۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۵
کد خبر: 82739015
T T
۰ نفر
حباب بازار سكه و ناخرسندی طلا فروشان

تهران - ایرنا - بازار سكه این روزها دچار حباب قیمتی شده و نزدیك 2 میلیون ریال بالاتر از قیمت واقعی آن معامله می شود؛ وضعیتی كه نه تنها مردم بلكه دست اندركاران طلا را نیز ناخرسند كرده است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، هرچند برخی فعالان بازار طلا افزایش قیمت سكه در بازار ایران به افزایش جهانی قیمت طلا و نیز رشد نرخ دلار آمریكا در برابر ریال نسبت می دهند اما بررسی های ایرنا نشان می دهد كه چنین ارزیابی هایی صحت ندارد زیرا رشد قیمت سكه در یكماه گذشته متناسب با افزایش نرخ اونس طلا و نیز قیمت دلار در بازار آزاد تهران نبوده است.
براساس این بررسی ، با وجود تلاطم قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی، در طول آبان ماه، تغییر قیمتی چندانی را پشت سر نگذاشته است و در محدوده 1280 دلار معامله شده و حتی قیمت آن در پایان آبان ماه نسبت به ابتدای این ماه 2 دلار كاهش ثبت كرده است.
هر دلار آمریكا نیز در بازار تهران در ابتدای آبان ماه 40180 ریال بود كه در 30 ابان به رقم 40930 ریال رسید یعنی در طول یك ماه 750 ریال رشد كرد كه بیانگر رشد 1.8 درصدی آن است.
با این همه قیمت سكه تمام طرح جدید (امامی) در طول آبان ماه گذشته به تنهایی یك میلیون و 385 هزار ریال رشد داشت یعنی 9.59 درصد رشد را در طی یك ماه ثبت كرد كه بیشترین رشد از ابتدای امسال تاكنون بوده است.
قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز با حدود 3 درصد رشد در پایان آبان ماه به حدود یك میلیون و 265 هزار ریال رسید كه با توجه به رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و نیز نرخ برابری دلار آمریكا معقول به نظر می رسد.
قیمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادی اكنون در حالی بیش از 14 میلیون و 441 هزار ریال به فروش می رسد كه به گفته «محمد كشتی آرای» رئیس اتحادیه كشوری طلا و جواهر حدود یك میلیون و 900 هزار ریال بیش از قیمت واقعی آن است.
وی درباره وضعیت كنونی حاكم بر بازار سكه به خبرنگار ایرنا گفت كه بازار در روزهای آینده از این حباب تخلیه می شود زیرا بخش قابل توجهی از این افزایش ناشی از نامتعادل بودن عرضه و تقاضای سكه در بازار است.
این فعال بازار سكه و طلا افزایش تقاضا در بازار سكه را به پایان یافتن ماه صفر و آغاز جشن ها و اعیاد اسلامی مرتبط دانست كه سبب شده مردم برای خرید سكه به بازار مراجعه كنند.
«آیت محمدولی» رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران و نایب رئیس اتحادیه طلا نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در دو ماه گذشته فضای سیاسی حاكم بر جهان، بیشترین اثر را بر معاملات جهانی طلا و قیمت آن داشته است كه اثر آن را بر نوسان های حاكم بر بازار داخلی نیز شاهدیم.
وی با بیان اینكه بازار با افزایش مقطعی رشد تقاضا رو به رو شده است، گفت: در كنار خریداران واقعی طلا، ممكن است عده ای با توجه به افزایش نرخ دلار، برای حفظ ارزش سرمایه خود و تبدیل پول نقد به طلا، به بازار مراجعه كنند كه این امر بر رشد نامناسب قیمت ها و حبابی شدن آن اثرگذار است.
این فعال صنعت طلا و جواهر، وضعت نوسانی و بروز حباب قیمتی در بازار طلا و سكه را مطلوب فعالان این بخش ندانست و گفت: به میزانی كه قیمت ها غیرواقعی رشد كند، از خریداران طلا نیز كاسته می شود كه اثر بلندمدت آن بر صنعت طلا و جواهر نامطلوب است.
وی تاكید كرد: فعالان واقعی بازار سكه و طلا چنین نوسان های قیمتی را نمی پسندند و ترجیح می دهند بازار در یك شرایط آرام و مطلوب قرار گیرد.
وی در عین حال با بیان اینكه ممكن است عده ای با انگیزه های سوداگرانه به بازار سكه ورود كنند و بخواهند قیمت ها را غیرواقعی افزایش دهند، اظهار داشت: اگر چنین افرادی وجود داشته باشند كه دنبال ایجاد بازار سیاه باشند، تعداد آنها بسیار اندك است.
به گزارش ایرنا، قیمت سكه در آبان ماه امسال در حالی حدود 9.6 درصد رشد كرد كه پارسال در همین مقطع زمانی تنها 39 هزار ریال یعنی حدود 0.35 درصد رشد قیمت داشت و این در شرایطی بود كه قیمت دلار در همان بازه زمانی 2.5 درصد یعنی 930 ریال افزایش یافته بود.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : IRNAeco@
اقتصام*2025* 6075
خبرنگار: لیلا جودی* انتشار: زهرا هجینی نژاد
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد