گلایه وزیر بهداشت از رشد اندك تعرفه های پزشكی و برخورد دوگانه سازمان تامین اجتماعی

تهران - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، از رشد 5 درصدی تعرفه‌های پزشكی و برخورد دو گانه سازمان تامین اجتماعی گلایه كرد و گفت: وزارت بهداشت با این تعرفه‌ها برای ارائه خدمات درمانی به مردم با 2700 میلیارد تومان كسری مواجه می‌شود.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سید حسن هاشمی در نشستی كه در محل وزارت بهداشت و به درخواست روسای بیمارستان‌های خصوصی تهران تشكیل شد، گفت: در شورای عالی بیمه فقط وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی از قیمت تمام شده خدمات دفاع می‌كند، در حالی كه در آن شورا، نماینده سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد نیز حضور دارند و نسبت رای‌گیری در شورای عالی بیمه، تقریبا دو به هفت است.
وزیر بهداشت با بیان اینكه بسیاری از مشكلات و گرفتاری‌های جامعه پزشكی در طول 20 سال گذشته ناشی از تصمیمات نادرست بوده، افزود: عدم افزایش متناسب و منطقی تعرفه پزشكی، بر رفتار ارائه دهندگان خدمات، تاثیر می‌گذارد و آنها را به مسیرهای نادرست سوق می دهد.
وی گفت: اشكال اینجاست كه همیشه به‌جای رفع علت، با معلول‌ها برخورد می‌كنیم؛ مثلا می گوییم چرا زیرمیزی راه افتاد یا چرا در صورتحساب‌ها، تخلف صورت می‎گیرد؟
هاشمی اظهار داشت: بر اساس قانون، تعرفه‌های پزشكی باید در هیات وزیران به تصویب برسد اما قبل از آن لازم است در شورای عالی بیمه مصوب شده، در سازمان برنامه و بودجه بررسی شود و سپس در هیات دولت مطرح و در مورد آن رای گیری صورت پذیرد. البته سازمان برنامه و بودجه، حق وتو هم دارد.
هاشمی ضمن تاكید بر نقش مهم و اثرگذار سازمان برنامه و بودجه، گفت: قیمت تمام شده خدمات پزشكی باید در سازمان برنامه و بودجه محاسبه شده، متناسب با آن در بودجه سالیانه، اعتبارات مورد نیاز پیش بینی شود و سپس در هیات دولت مطرح و رای گیری شود.
وی گفت: در ادوار گذشته، حدود خرداد هر سال، تعرفه پزشكی مشخص می‌شد اما از سال گذشته در برنامه بودجه آوردیم كه شورای عالی بیمه باید آذر هر سال در مورد تعرفه‌های پزشكی سال بعد تصمیم بگیرد تا بهانه‌ای برای عدم پیش بینی در بودجه سالیانه وجود نداشته باشد. این تصمیم امسال محقق شد و وزارت بهداشت در آذر سال 95، تعرفه‌های پزشكی پیشنهادی برای سال 96 را به شورای عالی بیمه ارائه كرد.
وزیر بهداشت افزود: در جلسه شورای عالی بیمه كه با تاخیر هم برگزار شد، برخی بیمه‌ها از جمله سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد تعرفه صفر و حتی رشد منفی و همچنین تغییر در كتاب ارزش نسبی را دادند.

**برخورد دوگانه مسئولان سازمان تامین اجتماعی
هاشمی افزود: متاسفانه برخی مدیران در مواجهه با جامعه پزشكی یك جور صحبت می‌كنند و در مقام تصمیم‌گیری جور دیگری عمل می‌كنند؛ متاسفانه مدیریت سازمان تامین اجتماعی هم از این گروه است؛ سازمانی كه در سرمایه گذاری‌های كلان كشور هم نقش پررنگی دارد.

**هاشمی: وزارت بهداشت خواهان رشد حداقل 10درصدی تعرفه‌ها بود
وی با اشاره به رشد 10 درصدی حقوق كاركنان دولت و رشد 12درصدی حقوق كارگران در سال گذشته، خاطرنشان كرد: حرف ما در شورای عالی بیمه این بود كه كار بیمارستان هم چیزی جز ارائه كالا و خدمات نیست و اگر متوسط نرخ تورم را حدود 10.3 درصد در نظر بگیریم تعرفه‌ها باید 15 و حداقل 10درصد افزایش پیدا كنند.

** تامین اجتماعی برای سود خود، افزایش قیمت دارو را درخواست كرد
وزیر بهداشت یادآور شد: معاون درمان وزارت بهداشت به من گزارش داد در جلسه‌ای كه با بیمه‌ها برای تعیین اجزای رشد تعرفه‌ها برگزار شد، سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد رشد صفر درصد ضریب كای را در قبال افزایش تا 10 درصدی دارو ارائه كرد؛ دلیل آن هم مشخص است، 50 درصد داروی كشور توسط شركت‌های زیر مجموعه این سازمان تولید می‌شود و آقایان به فكر سود خود هستند. بیشتر گرفتاری‎های ما هم در این بخشی‌نگری‌ها نهفته است و به دلیل چند پارچگی تولیت سلامت، هر نهادی به نفع خود عمل می‌كند.
وی همچنین گفت: در جلسه هیات دولت مطرح كردم با چه منطقی به بخش خصوصی بگوییم كه رشد تعرفه پزشكی آنها باید صفر درصد باشد، در حالی كه نرخ دیه، كالاها، حقوق و دستمزد افزایش پیدا كرده است؟

**گلایه وزیر بهداشت از سازمان برنامه و بودجه
هاشمی در ادامه، مهمترین مشكل ساختاری را نه در شورای عالی بیمه بلكه در سازمان برنامه و بودجه دانست و گفت: وقتی قیمت تمام شده یك كالا به عنوان نمونه 100 تومان است و آقایان می‌گویند آن را 60 تومان بفروشید؛ چنین رفتاری یعنی ورشكستگی چه برای بخش خصوصی و چه برای بخش دولتی.
وزیر بهداشت اضافه كرد: درست است كه با این تعرفه بیمارستان‌های خصوصی دچار مشكل می‌شوند ولی ما هم برای اداره 650 بیمارستان دولتی، 2700 میلیارد تومان كسری خواهیم داشت در حالی كه اگر تعرفه 12درصد افزایش می‌یافت این كسری جبران می‌شد.
وی تاكید كرد: در شرایطی كه طی چند دهه اخیر، اقتصاد كشور بیمار بوده و متاسفانه بیشترین سود به جیب واسطه‌ها رفته و می‌رود، برای برخی افراد كه سرمایه خود را به حوزه سلامت آورده‌اند چنان محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود كه به پشیمانی آنها می‌انجامد.
وی گفت: همه اینها نشان می‌دهد، در عرصه سلامت، ساز و كار اقتصاد آزاد، به هیچ عنوان حاكم نیست؛ درحالی‌كه در صنعت و حمل و نقل این روش را پذیرفته‌ایم.

**دخالت‌ها در حوزه بهداشت و درمان زیاد است
هاشمی افزود: برخی دوستان در سخنان و مصاحبه‌ها اعلام می‌كنند كه باید برای بخش خصوصی فرش قرمز پهن كرد اما وقتی به حوزه بهداشت و درمان می‌رسیم، دخالت‌ها به قدری زیاد است كه كسی جرات سرمایه گذاری ندارد؛ از سوی دیگر دولت هم به تنهایی نمی‌تواند بار درمان را به دوش بكشد، در نتیجه بیشترین آسیب به مردم می‌رسد.
این مسیر هم تغییر نخواهد كرد، مگر اینكه باور كنیم، اداره حوزه سلامت جز با تصحیح شرایط اقتصاد حاكم بر آن میسر نیست.
وزیر بهداشت به روسای بیمارستان‌های خصوصی توصیه كرد كه با محوریت سازمان نظام پزشكی با مسئولان كشور جلسه بگذارند و استدلال‌های منطقی خود را بیان كنند تا هم در نگاه كلان آنها به حوزه سلامت و هم تغییر تعرفه‌های پزشكی به صورت واقعی تغییر رخ دهد.
هاشمی گفت: بالاخره مسئولان كشور اگر نمی‌خواهند به عرصه سلامت سود معقول بدهند، باید حداقل قیمت تمام شده را بپذیرند كه هنوز با آن نقطه فاصله داریم.
دریافت خبر: افشین شاعری ** انتشار: علی حبیبی
اجتمام 3063 ** 1569
برای آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

سرخط اخبار جامعه