معیارهای جدید رتبه بندی موسسه‌های پژوهشی کشور اعلام شد

شیراز - ایرنا - رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ( ISC ) گفت: این مؤسسه، مبتنی بر سیاست‌های کلان نظام علم، فناوری و نوآوری کشور اقدام به باز تعریف و ارتقای نظام رتبه بندی ملی مؤسسه های پژوهشی و تدوین روش‌شناسی جدید  رتبه‌بندی  ملی ISC کرد. 

به گزارش ایرنا از روابط عمومی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، سید کاظم فاضل زاده روز شنبه اعلام کرد: در تعریف این معیارها، گفتمان انقلاب اسلامی و راهبردهای مندرج در اسناد بالادستی نظام، شامل نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم انقلاب، سند تحول دولت مردمی ، برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور، برنامه ‌ها و اولویت‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری، سند اسلامی شدن دانشگاه ‌ها و نقشه مهندسی فرهنگی، برنامه جامع بهره‌وری کشور و گزارش های مربوط به طرح‌های پژوهشی در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: در معیارهای جدید، توجه به گفتمان انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها، مرجعیت علمی و فناوری کشور در سطح بین‌المللی و همچنین پاسخگو بودن دانشگاه‌ها به حل مسائل کشور توجه ویژه‌ای شده است، همچنین، شاخص‌های " فرهنگ ی- اجتماعی" و " مدیریت و بهره وری" مؤسسات نیز از جمله شاخص‌های جدید برای ارزیابی و رتبه‌بندی پژوهشگاه‌ها به معیارها اضافه شده است.

فاضل زاده ادامه داد: بر این اساس موسسات در سه حوزه فنی مهندسی، علوم پایه و کشاورزی و هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی رتبه بندی می‌شوند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام افزود: آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری، مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری، فرهنگی - اجتماعی و مدیریت و بهره وری معیار های شش‌گانه رتبه بندی ملی ( ISC ) از پژوهشگاه‌ها و موسسات پژوهشی است.

فاضل زاده گفت: معیارهای جدید رتبه بندی ملی دانشگاه‌های کشور در ۶ حوزه آموزش (با وزن ۵ درصد) ، پژوهش (با وزن ۳۰ درصد) ، فناوری و نوآوری (با وزن ۲۵ درصد)، مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری (با وزن ۲۰ درصد) ، فرهنگی - اجتماعی (با وزن ۱۰ درصد) و مدیریت و بهره ‌ وری (با وزن ۱۰ درصد) شامل ۵۱ شاخص و ۱۵۶ زیر شاخص است .

وی گفت: علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص شاخص ها و زیر شاخص های معیار های رتبه بندی ملی موسسات پژوهشی و پژوهشگاه‌ها ی کشور می توانند به لینک https://isc.ac/fa/page/۴۶۲ مراجعه کنند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام اظهار کرد: امروزه پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی به عنوان نهادهای پژوهشی و فناوری یکی از مهمترین و موثرترین اجزاء در اقتصاد دانش‌ بنیان محسوب می‌شوند که تاثیر بسزایی در ارزش آفرینی اجتماعی و اقتصادی ایفا می‌کنند؛ بنابراین رتبه ‌ بندی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی از مهمترین دغدغه‌های سیاست‌گذاران حوزه علم و فناور ی است.

فاضل زاده یادآور شد: رتبه‌بندی‌های علمی علاوه بر اطلاع‌رسانی به جامعه در مورد عملکرد مؤسسات عالی پژوهشی و پژوهشگاه‌ها، به مقایسه بین آنها می‌پردازند.

وی ادامه داد: مؤسسات از نتایج رتبه‌بندی‌ها برای تعیین اهداف، برندسازی و تبلیغ خود به منظور جذب استادان، پژوهشگران برجسته و منابع مالی پژوهشی ملی و بین‌المللی استفاده می‌کنند.

فاضل زاده اضافه کرد: نتایج رتبه‌بندی در رقابت‌پذیری و برخورداری از منابع و تسهیلات حمایتی ملی حائز اهمیت است و به همین دلیل است که فرایندهای ارزیابی، معیارها و شاخص‌های رتبه‌بندی خود موضوعی چالش برانگیز در نظام‌های رتبه‌بندی اعم از ملی و بین‌المللی محسوب می‌شود.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز باید مانند سایر کشورها نظام رتبه‌بندی خود را با توجه به هدف کشور مبنی بر ساخت دانشگاه‌های تمدن ساز اسلامی بر مبنای گفتمان انقلاب اسلامی تبیین کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha