۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۸:۴۵
کد خبر: 82507234
T T
۰ نفر
روستاهاي 'فش' و 'هجيج' در كرمانشاه محل اجراي طرح ضربتي اشتغال

كرمانشاه- ايرنا- در طرح ضربتي ارزيابي توليد و اشتغال در روستاهاي كشور 73 روستا از ميان 500 روستاي هدف گردشگري به عنوان پايلوت انتخاب شدند كه در استان كرمانشاه نيز نام روستاهاي 'فش' در شهرستان كنگاور و 'هجيج' در شهرستان پاوه به چشم مي خورد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، نماينده معاونت گردشگري سازمات ميراث فرهنگي كشور در جلسه اي كه در فرمانداري كنگاور و به منظور بررسي ظرفيت ها و پتانسيل هاي روستاي فش در راستاي اجراي طرح ملي ضربتي ارزيابي توليد و اشتغال در 73 روستاي كشور از جمله در اين روستا برگزار شد، گفت: در سال هاي گذشته هزار و 100 روستا در كشور مورد ارزيابي قرار گرفت كه از اين تعداد 500 روستا به عنوان روستاهاي هدف گردشگري انتخاب شدند.
به گفته طاهره مسجدي، در برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي اجراي طرح تاكنون براي 40 نفر از كارشناسان مستقل سازمان جلسه توجيهي برگزارشده است كه به روستاهاي هدف اعزام شوند.
وي اضافه كرد: براي تمام روستاها در هر سه بخش ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري يك كارشناس ناظر اعزام مي شود تا پس از بررسي وضعيت روستا وارد بحث اجرايي طرح شويم.
مسجدي، هدف از اجراي اين طرح را آگاه سازي روستائيان نسبت به ظرفيت هاي موجود در روستاها اعلام كرد و گفت كه ما مي خواهيم در روستاها تحول ايجاد كنيم و روستائيان بدانند كه تا چه اندازه ظرفيت و پتانسيل در روستاهايشان وجود دارد كه در راستاي توليد و اشتغال آن را بكار گيريم.
وي تاكيد كرد: اگر از سوي روستائيان تقاضاهايي ايجاد شود كه به جذب گردشگر كمك مي كند مانند ايجاد بوم گردي يا مرمت آثار تاريخي اين سازمان اقدام خواهد كرد.
نماينده معاونت گردشگري سازمات ميراث فرهنگي كشور از انعقاد يك تفاهم نامه با وزارت كشور و بنياد مسكن انقلاب اسلامي در راستاي بحث توسعه روستايي و شهري خبر داد و افزود: وزارت كشور به 100 روستاي كشور اعتبار اختصاص داده كه 73 روستاي طرح را نيز شامل مي شود.
وي اعتبار تخصيص يافته براي پروژه هاي منتخب هر روستا را يك ميليارد ريال اعلام و يادآور شد: كارشناسان ما با روستائيان در تمام روستاها صحبت مي كنند تا در جريان مشكلات و خواسته هاي آنان در اين طرح قرار گيرند.
مسجدي گفت: به طور قطع اين طرح معضلات و نقاط ضعف و قوتي دارد كه با احصا آنها در مراحل بعدي برطرف خواهند شد.

**مردم ايران روستاي فش را بايد با برند تنبور بشناسند
نماينده معاونت ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي كشور در ادامه گفت: روستاي فش يكي از مراكز توليد ساز تنبور است كه با كيفيت ترين نوع آن را توليد مي كند و اين مساله بايد برند شود تا باعث اعتباري براي روستا شود.
'صامت اجرايي' با بيان اينكه اين طرح ملي است كه به صورت شبانه روزي و لحظه اي مورد رصد قرار مي گيرد، افزود: تاكنون استان هاي مختلفي را در راستاي اجراي اين طرح بازديد كرده ايم و پيش از سفر به استان كرمانشاه از روستاهاي هدف ايلام بازديد داشته ايم.
وي با تقدير از فعاليت هاي ميراث فرهنگي استان كرمانشاه در راستاي اشتغالزايي در هر سه بخش سازمان، افزود: ميراث فرهنگي استان كرمانشاه در جهت اشتغالزايي در بخش هاي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري برنامه دارد.
نماينده معاونت ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي كشور تصريح داشت: طرح ضربتي ارزيابي توليد و اشتغال در راستاي برنامه پنج ساله توسعه است كه استارت آن از فروردين امسال زده شد.
وي ادامه داد: در صورت موفقيت طرح به مرور آن را به ساير روستاهاي كشور گسترش مي دهيم تا بتوانيم طي چهار سال آينده با برنامه ريزي و انسجام بيشتري پيش برويم و مشكلات را شناسايي و برطرف نمائيم.
اجرايي تاكيد كرد: بايد براي بوم گردي پشتوانه اي ايجاد كنيم. صنايع دستي را با ايجاد بازار فروش براي آنها تقويت كنيم. اگر اين كارها صورت نگيرد كاري نكرده ايم.
نماينده معاونت ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي كشور عنوان كرد: براي شناخت و معرفي روستاي فش بايد اقدام كرد كه براي نمونه مي توان محصولات توليدي اين روستا (سازهاي سنتي) را به شكل اينترنتي به فروش رساند.

**روستاي فش كنگاور سه هدف گردشگري دارد
دهيار روستاي فش كنگاور نيز در اين جلسه با بيان اينكه روستاي فش كنگاور سه هدف گردشگري دارد، گفت: سراب زيباي فش يكي از سه هدف گردشگري در اين روستا است كه عمليات توسعه و زيباسازي اطراف آن طي سال هاي گذشته انجام اما طرح به صورت نيمه كاره رها شد.
مرادي ادامه داد: وجود 100 كارگاه فعال ساخت سازهاي سنتي مانند تار، تنبور و سه تار در روستاي فش از ديگر جاذبه هايي است كه مي تواند گردشگران بسياري را جذب كند.
دهيار روستاي فش افزود: براي رونق اين كارگاه ها به تازگي وام هايي را به مبلغ پنج ميليارد ريال از طريق صندوق كارآفريني اميد و با تلاش سازمان ميراث فرهنگي دريافت كرديم اما با وجود اين هنوز 30 تا 40 درصد از كارگاه ها موفق به دريافت وام نشده اند.
وي تصريح كرد: تپه تاريخي، امامزاده، سنگ قبرهاي قديمي و برگزاري مراسم تعزيه در روز سوم عاشورا نيز مي توانند زمينه جذب گردشگران را به روستاي فش فراهم كند.
مرادي تاكيد كرد: فش روستايي است كه اگر روي آن كار شود مي تواند به يكي از برترين روستاهاي هدف گردشگري كشور تبديل شود اما بودجه كافي مانع از توسعه آن شده است.
وي به احداث خانه موسيقي در اين روستا اشاره كرد و يادآور شد: با حمايت سازمان فني و حرفه اي كلاس هاي ساز در اين خانه موسيقي برگزار شد اما متاسفانه تعطيل شد.

**ميراث فرهنگي كرمانشاه امسال بيش از سه هزار شغل ايجاد مي كند
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمانشاه نيز از ايجاد بيش از سه هزار شغل با سه هزار و 200 ميليارد ريال اعتبار در سال جاري خبر داد و گفت: زماني كه ايده و طرحي در جايي مطرح مي شود موتور محركه آن اين مي شود كه بعدا چه پروژه هايي براي آن تعريف شود و با چه منابعي در پي اجراي آن باشيم.
جليل بالايي افزود: متاسفانه در سال 95 سازمان ميراث فرهنگي كشور برنامه اي را در حوزه اقتصاد مقاومتي نداشت به همين دليل هيچ اعتباري نيز در اين خصوص نيز دريافت نكرد و تنها به ادامه برنامه هاي سال هاي گذشته پرداخت.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمانشاه درون زايي، برونگرايي، مردمي، دانش محور و عدالت محور بودن را از شاخص هاي اقتصاد مقاومتي دانست و گفت: ما بايد در حوزه كاري خود مصداق هاي اقتصاد مقاومتي را پيدا كنيم. اگر بوم گردي، كارهاي گردشگري و حفظ و مرمت بناهاي تاريخي از مصاديق آن نباشد قطعا صنايع دستي خواهد بود.
وي تاكيد كرد: در سال جاري يك تكاپو، تلاش، فكر و سازوكاري بايد پيدا كنيم. سال گذشته با وجود محدوديت ها گام هايي برداشتيم.
بالايي فش را از جمله روستاهاي هدف گردشگري استان كرمانشاه معرفي كرد و تصريح كرد: اين روستا به دليل طبيعت زيباي آن و سرابش جزو مقاصد گردشگري شهرستاني است و بيشتر ساكنان آن در رشته هاي صنايع دستي و ساز موسيقي تبحر دارند.
وي به وجود 27 كارگاه توليد سازهاي سنتي در روستاي فش اشاره كرد و متذكر شد: طبق سند اشتغالي كه اداره كل ميراث فرهنگي استان براي سال 96 خود تدوين كرده و به استان و سازمان پيشنهاد داده است، ايجاد اشتغال براي سه هزار و 164 نفر با اعتبار سه هزار و 200 ميليارد ريال با سرانه هر نفر 630 ميليون ريال است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمانشاه در ادامه گفت: سال گذشته معاونت ميراث فرهنگي و يگان حفاظت اين اداره كل تلاش هاي بسياري انجام دادند و با بخشداران و فرمانداران هزار و 300 روستاي استان مذاكراتي انجام دادند تا خود مردم در حفظ ميراث فرهنگي استان نقش داشته باشند.

** تخصيص پنج ميليارد ريال براي زيباسازي روستاي فش
فرماندار كنگاور هم در ادامه اين جلسه گفت: قبل از ورود به فش بايد يك برنامه ريزي روي روستاي فش اجرا شود كه فرمانداري كنگاور پنج ميليارد ريال اعتبار را تا 9 ارديبهشت به آن اختصاص خواهد داد.
عليرضا ايزدي با اشاره به اينكه شهرستان كنگاور در ورودي كرمانشاه قرار گرفته و داراي آثار تاريخي ارزشمندي است، افزود: معبد آناهيتا خواستگاه تمدتي منطقه است و واجد ارزش بسيار مي باشد اما متاسفانه در سال هاي گذشته آنچه كه بايستي انجام شود در اين شهرستان انجام نشده است.
وي ادامه داد: عمده ترين مشكل اين است كه زيرساخت ها در كنگاور اصلا مناسب نيست كه بايد صبغه فرهنگي را هم به آن اضافه كرد كه چرا شهري مانند كنگاور كه در سر مسير قرار دارد با پتانسيل هاي فراوان كه كمتر جايي در كشور اين همه ظرفيت را دارد، فاقد كوچكترين فضاي اقامتي است.
فرماندار كنگاور با اشاره به مهاجرت روستانشينان به شهرها و ايجاد مشكلاتي از قبيل به وجود آمدن پديده حاشيه نشيني، بر ضرورت بيش از پيش به روستاها تاكيد كرد و افزود: متاسفانه كرمانشاه يكي از چهار شهر كشور است كه بيش از همه با مشكل حاشيه نشيني مواجه است.
وي در خصوص روستاي فش نيز با بيان اينكه مسير روستاي فش مناسب و بدون خطر در يك دشت فراخ واقع شده است، گفت: اين روستا توپوگرافي مناسبي دارد و چشمه آن برگ برنده اي است براي انجام برنامه ريزي و تبديل به يك روستاي هدف گردشگري كه با وجود كوچك بودن روستا از نظر قوميتي تنوع خوبي دارد.
وي همچنين گفت: اين روستا پتانسيل سازهاي سنتي و دستي دارد و امامزاده اي در آن واقع شده و در مجموع مي تواند سلايق و علايق مختلف را مديريت و به سوي خود جذب كند.
او اظهار كرد كه اين روستا نمونه بارزي است از همدلي مردم و هر ساله در روز سوم عاشورا در آن مراسم تعزيه برگزار مي شود.
وي اضافه كرد: متاسفانه مديريت اجرايي ما در خارج از ميراث فرهنگي هميشه يا ميراث فرهنگي را قبول ندارند و يا آن را دچار چالش مي كند.
فرماندار كنگاور در ادامه با بيان اينكه در روستاي فش حوزه هاي اجرايي از جمله بنياد مسكن بدون نظر خواهي از ميراث فرهنگي اقدام به ساخت مسكن بدون نظم كرده است، متذكر شد: ما مي توانستيم بافت سنتي فش را حفظ كنيم اين بافت سنتي به طور قطع بر روي فرهنگ عامه ما تاثيرگذار بود.
وي اضافه كرد: فش روستايي پر از خرده فرهنگ هاي نادر است كه خوشبختانه هنوز بسياري از آنان حفظ شده اند مثل تعزيه و سازهاي سنتي اما چون فرهنگ سازي نكرديم خودمان را دچار چالش و تنش كرديم. اگر مي خواهيم اقدامي انجام دهيم با واكنش هاي مختلف برخورد مي كنيم كه دلسردي براي مجموعه هنري ما ايجاد مي كند.
ايزدي تاكيد كرد: به فش تك بعدي نگاه نكنيد، اگر تك بعدي روي ساز برنامه ريزي كنيد حساسيت ايجاد مي كند و فش را در قالب يك مجموعه با همه پتانسيل هاي آن ببينيد و براي آن برنامه ريزي كنيد.
وي بر لزوم برند سازي سازهاي سنتي اين روستا تاكيد و عنوان كرد: تا زماني كه نتوانيم فضاي عرضه و تقاضا را سامان دهيم عرضه ما ناقص است و كيفيت كالاهاي اين روستا بالا است اما متاسفانه چرخه آن يك چرخه ناقص است دلال بازي ها مانع رسيدن سود مناسب به توليد كنندگان مي شوند.
فرماندار كنگاور گفت: سازمان ميراث فرهنگي كشور بايد بيش از گذشته به استان كرمانشاه توجه كند، اگر مردم فش خيالشان از بابت فروش كالاها راحت شود توليدات خود را دو برابر خواهند كرد.
او گفت: روستاي فش هم اكنون نقشي در حوزه گردشگري بازي نمي كند كه بايد فضاي بوم گردي در آن احداث شود و محدوده كار ناقصي كه در سراب آن صورت گرفته درست شود.
ايزدي يادآور شد: اين روستا مردمي كار بلد دارد كه اگر حمايت شوند با هنر خود مي توانند در حوزه توليد و اشتغال نقش آفريني كنند.

** فش؛ روستايي گردشگري
روستاي فش در 10 كيلومتري غرب شهر كنگاور و 100 كيلومتري غرب كرمانشاه قرار گرفته و جزو روستاهاي هدف گردشگري با جاذبه هاي طبيعي و زيبا و از مناطق كهن و تاريخي استان است.
روستاي فش از توابع بخش مركزي شهرستان كنگاور است و با توجه به قدمت بناي زيارتگاه امامزاده سيد جمال الدين بن جعفر صادق (ع) و نوشته هايي به خط كوفي بر روي سنگ قبرهاي گورستان قديمي روستا مي توان پيشينه تاريخي روستاي فش را به قرون گذشته مرتبط دانست.
يكي از مهم ترين جاذبه هاي طبيعي روستا، سراب زيباي فش است كه در نزديكي روستا قرار دارد و اطراف آن را درختان بلند جنگلي، گل ها و گياهان خودرو فرا گرفته است.
اين سراب در سال 1382 به عنوان يك اثر گردشگري به ثبت رسيده است.

**هجيج؛ روستايي با معماري خاص
روستاي هجيج جزو شهرستان پاوه در شمال غربي استان كرمانشاه قرار دارد. اين روستا در محدوده سيروان بخش مركزي پاوه با ارتفاع 900 متر واقع شده و مردمان آن به زبان كُردي اورامي تكلم مي كنند و سني مذهب و شافعي هستند. اين روستا از شمال و غرب و جنوب به كوهستان و از شرق به روستاي سيروان منتهي مي گردد.
به گفته اهالي، روستاي هجيج 1200 سال قدمت دارد، وجود بقعه امامزاده سيد عبيدالله كه از وي به عنوان برادر امام رضا ياد مي شود حكايت از قدمت روستا دارد.
وجود آب هم يكي از عوامل پيدايش روستاست. مي توان گفت دو چشمه در ارتفاعات شمالي و غربي روستا از علل اساسي شكل گيري روستا مي باشد.
استقرار روستا در دره هجيج بر شكل و ريخت روستا تأثير عميقي به جا گذاشته است. استقرار واحدهاي مسكوني بر يال هاي دره مذكور موجب پلكاني شدن بافت و معابر اصلي با تبعيت از شيب بر دو يال حركت را ايجاد مي كنند، بنابراين در يك جمع بندي مختصر مي توان عوامل طبيعي همچون شيب و خط القعر دره به عنوان آبراه را مهمترين عامل طبيعي در شكل و فرم روستا دانست.
مساحت بافت روستا 14.53 هكتار است. اين روستا داراي يك مسجد، چله خانه، خانقاه و امامزاده و همچنين يك كتابخانه مي باشد.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نويدي **انتشار دهنده:علي مولوي

سرخط اخبار استان‌ها