۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82518124
T T
۰ نفر

جولان تبليغات انتخابات شوراها در فضاي مجازي يزد

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82518124
جولان تبليغات انتخابات شوراها در فضاي مجازي يزد

يزد - ايرنا - در حالي كه هنوز تبليغات قانوني شوراهاي اسلامي شهر و روستا آغاز نشده كانال ها و فضاي مجازي استان يزد به محل جولان تبليغات اين نامزدها و هواداران آنها تبديل شده است.

برخي ازاين گروه ها و كانال ها ابتدا بعنوان معرفي نامزدهاي شوراي اسلامي فلان شهر يا روستا راه اندازي و عضوگيري مي كند اما به مرور به نام 'حاميان يك نامزد خاص' تغيير نام مي دهند.
جالب آنكه به تدريج نامزدها، ادمين هاي گروه را به نزديكان خود واگذار كرده و خودشان به نوعي غير مستقيم ، مديريت را بر عهده مي گيرند تا در واقع مشاوري براي اداره گروه تشكيل دهند كه از لحاظ قانوني نيز توجيه داشته باشد.
اين در حاليست كه تبليغات محيطي در سطح شهر كمرنگ است و ظاهرا نامزدها تبليغ در شبكه هاي اجتماعي را بر تبليغات ميداني ترجيح مي دهند.
با اين حال برخي نامزدها در مساجد،و هيئات و حسينيه هاي مختلف سطح شهر بويژه بعد يا حين نماز مغرب و عشا حاضر شده و گاهي به پشت تريبون رفته و به نوعي خود را در معرض ديد مردم قرار داده و تبليغ مي كنند.
نكته قابل اشاره آنكه برخي نامزدها و هوادارنشون سعي مي كنند از محل حوزه انتخاباتي خو فراتر رفته و افرادي را خارج ازحوزه به سوي خود جلب كنند در حالي كه هر فرد فقط يك رأي دارد كه آن را در شهر خود خرج مي كند.
به نظر مي رسد با توجه به تلاش هاي دولت يازدهم در ايجاد فضاي آزاد انتقال اطلاعات و افزايش زمينه هاي نفوذ فضاي مجازي ، شرايط رشد كانال هاي خبري، تبليغي و تفريحي در برخي نرم افزارها و سيستم هاي مجازي بيشتر شده و امسال دومين حضور پر رنگ فضاي مجازي را بعد از انتخابات سال 94، مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري شاهد هستيم.
شايد تبليغ در فضاي مجازي موجب شده كه چهره شهر همچون انتخابات سال هاي گذشته، زشت نشده و در و ديوار از نصب پوسترها و بنرها در امان باشند اما در تبليغات محيطي، كمتر از دروغ و چاپلوسي و تخريب خبري بود.
اما متاسفانه اين صفات ناشايست در فضاي مجازي به شدت به چشم مي خورد و اغلب نامزدها علاوه بر تبليغ خود، گاهي به دروغ و ريا و تخريب نيز متوسل مي شوند.
سه هزار و 652 نامزد عضويت در شوراهاي استان يزد در اين فضا به دنبال معرفي برنامه ها و جلب آراي بيشتر حتي به قيمت افزايش معايب استفاده از فضاي مجازي هستند تا به گونه اي بخش قابل توجه جامعه را تحت تاثير فعاليت هاي خود و سوابق و تجربياتشان قرار دهند .
با توجه به تائيد صلاحيت ٩٨.٣ درصدي داوطلبان شوراهاي اسلامي شهر و روستا در هيأت‌هاي نظارت استان يزد بايد منتظر بود تا عكس العمل هيات نظارت را در برخورد با تخلفات فراوان نامزدها در اين فضاها ديد.
اطلاعيه شماره 2 هيات نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستاها در تاريخ نهم فرودين امسال اعلام كرد كه اين هيات از طريق بازرسان خود در سراسر كشور تبليغات زودهنگام نامزدان را از طريق مراجع ذيربط پيگيري خواهد كرد.
قطعا با اعلام اسامي نامزدهاي شوراها و آغاز تبليغات از 21 ارديبهشت، فضاي تبليغات محيطي استان نيز پر رنگ تر مي شود از اين رو پيش بيني هاي لازم براي تامين مكان هاي مشخص از سوي شهرداري ها براي تبليغ انجام شده و بايد منتظر بود تا سطح شهر هم به نوعي از سوي نامزدهايي كه درآمد بيشتري دارند از پوسترها و بنرهاي پرهزينه پر شود.
بايد منتظر شد و ديد برخورد مسوولان ذيصلاح با عاملان تبليغات در فضاي مجازي كه هر روز بر حجم آن افزوده مي شود چه خواهد بود.
انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا 29 ارديبهشت ماه برگزار مي شود.
1968/6197 گزارش:محمودرضا رحماني** انتشار: محمدحسين فلاح تفتي
@irnayazdd

سرخط اخبار استان‌ها