۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۳۸
کد خبر: 82623275
T T
۰ نفر
هزینه 7 هزار میلیارد ریالی دولت تدبیر و امید برای توسعه پیرانشهر

ارومیه- ایرنا- پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی در حالی كه تا پیش از فعالیت دولت یازدهم از جمله شهرستان های كمتر توسعه یافته این استان بود، امروزه با تدبیر دولتمردان و اختصاص 7 هزار و 400 میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های این شهرستان در بخش های آب، كشاورزی، عمران شهری، راه و امكانات زیربنایی، در مسیر توسعه و بالندگی قرار گرفته است.

فرماندار پیرانشهر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح فعالیت های چهارساله دولت تدبیر و امید در این شهرستان پرداخت و گفت: پیرانشهر از شهرستان های مرزی آذربایجان غربی است كه علاوه بر داشتن 76 كیلومتر مرز با كشور عراق، دارای مرز رسمی تمرچین به عنوان تنها مرز رسمی این استان با كشور عراق است.
اردوان نوسودی در خصوص ظرفیت های این شهرستان اظهار كرد: 113 تپه باستانی مربوط به هزاره ششم قبل از میلاد، آب و هوای معتدل به ویژه در جنوب شهرستان، میزان بارندگی مناسب 560 میلیمتری، بهره بردن از رودخانه زاب كوچك به عنوان رودخانه پرآب دائمی، نیروی انسانی تولیدكننده به ویژه در روستاها به همراه مرز رسمی با كشور عراق به عنوان یكی از مرزهای فعال در حوزه صادرات از جمله این ظرفیت ها به شمار می رود.
وی از افزایش 15 هزار نفری و 12 درصدی جمعیت پیرانشهر در سرشماری سال 95 نسبت به سال 90 خبر داد و افزود: این شهرستان در سال 90 بیش از 123 هزار نفر جمعیت داشت كه این تعداد در سال 95 به 138 هزار نفر رسیده است.
وی اضافه كرد: در بین این سال ها جمعیت 143 روستا و 2 شهر این شهرستان با رشد روبرو بوده كه این امر نشان از بهبود وضعیت عمرانی در روستاها دارد.
وی اظهار كرد: این شهرستان مسیرهای گردشگری بسیار زیبایی دارد كه اطراف رودخانه های زاب و بادین آباد، مسیر گردشگری پردانان منتهی به آبشار خرماب، هفت هزار و 500 هكتار جنگل، 147 هزار هكتار مرتع، زادبوم های عشایری و ارتفاعات ییلاقی از جمله آنهاست.

** اصلاح الگوی كشت نتیجه نگاه توسعه مدار دولت به كشاورزی پیرانشهر
فرماندار پیرانشهر، تغییر الگوی كشت در حوزه كشاورزی را از جمله برنامه ریزی های مهم و اساسی در راستای بهبود كمی و كیفی محصولات این بخش برشمرد و ادامه داد: كشت یونجه به جای چغندرقند، توسعه كشت گل محمدی و زمینه سازی برای تولید زعفران به صورت گسترده در این شهرستان از جمله بخش های این طرح ریزی در پیرانشهر است.
نوسودی بیان كرد: این شهرستان 27 هزار هكتار اراضی آبی، 20 هزار هكتار اراضی دیم و پنج هزار هكتار باغ دارد و 35 درصد اشتغال این منطقه مربوط به حوزه كشاورزی است.
به گفته وی 681 هزار تن محصولات زراعی نیز در پیرانشهر تولید می شود كه از جمله مهمترین محصولات زراعی این شهرستان می توان به گندم، چغندر، جو و حبوبات اشاره كرد.
وی از تولید 2 هزار و 160 تن گوشت قرمز در پیرانشهر خبر داد و افزود: این میزان گوشت تولیدی با تكیه بر 330 هزار واحد دامی كه در مراتع چرا می كنند، تولید می شود و ارگانیك محسوب می شود.
وی چغندرقند را از جمله محصولات زراعی مهم تولیدی در پیرانشهر عنوان كرد و ادامه داد: در یك برنامه ریزی بلندمدت در صدد هستیم كه اراضی مربوط به این محصول را به یونجه و علوفه دامی تغییر كشت دهیم كه در این صورت می توان از منافع آن برای دامداری صنعتی نیز استفاده كنیم.
وی اظهار كرد: راه اندازی دامداری صنعتی از جمله نیازهای اساسی شهرستان پیرانشهر به شمار می رود تا از این طریق ضمن استفاده از ظرفیت باغ های علوفه ای و تولید علوفه مورد نیاز به جای چغندر قند به عنوان محصول آب بر، اشتغال قابل توجهی نیز در این بخش ایجاد شود.
فرماندار پیرانشهر اضافه كرد: كل تولیدات كشاورزی این شهرستان 750 هزار تن و با وجود نسبت مناسب نسبت به تولیدات استانی، بسیار كم است و می تواند تا بیش از 2 برابر ارتقا یابد.
نوسودی از كشت نشدن صنوبر و تولید چوب از این محصول زودبازده در حاشیه رودخانه های پیرانشهر و نبود برنامه ریزی در این خصوص انتقاد كرد و گفت: می توان با توسعه كشت این محصول، ضمن كاهش استفاده از چوب های جنگلی در تولید چوب، زراعت قابل توجه و درآمدزای چوب را نیز در این شهرستان كلید زد و فرصت مغتنم اشتغالزایی و درآمدزایی را فراهم كرد.

** احداث 38 مدرسه در دولت تدبیر و امید
فرماندار پیرانشهر، تراكم دانش آموزان در كلاس های درس را در سال های دور نامناسب ارزیابی كرد و گفت: با تدبیر دولت تدبیر و امید، 38 مدرسه در این شهرستان ساخته شده و از 120 میلیارد ریال اعتبار عمرانی تخصیص داده شده به این شهرستان در سال جاری حدود 50 میلیارد ریال به این بخش اختصاص داده شده است.
نوسودی نرخ باسوادی شهرستان پیرانشهر را 81.7 درصد اعلام كرد و گفت: 26 هزار دانش آموز در 210 مدرسه این شهرستان مشغول به تحصیل هستند و این شهرستان در حوزه آموزشی توسعه بسیار خوبی یافته است.

** بیمارستان 64 تختخوابی، ارمغان دولت تدبیر و امید به مردم پیرانشهر
فرماندار پیرانشهر در خصوص وضعیت حوزه بهداشت و درمان این شهرستان اظهار كرد: این شهرستان 80 تخت بیمارستانی، پنج تخت آی سی یو و پنج تخت سی سی یو دارد كه با توجه به این تعداد، متوسط تعداد تخت در پیرانشهر نیم تخت به ازای هر هزار نفر و بسیار كمتر از متوسط استانی و استاندارد كشوری است.
وی افزود: در راستای بهبود این وضعیت، بیمارستان 64 تختخوابی پیرانشهر در هشت هزار مترمربع زمین در دست ساخت بوده و تاكنون برای آن 30 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی اضافه كرد: علاوه بر آن مركز خدمات سلامت پیرانشهر و ساختمان سی تی اسكن این شهرستان نیز در دست احداث است.

** دوره چهار ساله گذشته، دوران طلایی برای رونق مرز تمرچین
فرماندار پیرانشهر مرز تمرچین را یكی از بزرگترین ظرفیت های توسعه ای پیرانشهر عنوان كرد و ادامه داد: این مرز كه در سال 86 رسمی شده است در حال حاضر در حوزه صادرات، واردات، تزانزیت، ورود و خروج مسافر و بازارچه دائم و موقت فعالیت دارد.
وی از صادرات 2 میلیون و 504 هزار تنی از گمرك پیرانشهر در سال گذشته خبر داد و بیان كرد: ارزش این محصولات صادراتی به حدود یك میلیارد دلار می رسد.
فرماندار پیرانشهر گفت: علاوه بر آن در سال گذشته به ارزش 23 میلیون دلار واردات و به ارزش سه میلیارد و 400 میلیون دلار ترانزیت ورودی و خروجی از این مرز انجام شد كه نشان دهنده جایگاه این مرز در حوزه مراودات اقتصادی با دیگر كشورها به ویژه عراق است.

** صنعت و معدن پیرانشهر در آستانه شكوفایی
فرماندار پیرانشهر به ظرفیت های قابل توجه معدنی این استان اشاره كرد و گفت: میزان ذخیره سنگ گرانیت این شهرستان چهار میلیون تن برآورد می شود كه می توان از این ظرفیت برای توسعه صنعتی و معدنی استان و شهرستان بهره برد.
نوسودی افزود: در بخش صنعت نیز پیرانشهر یك شهرك صنعتی دارد كه در این شهرك، 64 واحد تولیدی راه اندازی شده ولی 16 واحد فعال است.
فرماندار پیرانشهر اضافه كرد: از واحدهای غیرفعال این شهرك صنعتی، 20 واحد به ستاد رفع موانع تولید معرفی شده است.
وی این شهرستان را از جمله مناطق سرمایه پذیر استان و كشور دانست و افزود: در چهار سال فعالیت دولت یازدهم 33 جواز تاسیس و هشت مجوز بهره برداری در این شهرستان صادر شده كه با اجرای كامل آنها می توان به توسعه اشتغال و سرمایه گذاری اقتصادی در این شهرستان امیدوار بود.
وی از جذب حدود 450 میلیارد ریال سرمایه گذاری در پیرانشهر در زمان دولت تدبیر و امید خبر داد و اضافه كرد: از این میزان 400 میلیارد ریال داخلی است.
وی اظهار كرد: كشتارگاه صنعتی مرغ با 160 میلیارد ریال سرمایه گذاری، كارخانه آردسازی و نان ماشینی با 110 میلیارد ریال سرمایه گذاری، فرآوری مرمریت بل 25 میلیارد ریال سرمایه گذاری از جمله طرح های این بخش در پیرانشهر است كه با به بهره برداری رسیدن آنها، صدها اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می شود.

** پنج كیلومتر از بزرگراه نقده – تمرچین در آستانه بهره برداری
وی با اشاره به وجود 365 كیلومتر راه روستایی در پیرانشهر از آسفالت بودن 143 كیلومتر از این راه ها خبر داد و گفت: از این میزان 50 كیلومتر در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید آسفالت شده است.
وی با اشاره به اینكه در بخش راه های اصلی، روستایی و بین شهری پیرانشهر در چهار سال گذشته 210 میلیارد ریال هزینه شده است، اضافه كرد: علاوه بر آن طرح عظیم بزرگراه نقده – پیرانشهر – تمرچین كه در دولت گذشته توجه زیادی به آن نشده بود به طول 56 كیلومتر در دستور كار قرار گرفته كه كل اعتبار مورد نیاز آن هزار میلیارد ریال است.
وی اظهار كرد: برای این طرح در سال گذشته 100 میلیارد ریال هزینه شد و امسال نیز 100 میلیارد ریال در نظر گرفته شده و امیدواریم بتوانیم تا در یك ماه آینده پنج كیلومتر از آن را به بهره برداری برسانیم.

** توسعه امكانات زیرینایی پیرانشهر در دولت یازدهم
فرماندار پیرانشهر با تاكید بر اینكه این شهرستان به میزان بسیار زیادی از توجه دولت تدبیر و امید برخوردار شده، اظهار كرد: این شهرستان با وجود كمبودهای بسیار زیاد به ویژه در حوزه های زیرساختی، در طول مدت چهارساله فعالیت این دولت این زیرساخت ها روند توسعه ای خوبی را طی كرده است.
وی یكی از مشكلات پیرانشهر تا پیش از فعالیت دولت یازدهم را قطعی ناگهانی، طولانی و حتی چندروزه برق برشمرد و اضافه كرد: برای حل این مشكل كه بسیاری از شهروندان را با معضلات جدی مواجه كرده بود، پست هوایی و خط فشار متوسط و ضعیف هوایی با صرف 210 میلیارد ریال اجرا شد و به بهره برداری رسید.
وی اظهار كرد: علاوه بر آن در حال حاضر همه روستاهای پیرانشهر با هر تعداد خانواری از نعمت برق برخوردار هستند و در مجموع 41 هزار مشترك روستایی و شهری پیرانشهر به جمع مشتركان برق در این شهرستان افزوده شده است.
وی بیان كرد: در چهار سال گذشته گازرسانی به 6 روستا به اجرا درآمده، عملیات گازرسانی به 15 روستا در دست انجام است و عملیات گازرسانی به 23 روستا نیز در مرحله مناقصه قرار دارد.
فرماندار پیرانشهر گفت: برای این بخش نیز در مجموع 160 میلیارد ریال هزینه شده است.
نوسودی از هزینه 50 میلیارد ریالی در بخش آب روستایی و 100 میلیارد ریالی در بخش آب و فاضلاب شهری در پیرانشهر در چهار سال گذشته خبر داد و افزود: علاوه بر توسعه آب روستایی، حدود 11 هزار انشعاب آب و فاضلاب شهری در این شهرستان اضافه شد.

** تلاش جهادی دولتمردان تدبیر و امید برای مدیریت منابع آبی
فرماندار پیرانشهر گفت: یكی از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم در پیرانشهر توجه به بخش آب و مدیریت منابع آبی است به طوری كه علاوه بر ساخت و تكمیل سد سیلوه، سد مخزنی گرده بن، سد كانی سیب و كانال انتقال آب جلدیان نیز در این شهرستان احداث شده است.
نوسودی با اشاره به اینكه سد مخزنی سیلوه با تلاش دولت یازدهم به مرحله آبگیری رسیده است، بیان كرد: این سد با حجم 84 میلیون مترمكعب، 203 میلیون مترمكعب را تنظیم می كند.
وی هزینه انجام شده برای احداث این سد تا پیش از فعالیت دولت یازدهم را 900 میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: در فعالیت چهار ساله دولت یازدهم بیش از 3 هزار و 140 میلیارد ریال اعتبار برای این طرح تخصیص یافت كه با این اعتبار زمینه افتتاح و آبگیری این سد فراهم شد.
فرماندار پیرانشهر افزود: این سد 10 هزار هكتار از اراضی كشاورزی این شهرستان را پوشش می دهد.
نوسودی از احداث سد مخزنی گرده بن در پیرانشهر خبر داد و اضافه كرد: این سد نیز با حجم 110 میلیون متر مكعب، هشت هزار هكتار از اراضی این شهرستان را پوشش می دهد و برای احداث آن 140 میلیارد ریال تا پیش از دولت یازدهم و 16 میلیارد ریال در این دولت هزینه شد.
وی احداث كانال انتقال آب جلدیان به دشت لاجان را از دیگر اقدامات دولت در حوزه آب پیرانشهر عنوان كرد و ادامه داد: تا پیش از دولت یازدهم برای این طرح هزینه ای نشده بود و در دولت یازدهم 450 میلیارد ریال برای اجرای آن صرف شده است.
وی همچنین سد كانی سیب را از دیگر سدهای پیرانشهر برشمرد و اظهار كرد: برای این سد نیز 230 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی كل اعتبارات هزینه شده توسط دولت یازدهم برای حوزه سدسازی در پیرانشهر را 400 میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: بیش از 90 درصد منافع این سدها به نفع مردم پیرانشهر است و مقدمه ای اساسی برای توسعه شهرستان و حتی جنوب استان به شمار می رود.
فرماندار پیرانشهر اجرای 12 هزار هكتار شبكه اصلی و فرعی سید سیلوه را بسیار مهم ارزیابی كرد و افزود: این شبكه به اهتمام دولت یازدهم در دست احداث بوده و تاكنون بیش از 870 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است و با اجرای آن 30 درصد زمین های دیم 18 هزار هكتاری پیرانشهر به آبی تبدیل می شود.

** پیرانشهر می تواند به تفرجگاهی كم نظیر در منطقه تبدیل شود
فرماندار پیرانشهر بخش عمران شهری را از دیگر بخش های مورد توجه دولت در چهارسال گذشته در پیرانشهر دانست و بیان كرد: در این بخش اقدامات بسیار خوبی شده كه آسفالت 781 هزار متر مربعی به همراه جدول گذاری، پیاده روسازی، احداث پارك جنگلی و تفرجگاه در منطقه مرتفع پیرانشهر با چشم انداز بسیار زیبا با هزینه 400 میلیارد ریالی از جمله آنهاست.
فرماندار پیرانشهر توزیع قیر رایگان در این شهرستان توسط بنیاد مسكن را مهمترین گام در راستای اجرای طرح های آسفالت روستایی عنوان كرد و افزود: در حال حاضر حدود 700 تن قیر رایگان ذخیره كرده ایم و با استفاده از آن، به طور مستمر روستاها را آسفالت می كنیم.
نوسودی اضافه كرد: در چهار سال گذشته چهره روستاهای این شهرستان به طور كامل تغییر كرده و سعی داریم تا با اجرای طرحی، چهره توسعه یافته به روستاها بدهیم.
وی اظهار كرد: از 143 روستای پیرانشهر، 92 روستا دارای دهیاری بوده و از ابتدای فعالیت دولت یازدهم در این روستاها 65 میلیارد ریال برای عمران و آبادانی هزینه كرده ایم.
فرماندار پیرانشهر از وجود 9 هزار مترمربع فضای سرپوشیده ورزشی در این شهرستان خبر داد و اضافه كرد: علاوه بر آن 62 هزار متر مربع فضای ورزشی روباز نیز در این شهرستان برای فعالیت ورزشكاران تاسیس شده است.
به گزارش ایرنا پیرانشهر یكی از شهرهای مهم و تاریخی ایران است كه به دلیل داشتن سنگ های گرانیت دارای شهرت جهانی است؛ ذخایر شناخته شده سنگ‌های گرانیت این شهر چهار میلیون تن برآورد می‌شود كه به لحاظ تنوع رنگ و طرح و استحكام در ایران و جهان منحصر بفرد است.
موقعیت جغرافیایی این شهر در ناحیه كوهپایه‌ای‌ قرار دارد كه تپه ‌ماهورهای آن را بوته‌های همیشه سبز در ردیف‌ كاری‌های منظم هندسی پوشانده‌ است.
همچنین معماری بسیار زیبا و خانه‌های ویلایی با سقف‌ها و رنگ‌آمیزی متنوع، جلوه زیبایی به سیمای شهر بخشیده است و به عبارت دیگر در پیرانشهر زیبایی‌های طبیعت و شهرسازی یكدیگر را تكمیل كرده است.
شهر پیرانشهر در جنوب غربی آذربایجان غربی و در كنار مرزهای جمهوری اسلامی با عراق واقع شده و به دلیل داشتن 600 میلیمتر بارندگی در سال از زیباترین و سرسبزترین شهرهای كشور به شمار می رود.
‪ این شهر به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیت جمهوری اسلامی با كشور عراق و دیگر كشورهای حوزه دریای مدیترانه، یكی از بزرگترین مراكز تجارت خارجی در جمهوری اسلامی است.
شهرستان پیرانشهر با دارا بودن طبیعت سرسبز، رودخانه های دایمی و پر آب، جنگل های كوهستانی، كوه های مرتفع و پر برف، بازارچه های مرزی، روستا های پر جاذبه و آثار تاریخی دیدنی از نقاط پر جاذبه استان برای ایرانگردان و جها نگردان است.
2093/3072
** خبرنگار: صابر چهرقانی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

سرخط اخبار استان‌ها