۱۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۲۶
کد خبر: 82450009
T T
۰ نفر

دور چهارم نشست سوری آستانه 24 اسفند آغاز می شود

۱۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۲۶
کد خبر: 82450009
دور چهارم نشست سوری آستانه 24 اسفند آغاز می شود

مسكو - ایرنا - خبرگزاری روسیا سگودنیا از برنامه برگزاری دور چهارم مذاكرات سوری- سوری آستانه در روزهای 14 و 15 ماه مارس جاری (24 و 25 اسفند ماه) خبر داد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری روسیا سگودنیا روز پنجشنبه به نقل از یك مقام آگاه در مذاكرات سوری با اعلام این مطلب نوشت: استفان دمیستورا نماینده دبیر كل سازمان ملل در سوریه نیز تاریخ برگزاری دور سوم مذاكرات سوری سوری در آستانه را تایید كرده است.
رسانه روسی افزود: مقام آگاه در مذاكرات سوری، جزییات چارچوب مذاكرات آستانه را كه نشست كامل یا در سطح كارشناسان خواهد بود، اعلام نكرد.
خبرگزاری روسیا سگودنیا نوشت: مجتبی دمیرچیلو سفیر ایران در قزاقستان پیش تر به این رسانه گفته بود كه مذاكرات آستانه تا روز 21 ماه مارس (اول فروردین ماه) برگزار خواهد شد.
نشست سوم آستانه 28 بهمن با حضور هیات ایرانی به ریاست حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران، هیات های روسیه ای و تركیه ای، سازمان ملل، قزاقستان به عنوان میزبان، اردن و همچنین آمریكا به عنوان ناظر برگزار شد.
تشكیل گروه كاری برای بحث در باره پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه، تداوم و تقویت آتش بس فراگیر در این كشور و تسهیل در مذاكرات دولت و نمایندگان 9 گروه مسلح مخالف پذیرنده پیمان پایان درگیری ها در سه نشست آستانه پیگیری شده است.
معاون وزارت خارجه قزاقستان روز سه شنبه آمادگی كشورش را برای میزبانی از چهارمین دور مذاكرات سوری_سوری در شهر آستانه كه به ابتكار ایران، روسیه و تركیه برگزار می شود، اعلام كرد.
به گزارش ایرنا، «مختار تله اوبردی» معاون وزارت امور خارجه قزاقستان اعلام كرد كه شرایط برای برگزاری نشست چهارم آستانه آماده است.
خبرگزاری ریانووستی به نقل از این مقام قزاقستانی نوشت: هر زمان كه برگزار كنندگان گفت وگوها برنامه نشست فنی سوری-سوری را اعلام كنند، آستانه آماده میزبانی از هیات های شركت كننده در مذاكرات و برگزاری آن است.
نخستین دور مذاكرات چندجانبه آستانه روزهای چهارم و پنجم بهمن ماه به ابتكار ایران، روسیه و تركیه با حضور نمایندگان دولت و گروههای مسلح برگزار شد و برای اولین بار نمایندگان دولت قانونی سوریه رودرو با نمایندگان معارضان مسلح مذاكره كردند.
هیات های كارشناسی روسیه، ایران، تركیه و نمایندگان سازمان ملل نیز پیشتر نشست دوم را برگزار كردند كه در آن اجرای توافق های مربوط به برقراری آتش بس، ساز و كار نظارت موثر بر آن و تدابیر اعتمادساز بررسی شد.
آتش بس فراگیر كنونی از 10 دی ماه با طراحی ایران، روسیه و تركیه سه كشور پشتیبان مذاكرات آستانه برقرار شده كه در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تائید قرار گرفته است.
اروپام*391 ** 1908
انتشار دهنده : افشار دارابی

سرخط اخبار جهان