۸ آذر ۱۳۹۶، ۸:۱۷
کد خبر: 82746121
T T
۰ نفر

زیرمیزی، زخمی در لباس مرهم

۸ آذر ۱۳۹۶، ۸:۱۷
کد خبر: 82746121
زیرمیزی، زخمی در لباس مرهم

یزد- ایرنا- 'اكنون كه پزشك شده ام سوگند یادمی كنم كه از خیانت و تضییع حقوق بیماران پرهیز كنم'، این بخشی از سوگندنامه پزشكی است.

'زیر میزی' از جمله پدیده های نامبارك سال های اخیر عرصه بهداشت و درمان است كه با این سوگندنامه در تضاد است.
برای اخذ زیرمیزی از بیمار، علل مختلفی از جمله پایین بودن تعرفه های درمانی، مطالبات بیمه ای، حقوق پایین و دریافت نكردن به موقع كارانه مطرح می شود اما زیرمیزی، غیرقابل دفاع است.
این پدیده نامبارك به دلیل ضعف شخصیت، پایبند نبودن به ارزش های اخلاقی و معنوی و نادیده گرفتن سوگندنامه پزشكی صورت می گیرد.
وضعیت مالی پزشكان نشان می دهد كه در مقایسه با سایر مردم، بحران ها و فشارهای اقتصادی، آنان را تهدید نمی كند اما برخی پزشكان با سوء استفاده از حرفه پزشكی و به رنج و عذاب انداختن بیماران، می خواهند به منافع اقتصادی دست یابند.
پدیده زیرمیزی، همواره مورد اعتراض بیماران بوده و ظاهرا بیشتر در بیمارستان های خصوصی كشور وجود دارد.
خوشبختانه استان یزد در مجموع و بویژه در سال های گذشته از این مصیبت، پاك بوده و خواهد بود اما حتی یك مورد اخذ زیرمیزی هم برای این استان كه نام دارالعباده را با خود دارد، زیاد است.
پزشكان و متخصصان متبحر و حاذق یزدی كه از كوچه و محلات همین شهر پا گرفته اند از بهترین، پاكترین و نجیب ترین پزشكان كشور هستند.
پزشكان متخصص و فوق تخصص یزد كه در زمینه پزشكی نیز سرآمد هستند هرگز آخرت خود و منافع مردم را با دنیای مادی عوض نمی كنند، آنها شرافتمندانه به مردم خدمت می كنند و حتی برخی از آنها پول رفت و برگشت بیماران نادار را هم تقبل و از اصول حرفه ای خود هم پاسداری می كنند.
اما شنیده شده كه تعداد انگشت شماری پزشك كه تعداد آنها كمتر از انگشتان یك دست است گاه و بیگاه، مبلغی خارج از عرف و قانون از بیمار مطالبه می كنند، رفتاری غیر اخلاقی، غیر حرفه ای و ناشایست كه حرمت پزشكان و حرفه پزشكی را در استان از بین می برد.
تایید چند پزشك یزدی و تحقیقات میدانی خبرنگار ما نشان داد كه این اخلاق زشت و ناپسند هنوز در استان یزد بطور كامل از بین نرفته و هرچند دانشگاه علوم پزشكی در عرصه مقابله با آن بسیار جدی است و تاكنون هم همینطور بوده اما این معضل باید در استان یزد به صفر برسد.
مشكل اینجاست كه وقتی مبلغی بعنوان زیر میزی، رد و بدل می شود، نه آشكارست و نه مدركی بر جا می ماند و تنها مدرك مستند، خود بیمار است كه آنهم در اغلب موارد، شكایتی نمی كنند زیرا به گفته خود آنها هنوز درمان آنها ادامه دارد و در صورت شكایت كردن، قطعا آن پزشك یا دیگر بیمار را تحویل نمی گیرد و یا با دل و جان، او را معاینه یا عمل نمی كند.
یعنی یك كار غیر اخلاقی اتفاق افتاده اما چون مدركی نیست و بیمار هم شكایت نمی كند در نتیجه، موضوع، بایكوت می ماند و صدایش را كسی نمی شنود.
اغلب بیماران هم از مردم طبقه پایین و نیازمند هستند كه حتی همان اصل پول درمان خود را هم ندارند، آنوقت دریافت پول اضافی و 'زور' مصداق بارز خیانت به حرفه پزشكی است.
در تماس با چهار نفر از متولیان سلامت و از جمله نظام پزشكی، هیچیك حاضر به اظهار نظر در این زمینه نشدند و پیگیری موضوع را به مسوول دیگری محول كردند.
فقط یكی از این مسوولان گفت 'اگر مصداقی از اخذ زیرمیزی توسط یك پزشك دارید اعلام كنید تا فوری بررسی كنیم' مصداقی كه هست اما هیچ بیماری حاضر به اعلام آن نیست، سامانه شكایت های مردمی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد هم آماده دریافت شكایت های مردمی در این زمینه هست كه جای تقدیر دارد اما باید در این عرصه جدی تر بود.
بهتر است برای حفظ حرمت جامعه پزشكی، با رعایت قانونمندی و با پرهیز از هیاهو به این مساله رسیدگی شود، همچنین با توجه به تركیب جدید نظام پزشكی، به نظر میرسد این مساله باید فعال دنبال گردد.
ختم كلام اینكه حتی یك مورد هم اخذ زیر میزی برای استانی كه مردم آن به نجابت، سختكوشی، پاكدستی و مهربانی، شهره هستند، زیاد است.
چه بهتر كه آن چند پزشكی هم كه در این استان، اقدام به دریافت زیرمیزی می كنند از این عمل ناشایست خود دست بردارند كه روزی باید در پیشگاه خداوند سبحان، پاسخگو باشند.
6197 محمدحسین فلاح




ا

سرخط اخبار استان‌ها