستند.
ایستگاه فضایی بین المللی كه با مشاركت بیش از 15 كشور ساخته شده، در مدار نزدیك و در ارتفاع 330 تا 435 كیلومتری از سطح زمین در حركت است كه روزی 15 بار دور این سیاره گردش می كند.
این ایستگاه محصول همكاری مشترك سازمان های فضایی آمریكا، روسیه، اروپا، ژاپن، و كانادا است؛ سازمان فضایی برزیل نیز با این برنامه همكاری می كند و چین نیز علاقه خود را برای پیوستن به این جمع بویژه از طریق همكاری با سازمان فضایی روسیه اعلام كرده است.
روسیه از امكانات گسترده پرتاب موشك برای حمل ماهواره و تاسیسات فضایی خود و همچنین برای كشورهای دیگر برخوردار است و آمریكا و اعضای اتحادیه اروپا نیز از این سامانه ها روسی استفاده می كنند؛ روسها حتی از پایگاه های خارج از مرزهای خود نیز عملیات پرتاب ماهواره و فضاپیما را برای كشورهای دیگر اجرا می كند.
اروپام 391*1275
انتشار دهنده: مجید جعفری

سرخط اخبار جهان