۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۸:۴۶
کد خبر: 82759192
T T
۰ نفر
كشتارگاه های صنعتی كلید كاهش تجارت دام زنده در استان مركزی

اراك - ایرنا - ایجاد كشتارگاه صنعتی از نیازهای پایه و كلید توسعه تجارت فرآورده های خام دامی، كاهش تجارت دام زنده، افزایش بهره وری و در آمدزایی اقتصادی در استان مركزی است.

استان مركزی علاوه بر اینكه به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی و چهارمین قطب صنعت كشور محسوب می شود یكی از كانون های مطرح و در زمره 10 استان نخست كشور در فعالیت های بخش كشاورزی است كه 90 هزار بهره بردار در آن شاغل هستند و 20 درصد مشاغل این استان در شاخه های كشاورزی است.
تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ تنها گوشه ای از تولیدات بخش كشاورزی و دامداری استان مركزی است و با وجود ظرفیت های مناسب تولید محصولات كشاورزی در حوزه دامداری از نظر بهره مندی از كشتارگاه های دامی صنعتی و پیشرفته نواقص جدی داردو این حلقه مهم در زنجیره تولیدات دامی آن وجود ندارد.
درحال حاضر 15 كشتارگاه سنتی دام در استان مركزی وجود دارد كه با وجود تجهیز به پیش سردكن ها و موارد بهداشتی در زمینه تولید گوشت قرمز پاسخگوی نیاز استان نیست و بخشی از دام ها برای كشتار به استان های دیگر فرستاده می شود.
كارشناسان و صاحب نظران حوزه تولید فرآورده های خام دامی ایجاد كشتارگاه صنعتی را یكی از ضروریت های استان مركزی برای جلوگیری و جایگزینی تجارت دام زنده با فرآورده های دامی می دانند.
آنان معتقدند ایجاد كشتارگاه صنعتی علاوه بر تضمین تامین گوشت بهداشتی و كیفی مورد نیاز استان مركزی، ایجاد اشتغال نیز می كند و قادر است بخشی از نیازی گوشت قرمز و فرآورده های خامی استان های همجوار را با كیفیت مطلوب تامین كند.
مدیركل دامپزشكی استان مركزی در این خصوص گفت: تمامی 15 واحد كشتارگاهی این استان سنتی است و با ظرفیت روزانه كشتار 631 راس دام سبك و 130 راس دام سنگین فعالیت دارد.
محسن شانقی افزود: سالانه 217 هزار راس دام سبك و سنگین در كشتارگاه های دام استان كشتار می شود كه بیش از 11 هزار و 640 تن گوشت قرمز از آن به دست می آید.
وی با یادآوری كم رغبتی بخش خصوصی برای ایجاد كشتارگاه صنعتی در استان مركزی ادامه داد: با تلاش دستگاه های اجرایی ذیربط كشتارگاه های سنتی استان از حداقل الزامات بهداشتی برخوردار هستند اما این مهم برای استان مركزی كه كانون دامپروری است مطلوب نیست.
مدیركل دامپزشكی استان مركزی خاطر نشان كرد: صنعتی شدن كشتارگاه ها نیازمند بهینه سازی خط كشتار بر اساس استاندارد های روز و ایجاد صنایع تبدیلی جانبی از جمله صنایع فرآوری پوست(تبدیل پوست به چرم)، احشام شكمی و فرآوری روده( تبدیل روده به نخ) و صنایع مربوط به فرآوری چربی های غیر خوراكی(تبدیل چربی به صابون) است.
شانقی گفت: احداث كشتارگاه صنعتی افزایش كیفیت گوشت، كاهش مخاطرات بهداشتی و ارتقا سطح بهداشتی جامعه، ایجاد شرایط مناسب بهداشتی برای كشتار دام در سراسر استان، به حداقل رساندن حمل و نقل دام به منظور كنترل و پایش موثرتر بیماری، تغییر نظام سنتی كشتار و تبدیل تجارت دام زنده به تجارت گوشت را به همراه دارد.
وی ادامه داد: تدارك امكانات لازم برای بهره گیری بهینه از كلیه فرآورده های جانبی حاصل از كشتار دام به منظور اقتصادی شدن كشتارگاه های دام، فراهم آوردن امكانات عرصه گوشت و آلایش تازه به صورت بسته بندی، ایجاد سیستم مناسب برای مشاركت هرچه بیشتر بخش خصوصی و فراهم آوردن زمینه لازم برای صادرات گوشت در آینده از دیگر مزایای ایجاد كشتارگاه صنعتی در استان مركزی است.
مدیركل دامپزشكی استان مركزی گفت: با توجه به موقعیت استراتژیك استان مركزی، راه اندازی حداقل سه كشتارگاه صنعتی دام در استان مركزی ضروری است.
مدیر كل دامپزشكی استان مركزی از ساخت كشتارگاه صنعتی دام با پیشرفت 40 درصد در شهرستان زرندیه خبر داد و افزود: با تكمیل و راه اندازی این كشتارگاه روزانه قابلیت كشتار 50 راس دام سنگین و 200 راس دام سبك در این شهرستان فراهم می شود.
شانقی خاطر نشان كرد: زرندیه درحال حاضر دارای كشتارگاه دام سنتی است و استاندارد بهداشتی پایینی دارد كه راه اندازی این كشتارگاه می تواند در بهبود و ارتقای بهداشت عمومی نقش مهمی داشته باشد.
شانقی با یادآوری وجود هشت واحد كشتارگاه صنعتی طیور با ظرفیت 28 هزار قطعه در ساعت در استان مركزی افزود: 2 واحد این كشتارگاه ها به دلیل مشكلات اقتصادی غیر فعال است و 2 واحد نیز با دریافت كد بین المللی آی آر زمینه صادرات گوشت مرغ منجمد به خارج از كشور را دارد.
وی گفت: سالانه در كشتارگاه های طیور این استان بیش از 25 میلیون قطعه طیور گوشتی كشتار می شود كه گوشت حاصل از آن 57 هزار و 470 تن است.
مدیركل دامپزشكی استان مركزی ادامه داد: كشتارگاه های طیور با راه اندازی خط 2 كشتار( خط اتوماتیك) و اخذ نظام نامه HACCP می توانند كد بین المللی آی آر دریافت و با رعایت الزامات بهداشتی به كشور هدف صادرات مرغ منجمد به خارج از كشور داشته باشند.
جانشین ریاست كمیته ساماندهی كشتارگاه های استان مركزی در این خصوص گفت: ایجاد كشتارگاه صنعتی از برنامه های اولویت دار كمیته ساماندهی كشتارگاه های این استان است و بر این اساس طرح توجیهی ایجاد پنج كشتارگاه در استان به دامپزشكی ارایه شده است.
حسن قربانی ادامه داد: ایجاد یك كشتارگاه صنعتی برای شهرستان های ساوه و زرندیه در دست اقدام است و برای اراك، شازند و فراهان هر كدام یك واحد كشتارگاهی صنعتی و محلات و دلیجان نیزراه اندازی یك واحد كشتارگاهی با همكاری بخش خصوصی در دستور كار كمیته ساماندهی كشتارگاه های استان مركزی قرار دارد.
جانشین ریاست كمیته ساماندهی كشتارگاه های استان مركزی گفت: زمین مورد نیاز برای ساخت كشتارگاه صنعتی در استان آماده است و در صورت مراجعه سرمایه گذار همكاری لازم در این خصوص انجام خواهد شد.
قربانی خاطر نشان كرد: ایجاد كشتارگاه صنعتی در شهرستان های استان مركزی علاوه بر تامین گوشت قرمز مورد نیاز برخی شهرستان های استان نقش مهمی در جایگزینی تجارت گوشت به جای دام زنده داشته و می توان بخشی از گوشت مورد نیاز دیگر استان های كشور را نیز تامین كرد.
وی افزود: به منظور رعایت موارد بهداشتی در روند تولید گوشت، تمامی كشتارگاه های استان مركزی به پیش سردكن تجهیز شده اند و برخی نواقص نیز با همكاری مراكز بهداشت شهرستان ها و اداره كل دامپزشكی استان برطرف شده است.
وی ادامه داد: گوشت تولیدی در كشتارگاه های استان پس از تولید برای جلوگیری از بروز بیماری تب خونریزی دهنده كنگو به مدت 24 ساعت در پیش سردكن های كشتارگاه ها نگهداری می شود و سپس در سطح مراكز عرضه استان توزیع می شود.
مدیركشتارگاه اراك نیز در این خصوص گفت: روزانه حدود 350 تا 400 راس دام سبك و 35 تا 40 راس دام سنگین كشتار در پیك بار روزهای عادی در این كشتارگاه انجام و گوشت حاصل از آن روانه بازار مصرف می شود كه این كشتار در روزهای تعطیل تا 2 برابر افزایش می یابد.
مجید ساجی عمر كشتارگاه اراك را حدود 30 سال عنوان كرد و افزود: فرسوده بودن تجهیزات و سازه این كشتارگاه سنتی از مهمترین مشكلات این كشتارگاه به شمار می رود كه جایگزینی آن با كشتارگاه صنعتی و به روز ضروری است.
وی ادامه داد: با توجه به فرسوده بودن كشتارگاه های شهرستان استان مركزی ایجاد كشتارگاه تمام صنعتی متمركز استانی با همكاری بخش خصوصی یكی از برنامه های شورای اسلامی كلانشهر اراك است كه تحقق آن نقش مهمی در افزایش تولید و ایجاد اشتغال در استان به همراه دارد.
مدیركشتارگاه اراك گفت: 80 نفر در كشتارگاه سنتی دام اراك اشتغال دارند كه با ایجاد كشتارگاه صنعتی در این شهرستان زمینه اشتغال برای 300 تا 400 نفر فراهم می شود.
ساجی افزود: با شیوع بیماری تب خون ریزی دهنده كنگو در استان های كشور این كشتارگاه پس از 30 سال به پیش سرد كن گوشت تجهیز شد و با ایجاد این واحد هم اكنون زنجیره تولید گوشت بهداشتی با نظارت مركز بهداشت و دامپزشكی استان مركزی كامل است.
رئیس مركز بهداشت شهرستان اراك نیز در این خصوص گفت: با تجهیز پیش سردكن، این واحد از استانداردهای قابل قبول برای كشتار و تولید گوشت برخوردار است.
قنبر فراهانی افزود: ایجاد كشتارگاه صنعتی نقش مهمی در افزایش بهداشت و استاندارد تولید گوشت و فرآورده های خام دامی دارد.
استان مركزی با یك میلیون و 414 هزار نفر جمعیت و 29 هزار كیلومتر مربع وسعت در قلب ایران قرار دارد.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

سرخط اخبار استان‌ها