۲۰ آبان ۱۳۹۶، ۷:۵۹
کد خبر: 82725732
T T
۰ نفر
بقایای زیارتگاهی ازدوره قاجاریه در حوزه سدچندیرخراسان شمالی آشكار شد

بجنورد- ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به طرح نجات بخشی آثارتاریخی حوزه سد چندیر جرگلان استان گفت: در اثر اجرای این طرح بقایای یك زیارتگاه مربوط به دوره قاجاریه كشف شد.

علی اكبر وحدتی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهاركرد: در این كاوش ها هم چنین یك زیارتگاه در نزدیك روستای یكه سعود كشف كه این زیارتگاه یك سردابه و یك پلان هشت ضلعی دارد و با مصالح سنگی ساخته شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این موارد محوطه ای به نام گورستان 'اسمی' هم در نزدیك روستای یكه سعود كشف شد كه بقایایی از معماری دوره سنگی است كه در ارتفاعات حاشیه دره قرار گرفته و شاید حالات تدافعی و نظامی داشته باشد.
وحدتی اضافه كرد: شناخت اولیه از آثار تاریخی كه در محدوده سد قرار داشتند انجام شده و باید در 6 محوطه دیگر هم كاوش های باستان شناسی انجام شود كه برای آغاز اجرای كار آنها باید پژوهشكده باستان شناسی مجوز صادر كند.
معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: هنوز به زیرخاك رفتن این زیارتگاه مشخص نشده و كاوشگران در حال بررسی این موضوع هستند.
وحدتی افزود: سكه های مربوط به دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی در این محوطه كشف شده است.
وی با ذكر اینكه عملیات آبگیری در سد چندیر تهدیدی برای آثار تاریخی در این منطقه نیست گفت: تفاهم نامه ای بین پژوهشكده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور و وزارت نیرو منعقد شده كه در هر نقطه ای از كشور اگر سدهایی وجود دارند كه احداث آنها سبب به زیر آب رفتن آثار تاریخی و یا در معرض خطر افتادن این آثار می شود قبل از آبگیری در آن سد، ابتدا مطالعات توسط این نهاد انجام و سپس اقدامات اجرایی و عمرانی اجرا خواهد شد.
وحدتی خاطرنشان كرد: كاوش های باستان شناسی در طرح نجات بخشی آثار تاریخی حوزه سد چندیر جرگلان شهرستان مرزی راز وجرگلان خراسان شمالی از دهم شهریورماه شروع شد و نیمه مهر ماه به پایان رسید.
شهرستان70 هزار نفری مرزی راز و جرگلان در 120 كیلومتری شمال غرب بجنورد واقع شده سد چندیر روستای یكه سعود این شهرستان هم اكنون آماده آبگیری برای تامین آب مورد نیاز كشاورزی و نیز آب آشامیدنی است.
تاكنون برای اجرای این سد 800 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و در سال جاری نیز 300 میلیارد ریال هزینه می شود.
این سد از نوع خاكی با هسته رسی است كه حجم آن 12.25 میلیون مترمكعب است كه زمین های كشاورزی پایین دست سد به وسعت 560 هكتار از آن بهره مند می شوند.
568 اثر تاریخی در خراسان شمالی به ثبت ملی رسیده است.
اخبار خراسان شمالی را در كانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی 🆔 @IRNABOJNURD پیگیری كنید.
ع/ 6042 انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

سرخط اخبار استان‌ها