۶ مهر ۱۳۹۶، ۹:۲۲
کد خبر: 82679926
T T
۰ نفر
آغاز مرحله دوم واكسيناسيون رايگان تب برفكي در جمعيت دام سنگين استان كرمانشاه

كرمانشاه- ايرنا- مديركل دامپزشكي استان كرمانشاه، از آغاز مرحله دوم واكسيناسيون رايگان عليه بيماري تب برفكي با پوشش كامل در جمعيت دام هاي سنگين استان از اول مهر خبر داد.

دكتر نادر پرور روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ايرنا گفت: پيش بيني مي شود كه در مرحله دوم واكسيناسيون تب برفكي جمعيت دامي استان، 120 هزار راس دام سنگين استان عليه اين بيماري به صورت رايگان مايه كوبي شوند.
وي افزود: اين مرحله با همكاري 31 اكيپ دولتي و 45 اكيپ خصوصي در حال انجام است و به مدت 30 روز كاري نيز ادامه دارد.
وي اظهار كرد: در اين مرحله تمام جمعيت دام سنگين استان در روستاها، مراكز صنعتي و نيمه صنعتي و پرواربندي ها با همكاري بخش خصوصي به صورت كاملا رايگان مايه كوبي مي شود.
مديركل دامپزشكي استان كرمانشاه، تب برفكي را يك بيماري ويروسي واگيردار مختص زوج سم هاي اهلي و وحشي دانست و آن را مهمترين بيماري دامي با سرعت انتشار بالا در بين جمعيت دامي عنوان كرد.
وي اظهار كرد: بيماري تب برفكي به دليل واگيري بالا به راحتي منتشر مي شود و ويروس اين بيماري سويه هاي مختلفي دارد كه ممكن است در طبيعت جهش يابد و يك سويه جديد ايجاد شود.
او با اشاره به وضعيت اين بيماري در منطقه گفت: با توجه به شكل گيري يك سويه جديد از اين بيماري در نوار غزه، مناسب نبودن وضعيت كشورهاي همسايه و همچنين بومي و در گردش بودن ويروس اين بيماري در كشور احتمال بروز بيماري در هر زماني وجود دارد.
پرور ادامه داد: بعد از آخرين اپيدمي كه در زمستان 94 از بيماري تب برفكي ايجاد شد، واكسيناسيون عليه اين بيماري در تمام جمعيت دامي انجام مي گيرد و حتي با توجه به بهادار شدن واكسيناسيون جمعيت دام سنگين، به منظور همكاري دامداران و تكميل ايمن سازي هم اكنون واكسن و واكسيناسيون به صورت كاملا رايگان انجام مي شود.
مديركل دامپزشكي استان كرمانشاه همچنين به دامداران توصيه كرد كه با رعايت بهداشت در دامداري ها و ممانعت از ترددهاي غيرضروري، همكاري لازم را با اكيپ هاي واكسيناسيون داشته باشند و حتي المقدور از جا به جايي هاي دام ها در اين مدت خودداري كنند.
استان كرمانشاه با حدود سه ميليون راس گوسفند و بز و 200 هزار راس گاو و گوساله يكي از قطب هاي دامپروري كشور محسوب مي شود كه از اين تعداد حدود يك ميليون و 100 هزار راس دام در اختيار عشاير استان قرار دارد.
سالانه 450 هزار تن محصولات دامي در استان توليد مي شود كه از اين ميزان حدود 25 هزار تن آن گوشت قرمز و بيش از 300 هزار تن نيز شير است.
اكنون يك كشتارگاه صنعتي دام در شهر كرمانشاه و 11 كشتارگاه سنتي و 9 كشتارگاه مرغ در استان فعال است.
در استان كرمانشاه همچنين 783 واحد مرغداري‌ صنعتي گوشتي و تخمگذار فعال است كه سالانه بيش از 63 هزار و 700 تن گوشت مرغ و 11هزار تن تخم مرغ در اين تعداد واحد توليد مي شود.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نويدي ** انتشار دهنده:علي مولوي

سرخط اخبار استان‌ها