۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82498474
T T
۰ نفر
ترامپ و تمایل به جانب روسیه، و نظر متفاوت كاخ سفید

تهران - ایرنا - واشنگتن پست نوشت: خط مشی 'ترامپ' در قبال روسیه، مقدمه بروز اختلاف درون كابینه او شده است، اما به باور صاحب نظران امر سیاست حاكمیت آمریكا در قبال روسیه هرگز تغییر نخواهد كرد.

روزنامه آمریكایی در آغاز تفسیری در این باره به قلم 'گرك میلر' نوشت: ' دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریكا هفته گذشته در پیامی در توییتر نوشت 'همه چیز بین آمریكا و روسیه رو به راه خواهد شد و هر موقع وقتش برسد همه عقلشان سر جایش خواهد آمد و صلحی پایدار برقرار خواهد شد'.
واشنگتن پست در ادامه تفسیر خود افزود: این پیام اظهار عشق و علاقه به برقراری روابطی گرم با روسیه بود. علاقه ترامپ به داشتن روابطی گرم با روسیه از همان روزهای نخست انتخابات محور اصلی تمام صحبتهایش بود و امروز هم در كسوت ریاست جمهوری یكی از معدود مواضع اصلی سیاست خارجی ترامپ است و نه از آن دست كشیده و نه در آن تجدید نظر كرده است.
همین مواضع باعث شده است كه ترامپ حتی در كابینه خود هم منزوی شود. ظرف چند هفته گذشته اعضای برجسته تیم امنیت ملی ترامپ لحن عتاب آلودشان علیه مسكو را بالا برده اند تا حدی كه سبب بالا گرفتن تنش میان دو كشور شده و باعث شده است تا میان این مقامات با ترامپ یك نوع كدورت ایجاد شود.
مخالفان مسكو از نفوذی قابل ملاحظه در دولت ترامپ برخوردار شده اند و به نظر نمی رسد آن نزدیكی روابط كه ترامپ خواهان آن است اتفاق بیفتد.
'نیكی هیلی' سفیر آمریكا در سازمان ملل در یك سخنرانی در این سازمان با لحنی شدید از نقش روسیه در سوریه بشدت انتقاد كرد و این پرسش را مطرح كرد كه 'چند صد كودك دیگر كه تحت الحفظ روسیه هستند، باید در سوریه كشته شوند تا جلوی این جنایتهای آشكار 'بشار اسد' گرفته شود؟'.
'ركس تیلرسون' وزیر امور خارجه امریكا هم در ماجرای حمله شیمیایی اسد علیه مردمش، روسیه را 'بی كفایت و یا همدست' اسد خطاب كرد و اما ' مایك پومپئو' مدیر كل سازمان 'سیا' لحنی از این هم شدیدتر در مقابل روسیه اتخاذ كرد و مسكو را 'دشمنی كه هرگز نمی توان آن را رستگار كرد' خواند و 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه را 'مردی كه صداقت و درستكاری او در قاموس لغتنامه انگلیسی مطلقا وجود ندارد' نامید.
اما ترامپ خود شخصا بارها پوتین را ستوده است .
تحلیلگران سیاسی معتقدند كه اختلاف نظر موجود میان ترامپ با اعضای كابینه اش بر سر موضوع روسیه چندان هم جدی نیست و هیچ گونه چرخش كلی در سیاستهای آمریكا در قبال روسیه اتفاق نخواهد افتاد.
موشك باران یك باند فرودگاه در سوریه، جایی كه ارتش روسیه دارد با نیروهای اسد كار می كند، و نیز مواضع اخیر ترامپ در حمایت از 'ناتو' نشان می دهد كه رئیس جمهور آمریكا علاقه دارد با پوتین برخورد كند.
ترامپ چندی پیش در صحبتهایی در یك كنفرانس خبری با 'ینس استولنبرگ' دبیر كل 'ناتو' گفت 'روابط آمریكا با مسكو شاید امروز در پایینترین سطح ممكن در طول زمانها باشد'. اما در عین حال روسیه را 'كشوری قوی' نامید و گفت 'ما می خواهیم ببینیم این وضع بطور كل به چه كیفیت است'.
و اما ترامپ در مورد نگرانی در اروپا از شایعات مطرح در مورد دخالت مسكو در انتخاباتهای اروپا و نیز پیشنهاد تقویت بنیه دفاعی اروپا، هیچ الزامی را برای 'كرملین' مطرح نكرد و گفت 'الآن چنین ترس و وحشتی وجود دارد و مشكلاتی هم وجود دارد. اما من در خوشبینم كه در سرانجام كار هیچ ترس و وحشت و مشكلی وجود نخواهد داشت و همه جهان می توانند در سایه تفاهم با هم زندگی كنند و وضعی ایده آل برای همه به وجود آید'.
اما این خط مشی ترامپ در قبال روسیه با رویكردهایش در قبال سایر قدرتهای جهانی و موضوعات جهانی كاملا متفاوت است. مثلا در قبال چین.
ترامپ چین را یك دستكاری كننده پول ملی خطاب كرده است. در مورد ناتو هم ترامپ تهدید كرده است كه رابطه اش را با آن قطع می كند؛ اما او در هفته های گذشته از این مواضع خود كوتاه آمد.
گرایش ترامپ به سمت مسكو آنقدر قوی است كه حاضر نشد موضوع دخالت داشتن روسیه را در انتخابات آمریكا اعلام كند، در حالیكه همه آژانس های اطلاعاتی آمریكا این موضوع را تائید كرده اند.
این مواضع گوناگونی كه ترامپ در قبال مسكو می گیرد كشورهای خارجی را نگران كرده است.
'آدام بی. شاف' جمهوری خواه و عضو 'كمیته اطلاعاتی' مجلس نمایندگان آمریكا از كالیفرنیا در این باره می گوید كه یك نگرانی عمیق در میان متحدان اروپایی آمریكا وجود دارد و همه این سوال را مطرح می كنند كه 'اصلا اصل و مبداء دولت جدید آمریكا كجاست؟'.
شاف می افزاید 'آنها فكر نمی كنند كه ترامپ قصد داشته باشد به پوتین غیظ نشان دهد و یا مستقیما از او انتقاد كنند. برای اروپا دیدگاههای اعضای كابینه آمریكا مهم نیست بلكه این نظر شخص رئیس جمهور است كه سیاست های دولت را مشخص می كند'.
'هربرت مك مستر' مشاور امنیت ملی ترامپ هم در یك مصاحبه تلویزیونی در شبكه خبری ABC گفت 'رئیس جمهوری چطور می تواند اینقدر از روند اوضاع مطمئن باشد و بگوید كه همه چیز خوب خواهد شد و صلحی پایدار بوجود خواهد آمد'.
مك مستر اضافه كرد 'وقتی روابط میان دو كشور در پایینترین سطح خود است این یعنی آنكه تنشها سیر صعودی دارد، نه نزولی'.
مك مستر بیشترین نقش را در شكل گیری موضع مجادله واشنگتن با مسكو داشته است. مك مستر در این سمت جانشین 'مایكل فلین' شد. فلین هم همچون ترامپ به دنبال گرم شدن روابط با مسكو بود و بخاطر دروغهایش راجع به تماسهایی كه با سفیر روسیه در واشنگتن داشت، از سمت خود بركنار شد.
'خوان زاراته' از مقامات سابق امنیت ملی آمریكا كه به پومپئو در جریان رای اعتماد گرفتن به عنوان مدیر كل سیا مشاوره می داد، در این باره می گوید 'به نظر من رویكرد آشتی جویانه و مداوم ترامپ در قبال مسكو بِدین خاطر است كه او می خواهد همه گزینه های دولتش را در تعامل با روسیه آزموده باشد'.
وی افزود كه این پیامها می تواند انعطاف داشته باشد، اما در عین حال سیاستها محكم و با ثبات باشد و این همان وضع فعلی است. اما به نظر می رسد سیاستهای واشنگتن در قبال مسكو دارد بتدریج حالت خشن و برخورد گونه به خود می گیرد'.
زاراته تاكید كرد كه ترامپ تمایل دارد مواضعش را در قبال مسكو تشدید كند و به این موضع خود بچسبد.
مسكو هم خوب متوجه پیام های ضد و نقیض واشنگتن شده است.
'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه بعد از یك سری سخنان تندی كه با مقامات آمریكایی در این هفته رد و بدل كرد گفت كه تمام حواس مسكو به پیام هایی است كه از طرف ترامپ فرستاده می شود.
لاوروف گفت 'راهنمای ما موضوعی است كه رئیس جمهوری دونالد ترامپ یك بار دیگر آن را تایید كرد و گفت كه می خواهد سطح روابط را با فدراسیون روسیه گسترش دهد. ما هم آماده آن هستیم'.
اروپام**1591**1479
مترجم:اقدس السادات حسینی **ناشر:حسن سالك رضائی

سرخط اخبار جهان