راه احقاق حقوق كامل مردم، انسجام ملی واجماع همه قوا پشت سر رهبری/ موشك ما برای صلح است

تهران- ایرنا- رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت توانست با استفاده از قدرت مردم در صحنه بین المللی از تحریم هسته ای عبور كند و برای اینكه سایر حقوق ملت را هم پاس بداریم؛ راهش همان انسجام ملی و اجماع همه قوای داخل كشور پشت سر رهبری است.

به گزارش ایرنا دكتر حسن روحانی عصر امروز -دوشنبه- در ادامه نخستین نشست خبری خود پس از پیروزی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا كه پرسید شما در تبلیغات انتخاباتی از تعبیر 'وكیل ملت' نام بردید؛ منظورتان از این عبارت چیست؟ آیا می توانیم آن را نماد احقاق حقوق كامل مردم بدانیم گفت: یكی از اهداف ما در گذشته و امروز احقاق حقوق مردم در همه زمینه ها بوده است و این احقاق حقوق را باید در سایه انسجام و اجماع بدست بیاوریم. در زمینه هسته ای همه مردم ما پشت سررهبری جمع شدند و یك انسجام و اجماع ملی درست شد.

**راه احقاق حقوق كامل مردم، انسجام و اجماع ملی پشت سر رهبری
روحانی ادامه داد: دولت توانست از قدرت ملی مردم در صحنه بین المللی به درستی استفاده كند و توانستیم از تحریم هسته ای عبور كنیم. برای اینكه سایر حقوق ملت را هم پاس بداریم راهش همان انسجام ملی و اجماع همه قوای داخل كشور پشت سررهبری است كه این راه را ادامه خواهیم داد.
خبرنگار شبكه المنار پرسید در دیدار اخیر بین سران كشورهای عربی و اسلامی و ترامپ ، ایران مجددا به حمایت از تروریسم متهم شد؛ آنها برای ایران شرط گذاشتند كه بازگشت ایران به جامعه جهانی در این نهفته است كه ایران از جبهه مقاومت به خصوص حزب الله دست بردارد؛ ارزیابی شما چیست؟ ممكن است این بحث هایی كه مطرح می شود و نیروهایی كه بسیج می شود و حملاتی كه درحال شكل گیری است زمینه ساز بحران جدید در منطقه باشد؟

**اجتماع (برخی سران عرب و ترامپ در عربستان) هیچ ارزش سیاسی و عملی نخواهد داشت
روحانی پاسخ داد: اجتماع یك اجتماع نمایشی بود و هیچ ارزش سیاسی و عملی نداشت و نخواهد داشت. قبلا هم عربستان سعودی از این نمایشات درست كرده بود. برای مبارزه با تروریسم، با جلسه و این كه پول ملتی را به یك ابرقدرتی دادند، مساله تروریسم حل نمی شود.
وی گفت: آن كسی كه در این منطقه توانسته در برابر تروریسم بایستاد ملت عراق، سوریه، لبنان بوده است و ملت ایران از طریق دیپلمات ها و مستشارهای نظامی اش به این دو ملت بزرگ و سایر ملل كمك كرده و كمك خواهد كرد.
روحانی افزود: چه كسی باعث شد كه امروز داعش در شهرهای بزرگ عراق و سوریه و دمشق مستقر نباشد، جز ملت عراق و سوریه؛ ملت های منطقه در برابر تروریسم ایستادگی كردند و البته ایران در كنار آنها بوده و خواهد بود.

**دولت آمریكا هیچ زمانی با تروریسم مبارزه نكرده است/ سوری ها، عراقی ها، ایرانی ها آنهایی كه لازم بود مستشاری كنند، حزب الله و در كنار اینها روسیه، با تروریسم جنگیدند
رییس جمهوری گفت: چه كسی می تواند در این منطقه ادعا كند كه بدون ایران ثبات منطقه حفظ خواهد شد. چه كسی می تواند ادعا كند بدون ایران در این منطقه امنیت كامل مستقر خواهد شد. چه كسانی با تروریست ها جنگیدند، سوری ها، عراقی ها، ایرانی ها آنهایی كه لازم بود مستشاری كنند، حزب الله و در كنار اینها روسیه، بقیه چكار كردند؟

**فكر نمی كنم مردم آمریكا با خونی كه در 11 سپتامبر دادند معامله كنند
وی افزود: چه كسانی به تروریست ها پول داده و می دهند؟ چه كسانی از تروریست ها حمایت كردند؟ آنهایی كه از تروریسم حمایت كردند نمی توانند ادعای مبارزه با تروریسم كنند. فكر نمی كنم مردم آمریكا حاضر باشند خونی كه در 11 سپتامبر دادند با میلیاردها دلار كه از طریق خرید اسلحه است معامله كنند و در برابرتروریست های منطقه سر فرود بیاورد.
روحانی ادامه داد: دولت آمریكا هیچ زمانی با تروریسم مبارزه نكرده است اما حتما مردم آمریكا با تروریست ها مخالف اند و می خواهند تروریسم در جهان نباشد.
وی اضافه كرد: حزب الله یك گروه قابل قبول و مورد اعتماد مردم لبنان است. در مجلس و دولت لبنان و با رای مردم حضور دارد و مورد احترام همه مردم لبنان حتی غیرمسلمانها و مسیحی ها است؛ بنابراین، با اتهام زدن كاری حل نمی شود؛ باید صادقانه با تروریسم مبارزه كنیم.

** موشك ما برای صلح است
خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از رییس جمهوری سوال كرد: وزیر امورخارجه آمریكا دو روز پیش جنابعالی را خطاب قرار داد و گفت انتظار این است در دوره جدید ریاست جمهوری شما برنامه موشكی ایران جمع آوری شود و ایران به حمایت از تروریسم در منطقه و گروه های مقاومت پایان دهد؛ پاسخ جنابعالی چیست؟
رییس جمهوری پاسخ داد: قرار ما با آن ها این نیست كه آن ها به دنبال رویاهای خودشان باشند، این ها رویا و خیال پردازی است.
روحانی افزود: مردم ایران برای دفاع خود، تسلیحات خود و نیازمندی های خودشان نه از كسی خواهند پرسید، نه از كسی اجازه خواهند گرفت.
وی ادامه داد: ملت تصمیم خود را همیشه گرفته كه قدرتمند و توانمند باشد، سلاح و موشك ما برای صلح است، اگر ایران سلاح نداشته باشد، اگر موشك های ما ساخته نشود، یك عده ای دچار اشتباه محاسبات می شوند، قبلا نیز از این اشتباهات محاسباتی كردند و منطقه را به جنگ و آشوب كشاندند.
رییس جمهوری تاكید كرد: موشك ما برای صلح است، موشك ما برای تهاجم نیست، موشك ما برای دفاع است؛ مقامات آمریكایی بدانند هر زمانی كه از لحاظ فنی ما نیاز به تست موشك داشته باشیم، تست خواهیم كرد و منتظر اجازه آن ها نخواهیم ماند.
روحانی افزود: ما برجام را توافق كردیم، قطعنامه 2231 را پذیرفتم برای اینكه بتوانیم قدرت دفاعی خود را تقویت كنیم و این قدرت دفاعی هم به صراحت و هم به اشاره، به شكل های مختلف در قطعنامه 2231 آمده است و من آن آقای محترم را به قطعنامه 2231 ارجاع می دهم تا این قطعنامه را یكبار دیگر بخواند.

** دولت دوازدهم آمادگی برداشتن تمامی تحریم ها را دارد
خبرنگار روزنامه هفت صبح از رییس جمهوری سوال كرد: شما در سال 1392 وعده تعامل با جهان را دادید و قول دادید تحریم های هسته ای را رفع می كنید و به این قول خود عمل كردید، در تبلیغات انتخاباتی امسال گفتید تحریم های غیرهسته ای را رفع خواهید كرد؛ در این خصوص چه اقدام عملی در برنامه دارید؟
رییس قوه مجریه گفت: من در دولت یازدهم به مردم وعده داده بودم كه همه تلاش خود را بكار خواهم گرفت تا دیوار تحریم فرو ریخته شود كه این كار انجام شد.
روحانی افزود: البته دولت هایی كه طرف تعهد ما هستند بعضی ها خوب عمل كردند، بعضی ها خیلی حداقلی عمل كردند اما ما در چارچوب توافق جلو می رویم و به پیش خواهیم رفت.
وی ادامه داد: نسبت به بقیه تحریم ها من گفتم اگر خواست ملت ایران چنین باشد و اگر همه اركان قدرت بیایند و به یك اجماع ملی برسیم و رهبر معظم انقلاب هدایت این امر را بر عهده بگیرند، ما همه پشت سر ایشان خواهیم بود و این كار را انجام می دهیم.
رییس جمهوری گفت: این كار سخت است اما شدنی است؛ اگر اراده همه ما باشد و حركت كنیم قدم به قدم می توانیم. به این دلیل این حرف را می زنم چون تحریم غلط و ظالمانه و برخلاف اصول زندگی جوامع بشری و به ضرر همه است و به نفع كسی نیست.
روحانی افزود: بنابراین، چون ما تحریم را نادرست می دانیم، همیشه آماده ایم در برابر عمل غلط و نادرست ایستادگی كنیم و آن عمل نادرست را از بین ببریم.
وی ادامه داد: دولت دوازدهم این آمادگی را دارد كه امیدوارم شرایط لازم برای چنین حركتی آماده شود.

**همه بخش های ما از ركود خارج شده است
رئیس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار آریا در خصوص برنامه جدی و اورژانسی دولت دوازدهم برای خرج از ركود اقتصادی و احتمال تغییرات در كابینه دولت آینده گفت: من در یكی از مصاحبه های تلویزیونی هم گفتم كه الان دیگر به كار بردن واژه ركود واژه ای دقیق نیست.
روحانی با بیان این كه وقتی ما دو فصل پشت سر هم رشد مثبت اقتصادی داریم ركود معنی ندارد، افزود: ما سال گذشته در همه فصل ها دارای رشد مثبت اقتصادی بودیم و برای اولین بار هم بعد از چشم انداز 20ساله كه مربوطه به سال 1384 می شود (12 سال پیش ) است، ما برای اولین بار به رشد بالای 8 درصد یعنی به همان رشدی كه چشم انداز می گوید، رسیدیم.
رئیس جمهوری با اشاره به این كه همه بخش های ما از ركود خارج شده است، بیان كرد: البته در یك بخش در مشكل هستیم كه بخش مسكن است كه باید از ركود خارج بشود.

**در دولت دوازدهم برای اقتصاد دو برنامه «توسعه» و «حمایت» داریم
روحانی گفت: برای ركود، من هم در كتاب برنامه دولت دوازدهم نكاتی را ذكر كرده ام و هم ما اصولا برای اقتصاد دو تا برنامه مهم داریم؛ یك برنامه برای «توسعه» و یك برنامه «حمایت» داریم.
وی با اشاره به این كه در بخش توسعه می خواهیم اقتصاد كشور را بزرگتر بكنیم، گفت: در این زمینه ما به سرمایه، مدیریت، تكنولوژی و روابط با جهان و صادرات غیرنفتی نیاز داریم كه دولت در همه این زمینه ها برنامه هایی كه دارد را ادامه خواهد داد.
رئیس جمهوری گفت: به همان صورتی كه دولت توانست در سال 1393 ركود را برای اولین بار بعد از دو سال در سال 91 و 92 بشكند و توانست رشد اقتصادی را تا امروز ادامه بدهد حتما با برنامه های خود موفق خواهد كه به سمت «رونق اقتصادی» حركت كنیم.
رئیس جمهوری گفت: اضافه درآمدهایی كه در سایه برجام به دست خواهیم آورد، در مناظره هم گفتم كه بخشی از آن را برای بخش حمایتی و بخش دیگر آن را برای بخش توسعه تقسیم می كنیم.
روحانی گفت: راه حل را در این می بینیم كه صندوق توسعه ، بانك های ما، بودجه ما و سرمایه خارجی در كنار هم قرار بگیرد تا بتواند یك تحول بزرگ در زمینه سرمایه گذاری و رشد به وجود بیاورد.
وی افزود: البته بخش دانش بنیان ما به طور مستقل كار خوبی تا حالا انجام داده و آن را تقویت خواهیم كرد.

**تلاش می كنیم حقوق مستمری بگیران از تورم بیشتر باشد
رئیس جمهوری گفت: در زمینه حمایتی نیز تلاش می كنیم فقر مطلق را تا پایان دولت دوازدهم از بین ببریم و نگذاریم آنهایی كه حقوق بگیر و مستمری بگیر هستند حقوق و مستمری آنها كمتر از تورم سالانه باشد و تلاش می كنیم بیش از تورم سالانه باشد.
سیام**9103**1058 *9254*انتشار:امیركاردان راد

سرخط اخبار سیاست