۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۴۰
کد خبر: 82630092
T T
۰ نفر
رویترز و سی ان ان ضدروسی ترین رسانه های غربی در نبرد سوریه

مسكو - ایرنا - نتایج بررسی ها نشان می دهد كه اصلی ترین رسانه های غربی یعنی شبكه خبری سی ان ان آمریكا و خبرگزاری رویترز انگلیس ضدروسی ترین رسانه ها به ویژه با موضوع سوریه حداقل در یك سال گذشته بوده اند.

به گزارش ایرنا، در پایش خبری نمایندگی ایرنا در مسكو مبتنی بر مستندات ارائه شده توسط مقام های روسیه متحد ضدتروریستی سوریه كه از مهر سال 1394 همكاری میدانی با نظامیان سوری علیه تروریست ها را آغاز كرده است و همچنان ادامه می دهد، رویترز و سی ان ان بیشترین تمركز هدفمند را بر اوضاع سوریه بین رسانه های غربی با محورهای گوناگون ضدروسی دارند.

*** محورهای استخراج شده از اخبار دو رسانه انگلیسی و آمریكایی:
- انتشار اطلاعات مخدوش بدون امكان اثبات واقعی یا غیرواقعی بودن
- توجه به منابع نامعتبر ضدسوری حتی نزدیك به گروههای مسلح
- معتبر شمردن اخبار و اطلاعات مربوط به گروه كلاه كاسكت سفیدها كه در مناطق تحت تسلط گروههای تروریستی و مسلح آزادانه فعالیت می كنند
- بارها انتشار ادعای كشته شدن غیرنظامیان در حمله های هوایی روسیه و سوریه بدون ارائه اسناد و مدارك در حالیكه تكذیب های مسكو و دمشق كمتر مورد توجه قرار می گیرد
- سكوت تقریبا كامل در باره دهها عملیات مرگبار بمب افكن های ائتلاف آمریكایی در شهرهای سوریه كه به كشته شدن نظامیان و مردم این كشور منجر شذده است، مانند وقایع سال گذشته در شهرك منبج و پادگان دیرالزور تحت محاصره تروریست ها كه بیش از 80 نظامی سوری كشته شدند و وقایع سال 2017

*** ارزیابی روسیه:
مجموعه این رویكردهای سی ان ان و رویترز سبب شده است، مقام های روسی بارها از این دو رسانه بخواهند فعالیت های خود را همسو با اطلاع رسانی حرفه ای بی طرفانه انجام دهند و از انتشار اخبار نادرست، خبر پراكنی هدفمند و یكسویه و همچنین هجوم خبری علیه دولت سوریه پرهیز كنند.

- 13 مرداد 96
مسكو: رویترز درپی بی اعتبار كردن عملیات ضدتروریستی در سوریه است
وزارت دفاع روسیه گزارش خبرگزاری رویترز مینی بر اینكه از آغاز سال جاری میلادی 40 نظامی و عضو سازمان های امنیتی غیر دولتی روسیه در سوریه كشته شده اند، تاكید كرد: رویترز درصدد بی اعتبار كردن عملیات روسیه علیه تروریست های ضدسوری است.
ایگور كوناشنكوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز جمعه گفت: این نخستین بار نیست كه خبرگزاری رویترز از راههای مورد علاقه سعی می كند، عملیات ضدتروریستی روسیه در سوریه بی اعتبار شود و گزارش اخیر در باره تلفات پنهانی هم استثنا نیست.
كوناشنكوف افزود: رویترز بار دیگر به عنوان منابع مورد استناد به شایعات، داده های شبكه های اجتماعی و گفت وگوهای واهی با بستگان و نزدیكان نظامیان كشته شده روس اشاره كرده است.

- 31 اردیبهشت 96
نقش رویترز و الجزیره در واقعه شیمیایی سوریه
روسیه اعلام كرد: حادثه خان شیخون سوریه جعلی و با هدف بی اعتبار كردن و ضربه زدن به دولت این كشور طراحی و برنامه ریزی شده بود و برپایه یك گزارش نیزفیلم نجات آسیب دیدگان واقعه را گروههای فیلمبرداری خبرگزاری رویترز و الجزیره در طول چهار روز تهیه كرده بودند.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت: شواهد انكارناپذیری هست كه اثبات می كند حادثه خان شیخون ساختگی و بر ادعاهای بی اساس استوار شده بود.
15 فرودین ماه سال جاری منابع وابسته به گروههای مسلح و تروریستی از انفجار شیمیایی در شهر خان شیخون در جنوب استان ادلب خبر دادند و همسو با آمریكا و چند كشور غربی ضدسوری دیگر بدون ارائه دلیل و مدرك، دمشق را متهم به ارتكاب این اقدام كردند.
رسانه ها به استناد منابع خبری ضددولتی سوریه، شمار قربانیان حادثه شیمیایی خان شیخون را 100 كشته و 400 زخمی اعلام كردند.
مقام های روس و ایران همراه سوریه بارها خواستار انجام تحقیقات بین المللی در خان شیخون و الشعیرات شده و تاكید كرده اند سازمان منع تسلیحات شیمیایی باید عهده دار این ماموریت شود، زیرا براساس بررسی ها انفجار انبار مواد شیمیایی جنگی تروریست ها می تواند عامل این واقعه بوده است.

- 15 فروردین 96
روسیه: رویترز اطلاعات جعلی منتشر می كند
وزارت دفاع روسیه اعلام كرد: خبرگزاری رویترز«اطلاعات جعلی ضدروسی منتشرمی كند كه مایه تاسف عمیق» است.
این وزارت خانه ادعای خبرگزاری رویترز مبنی بر بمباران شیمیایی شهر خان شیخون استان ادلب سوریه توسط هواپیماهای روسی را تكذیب كرد.
خبرگزاری انگلیسی رویترز مدعی شده بود: هواپیماهای روسی با مهمات شیمیایی شهر خان شیخون را بمباران كردند.
وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود خاطرنشان كرد: رویترز در دروغ گویی از دیده بان حقوق بشر سوریه به عنوان منبع اصلی خبر كه هیچ اشاره ای هم به شركت روسیه در این بمباران نكرده بود، پیشی گرفت.
پایگاه اینترنتی روزنامه رسمی راسیسكایا گازتا به نقل از بیانیه وزارت دفاع روسیه نوشت: این نخستین مورد نیست كه خبرگزاری رویتر اطلاعات جعلی ضدروسی منتشر می كند كه مایه تاسف عمیق است.
وزارت دفاع روسیه نیز پیشتر در واكنش به رویكردهای خبرگزاری انگلیسی در باره عملیات ضدتروریستی در سوریه، اعلام كرده است: باید دیدگاه انتقادی تری نسبت به اخبار وحشت آفرین بی اساس با محوریت انگلیسی مركز نظارت بر حقوق بشر سوریه و خبرگزاری رویترز داشته باشیم.

- 23 اسفند 95
كرملین: فیلم سی ان ان سیاهنمایی پوتین است
دیمیتری پسكوف سخنگوی كاخ كرملین اعلام كرد: شبكه سی.ان.ان فیلمی در باره ولادیمیر پوتین با هدف سیاهنمایی روسیه یا احتمالا شخص رئیس جمهوری ساخته است.
به گزارش ایرنا، پسكوف گفت: شبكه تلویزیونی سی ان ان آمریكا فیلم «قدرتمندترین مرد جهان» را با هدف سیاهنمایی ساخته است.
پایگاه اینترنتی روزنامه راسیسكایا گازتا ارگان دولت روسیه روز دوشنبه به نقل از پسكوف نوشت: بدیهی است، انتظار اینكه رسانه ها در آمریكا خارج از چارچوب احساسات ضدروسی حاكم بر این كشور اقدام كنند، بیش از حد خوشبینانه است.
سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت: فیلم «قدرتمندترین مرد جهان» در باره پوتین گرایش انتقادی دارد و با هدف سیاهنمایی است.

- 13 اسفند 95
روسیه: سی ان ان سقوط كرده است
سخنگوی وزارت خارجه روسیه با تاكید بر «ترویج دروغگویی در رسانه های آمریكایی از جمله سی ان ان»، اعلام كرد: رویكرد كنونی رسانه ها در آمریكا وحشیگری و بی بندوباری رسانه ای است كه یك سقوط در عملكرد شناخته می شود.
وزارت امور خارجه روسیه به نقل از ماریا زاخارووا نوشت: اكنون فقط یك پرسش مطرح است كه رسانه های غربی هم اكنون به پائین ترین سطح تنزل كرده اند یا اینكه باز هم بیش از این سقوط خواهند كرد؟
وی در ادامه به گزارش اخیر سی ان ان اشاره كرد كه در آن آمده بود، جامعه اطلاعاتی آمریكا سرگئی كیسلیاك سفیر (وقت) روسیه در واشنگتن را اجیر كننده افراد برای جاسوسی می داند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: دهها مقاله مانند ادعاهای مطرح شده در رسانه های آمریكایی و غربی مطرح می شود كه در آن آمده است، دیپلمات های روسی جاسوس هستند و برای اجیر كردن عوامل جاسوسی فعالیت می كنند.

- 14 بهمن 95
«همسویی كامل رویترز با سیاست ضدروسی رسمی غرب»
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام كرد: رویترز یكی از بزرگ ترین دفاتر (رسانه های) خارجی در مسكو را دارد كه براساس برخی گزارش ها با استفاده از همكاری حدود 50 خبرنگار فعالیت می كند و همسویی تقریبا كاملی با سیاست های ضدروسی غرب به ویژه در بحران سوریه و مسائل مرتبط با اوكراین دارد.

- 11 بهمن 95
روسیه سردبیر ارشد رویترز را دروغگو خواند
روسیه، استیون ادلر سردبیر خبرگزاری رویترز را به علت تحریف حقایق و واقعیت های رسانه ای و خبری در این كشور، دروغگو خواند.
زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انتقاد از دستورالعمل داخلی صادر شده از سوی ادلر سردبیر خبرگزاری انگلیسی، گفت: سردبیر رویترز مدعی شده است كه خبرنگاران این رسانه در روسیه با سانسور خبری مواجه شده اند.
زاخارووا اظهار كرد: سردبیری كه باید از او پرسید آیا وجدان دارد؟ ادعا كرده است، خبرنگاران رویترز در روسیه تحت تعقیب قضایی قرار می گیرند و مرتب تهدید می شوند.
مقام روسی اظهار كرد كه ادعاهای ادلر حتی بدون یك مورد استناد مطرح می شود، زیرا مسكو خبرنگاران را به بد و خوب تقسیم نمی كند.
وزارت دفاع روسیه نیز ر واكنش به رویكرد خبرگزاری انگلیسی در باره عملیات ضدتروریستی در سوریه، اعلام كرد: باید دیدگاه انتقادی تری نسبت به اخبار وحشت آفرین بی اساس با محوریت انگلیسی مركز نظارت بر حقوق بشر سوریه و خبرگزاری رویترز داشته باشیم.

- 28 دی 95
روسیه: سی ان ان درمانده شده است
سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام كرد: شبكه تلویزیونی سی ان ان آمریكا از اقدام های ضدروسی خود نتیجه ای نگرفته و دچار درماندگی خبری شده است.
به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا در فیس بوك خود نوشت: شبكه سی ان ان بخش هایی از مصاحبه های پیش از مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریكا را منتشر كرده كه وی مسكو را مساله ای بزرگ برای واشنگتن خوانده است.
وی افزود: ترامپ در این مصاحبه ها از اعمال تحریم ها در مورد روسیه حمایت كرده است.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشته است: شبكه آمریكایی در یك سال گذشته با گزارش های خود تلاش كرد، ترامپ را سیاستمدار طرفدار روسیه بخواند و اكنون هم مسئولان این رسانه تصمیم گرفته اند با تغییر روش، سخنانی از ترامپ را منتشر ‌كنند كه مسكو را دشمن اول واشنگتن می‌نامد.
وی افزود: سی.ان.ان درمانده شده است.

- 9 آبان 95
مسكو: سكوت سی.ان.ان و الجزیره در برابر قتل عام كودكان افغان ادامه دارد
روسیه اعلام كرد: كشتار مردم افغانستان به ویژه كودكان در عملیات نیروهای ائتلاف آمریكایی نگران كننده است و رسانه های غربی-عربی از جمله سی ان ان و الجزیره نیز در برابر این قتل عام ها سكوت كرده اند.
به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در جمع خبرنگاران با اشاره به ادامه اقدام های جنگی نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریكا در افغانستان، گفت: در جریان عملیات انجام شده جنگی شمار زیادی از غیرنظامیان افغان كشته و هزاران نفر دیگر مجروح شده اند.
زاخارووا به استناد یك گزارش دفتر سازمان ملل برای كمك به افغانستان، گفت: در 9 ماه اخیر در جریان اقدامات نظامی نیروهای ائتلاف آمریكایی در افغانستان 2562 غیرنظامی كشته و 5835 نفر دیگر مجروح شده اند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: خبرنگاران شبكه آمریكایی سی.ان.ان كه تصویر یك كودك سوری را در دست گرفته و نمایش سیاسی برپا می كند، تصاویر 2562 فردی را كه به دست نیروهای تحت فرماندهی آمریكا در افغانستان كشته شده اند در دست نمی گیرد.
وی افزود: هیچ یك از رسانه های غربی و عربی به این مساله توجه نمی كنند و شبكه های الجزیره، سی.ان.ان و روزنامه انگلیسی ایندپندنت آن را نادیده می گیرند. این رسانه ها نسبت به كشتار كودكان در افغانستان بی تفاوت هستند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: بسیاری از رسانه های غربی و عربی سفارش های سیاسی انجام می دهند كه ماه اكتبر به آنها داده شده است.
وی افزود: متاسفانه بر اثر اقدام های نیروهای ائتلاف آمریكایی در افغانستان با هواپیما و بمباران مناطق مسكونی، شمار تلفات غیرنظامیان به شدت افزایش می یابد.

- 30 خرداد 95
پوتین مجری سی ان ان را از تحریف سخنان خود بر حذر داشت
رئیس جمهوری روسیه در نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ هنگامی كه فرید ذكریا به عنوان مجری یكی از بخش های اجلاس، گفته های ولادیمیر پوتین را دو باره برای طرح پرسش مجدد تكرار می كرد، از مجری سی ان ان خواست به تحریف مطالب پایان دهد.
در این برنامه كه از سی ان ان پخش شد، هنگامی كه رییس جمهوری روسیه در باره انتخابات آمریكا پاسخ داد، فرید ذكریا گفته های پوتین را به شیوه ای متفاوت بیان كرد كه واكنش منفی پوتین در مقابل حضار را در پی داشت.
در این نشست كه رئیس جمهوری قزاقستان و نخست وزیر ایتالیاحضور داشتند، پوتین از فرید ذكریا خواست سخنان بیان شده را تحریف نكند.
رییس جمهوری روسیه گفت: تحریف نكنید. شما در حال تحریف سخنان من هستید.

- 12 خرداد 95
وزارت دفاع روسیه: رویترز اخبار وحشت آفرین بی اساس از سوریه می دهد
وزارت دفاع روسیه با رد ادعاهای انتشار یافته مبنی بر حمله های هواپیماهای روسی به حومه شهر ادلب منجر به مرگ چندین غیرنظامی اعلام كرد: باید دیدگاه انتقادی تری نسبت به اخبار وحشت آفرین بی اساس با محوریت انگلیسی مركز نظارت بر حقوق بشر سوریه و خبرگزاری رویترز داشته باشیم.
كوناشنكوف ادعاهای رویترز مبنی بر حمله هواپیماهای روسیه به شهر ادلب سوریه را تكذیب كرد و گفت: هواپیماهای روسی در استان ادلب هیچ ماموریت جنگی علیه تروریست ها نداشته یا منطقه را بمباران نكرده اند.
خبرگزاری روسیا سگودنیا به نقل از سخنگوی وزارت دفاع روسیه نوشت: پس از آنكه مسكو اطلاعات راداری مبین رد ادعاهای مركز نظارت حقوق بشر سوریه در انگلیس و رویترز را رد كردیم، این خبرگزاری و مركز مستقر در لندن به آن بی توجهی كرده و مطلب قبلی خود را تكذیب نكردند.
در این خبرها ادعا شده بود كه در جریان بمباران های انجام گرفته دست كم 23 غیر نظامی جان باخته اند.
اروپام 1516 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان