۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۹:۳۸
کد خبر: 82684543
T T
۰ نفر
معاون وزیر: كشاورزان خود را برای تغییراقلیم آماده كنند

گرگان – ایرنا – معاون وزیر جهادكشاورزی در امور زراعت گفت كه با توجه به كاهش بارش ها، تغییر اقلیم در كشور جدی بوده و كشاورزان باید خود را برای این تغییرات آب و هوایی آماده كنند.

به گزارش ایرنا از اتاق بازرگانی گرگان، عباس كشاورز شامگاه سه شنبه در جمع فعالان كشاورزی استان گلستان، اظهار داشت: این شرایط اقلیمی می طلبد رویكرد جدیدی در حوزه كشاورزی كشور داشته باشیم.
وی؛ همچنین كمبود و نحوه مصرف آب را یكی از مشكلات كشور برشمرد و گفت: باید به این امر توجه شود كه آب فقط برای مصرف انسان نیست و اگر به این موضوع پرداخته نشود چرخه زندگی با مشكل مواجه می شود.
به گفته وی؛ برای كشاورزی پایدار باید با تغییر رفتار در استفاده مناسب از منابع آب صرفه جویی كرد.

* كشت شالی در گلستان صرفه ندارد
كشاورز به مصرف بالای آب در كشت شالی اشاره كرد و گفت: كشت این محصول فقط در استانهای گیلان و مازندران توصیه می شود و در دیگر مناطق و از جمله گلستان صرفه ندارد.
معاون وزیر جهاد كشاورزی متذكر شد: گلستان یكی از استانهای مهم در حوزه كشاورزی است و در برنامه ششم توسعه نیز كه به تازگی اجرای آن آغاز شد، باید میزان تولید گندم گلستان به دو میلیون تن برسد.
در استان گلستان واقع در شمال كشور از 650 هزار هكتار زمین كشاورزی آن هرساله حدود 390 هزار هكتار به كشت گندم بی و دیم اختصاص می یابد، این استان از قطب های تولید غلات در ایران است.

*اقتصاد گلستان مرتبط با كشاورزی است
عضو هیات رییسه اتاق بازگانی، صنایع ، معادن و كشاورزی گرگان نیز با بیان اینكه اقتصاد استان گلستان مرتبط با كشاورزی است ، گفت: اگر در حوزه كشاورزی استان دید سنتی برقرار باشد شاهد رشد نخواهیم بود، به همین جهت بابد به سوی استفاده از علم روز و تجهیزات و مكانیزاسیون گام برداریم.
امیر یوسفی تاكید كرد: افزایش تولید و عملكرد كشاورزی با استفاده از واریته های جدید و بكارگیری روش های نوین امكان پذیر خواهد بود همچنین باید محصولات دارای مزیت كشت شود.
به گفته وی؛ ورود به بازارهای جدید هم می تواند در ایجاد رونق كشاوزی موثر باشد، در این راستا كیفیت تولیدات و خدمات نیز مورد توجه است.
وی معتقد است كه كشاورزی در كشور به سوی پیری در حال حركت است و باید با همكاری، ایجاد بسترها و امكانات لازم، ورود جوانان به این عرصه تقویت گردد.
اتاق بازرگانی گرگان 800 عضو فعال دارد.
استان مرزی گلستان یك میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد، در این استان افرون بر 147 هزار خانوار به صورت مستقیم از طریق كشاورزی امرار معاش می كنند.
6204/1648
تنظیم: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا

سرخط اخبار استان‌ها