۵ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۵۵
کد خبر: 82545017
T T
۰ نفر

خانه قاجاری بهجانی شیراز در دستور كار مرمت است

۵ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۵۵
کد خبر: 82545017
خانه قاجاری بهجانی شیراز در دستور كار مرمت است

شیراز- ایرنا- مدیر كل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: در قالب حمایت مالكین و متصرفین بناهای تاریخی و با مشاركت مالك،خانه تاریخی بهجانی واقع در بافت تاریخی شیراز متعلق به اواخر دوره قاجاریه در دستور كار مرمت قرار گرفت.

به گزارش دریافتی جمعه ایرنا از روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس مصیب امیری اعلام كرد: این خانه در اصل از خانه های بزرگ و با ارزش دوره قاجاریه بوده است كه متاسفانه در حال حاضر قسمت اعظم خانه از بین رفته و تجدید بنا شده است.
وی ادامه داد:اینك تنها قسمتی از ضلع غربی خانه شامل شاه نشین و اتاق های جانبی و اتاقك های كوچك زیرین شاه نشین باقی مانده است.
امیری اظهار كرد: علیرغم اینكه قسمت های زیادی از خانه مذكور از بین رفته است ولی به دلیل وجود شاه نشین بسیار زیبا و منحصر به فرد بنا باعث شده است كه پیشنهاد ثبت این خانه در فهرست آثار ملی مطرح شود كه این اثر شانزدهم دی 1387 با شماره 24475 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید .
مدیر كل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس ادامه داد: با توجه به فرم معماری این بنا همچنین مصالح به كار رفته در احداث بنا و تزئینات موجود، شامل نقاشی ها ، آیینه كاری و ... می توان چنین استنباط كرد كه نفوذ وتاثیر گذاری فرهنگ و سبكهای غربی از طریق كارگزاران و حكام قاجاریه به این مرز و بوم آورده شده و شاهان قاجار یكی از راههای زنده نگهداشتن خاطره ها و سفرها و هر آنچه را در فرنگ دیده بودند از طریق همین نقاشی ها كه در برخی منازل دوره قاجاریه مشاهده می كنیم زنده نگه داشته اند.
امیری گفت: مرمت این خانه تاریخی از اعتبارات ملی با هزینه مرمت بالغ بر 370 میلیون ریال صورت خواهد گرفت.
دریافت خبر:فاطمه هاشمی نیك ** انتشار دهنده: غلامرضا مالك زاده
3002/ 1876

سرخط اخبار استان‌ها