چالش های زیست محیطی كشور نتیجه دخالت نابجای انسان در اكوسیستم است

همدان - ایرنا - مشاور و مدیركل حوزه ریاست و ارزیابی عملكرد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور گفت: دخالت نابجای بشر در اكوسیستم طبیعت چالش های زیست محیطی را به همراه داشته است.

نگهدار اسكندری شیری روز چهارشنبه در آئین معارفه مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان كرد: چالش هایی كنونی موجب بروز پدیده های نامباركی نظیر بیابان، گرد و غبار، كاهش آب های زیرزمینی و خشكسالی شده است.
مدیركل حوزه ریاست و ارزیابی عملكرد سازمان جنگل‌ها اضافه كرد: این چالش های اساسی گاهی اوقات كشور را دچار مشكل كرده و هفته گذشته در اهواز زندگی برای مردم را بسیار سخت كرده بود.
اسكندری شیری با ذكر اینكه پدیده گرد و غبار را نمی توان در كوتاه مدت رفع كرد بیان كرد: منابع طبیعی، مراتع و جنگلها، اكوسیستم هایی هستند كه در صورت دخالت نابجا در آن جامعه را با مشكل مواجه می سازد.
وی توضیح داد: دشت هایی كه در استان خوزستان به منشا گرد و غبار تبدیل شده اند در گذشته مراتع بودند.
وی اضافه كرد: 40 هزار هكتار از مراتع خوزستان بیش از 50 درصد پوشش داشتند ولی هم اینك به یك هزار هكتار رسیده است.
مدیركل حوزه ریاست و ارزیابی عملكرد سازمان جنگل‌ها بیان كرد: همچنین مراتع درجه 2 این استان بین 25 تا 50 درصد پوشش داشتند.
اسكندری تبدیل شدن مراتع به اراضی كشاورزی، بی توجهی به حق آبه مدیریت جامع حوزه آبخیز، ایجاد سدها و جلوگیری از حركت آب در بروز وضعیت فعلی موثر بوده است.
وی اظهار كرد: زمین هایی كه دارای چمن برای تغذیه دام و حفظ گرد و غبار بودند با دخالت های نابجا از بین رفته و هم اینك با نخستین نسیم به كانون گرد و غبار مبدل می شوند.
وی بیان كرد: با توجه به وجود نمك و شوری خاك خوزستان ، گرد و غبارها با اولین رطوبت به یك عایق نارسا تبدیل شده و با ایجاد جرقه موجب از بین رفتن پست های برق و قطعی برق در خوزستان شدند.
وی افزود: در حال حاضر زمین ها از علف تهی شده و از سوی دیگر كشور را با پدیده گرد و غبار مواجه كرده است.
مشاور سازمان جنگلها تصریح كرد: این وضعیت را می توان برای استان همدان نیز متصور بود چون برخی از اراضی این استان به بیابان تبدیل شده است كه احتمال تبدیل شدن آنها به كانون گرد و غبار دور از انتظار نیست.
وی اضافه كرد: بیش از 2 هزار و 300 گونه گیاهی، دارویی و صنعتی از هشت هزار گونه شناسایی شده ایران در مراتع می رویند و تولید عسل به طور كامل به مراتع متكی است.
در این آئین از خدمات 9 ساله محمدرضا همتی تقدیر به عمل آمده و اسفندیار خزایی به عنوان سرپرست اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان منصوب شد.
7526/6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار: اكبر بهاروند

سرخط اخبار استان‌ها