مقام دانماركی: برقراری روابط بانكی با ایران مستلزم پیوند بیشتر بین شركت های تجاری دو طرف است

تهران-ایرنا- رییس شورای تجاری وزارت خارجه دانمارك تاكید كرد: برای برقراری روابط و سازوكارهای بانكی بین ایران و دانمارك باید پیوند بیشتری بین شركت‌های تجاری دو طرف برقرار كرد. افزایش این ارتباط‌ها راهی است كه می‌توانیم از طریق آن به بانك‌ها برای فعالیت بیشتر با ایران فشار بیاوریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، هیات تجاری اتاق تهران كه پس از انجام مذاكرات با فعالان اقتصادی در پراگ، مركز جمهوری چك، به دانمارك رفت در نخستین روز حضور خود در این كشور برنامه فشرده‌ای داشت.
اعضای هیات تجاری ایرانی به سرپرستی 'مسعود خوانساری'، رییس اتاق تهران، در روز نخست این سفر به كنفدراسیون صنایع دانمارك (DI) رفتند و با فعالان این نهاد قدیمی بخش خصوصی و تعدادی از فعالان اقتصادی دانمارك دیدار و گفت ‌و گو كردند.
پس از این دیدار و مذاكرات مستقیم بین دو طرف، در حالی كه اعضای هیات به بازدید از كارخانه كریستین هنسن، فعال در صنایع غذایی، رفتند، خوانساری به همراه سفیر ایران در كپنهاگ عازم وزارت امور خارجه دانمارك و دیدار با 'سوزانا هیلدلوند' رییس شورای تجاری این وزارتخانه شدند.
در این دیدار كه در دفتر هیلدلوند برگزار شد، ابتدا خوانساری با اشاره به قدمت دیرینه ارتباط صنعتی و تجاری قدیمی دو كشور در زمینه‌های زیربنایی از جمله راه‌سازی و ایجاد راه‌آهن و ریل و جاده تاكید كرد و گفت: علیرغم سابقه قابل توجه همكاری‌ های دو جانبه دو كشور، سرعت پیشرفت توسعه مراودات در یك سال گذشته كمتر از حد انتظار بوده است.
رییس اتاق تهران با بیان این كه ایران ظرف مدت یك سالی كه از اجرای برجام می‌گذرد، پذیرای بیش از 200 هیات تجاری خارجی بوده است گفت: برابر اطلاعاتی كه ما داریم دانمارك كشوری است كه در حوزه سرمایه‌گذاری در خارج از مرزهای خودش بسیار قدرتمند عمل كرده و نزدیك به 190 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی انجام داده است. این در حالی است كه اقتصاد ایران هم‌اكنون ظرفیت حداقل جذب سالانه 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی را دارد كه فرصت مناسبی برای توسعه همكاری‌ها و مشاركت برمبنای انتفاع دوجانبه است.
خوانساری افزود: با توجه به شناخت صنایع ایران از قابلیت‌های دانمارك و شناخت دانمارك از فضای اقتصادی ایران، پس از توافق و اجرای برجام فرصت خوبی برای تقویت ارتباطات تجاری فراهم شده است. با این وجود در یكی دو سال گذشته دانمارك فعالیت چندانی برای توسعه مراودات اقتصادی با ایران نداشته است.
وی ادامه داد: در حالی كه برخی از كشورهای اروپایی نظیر اتریش، ایتالیا، فرانسه و آلمان بسیار زودتر وارد بررسی موقعیت‌های همكاری، امضای تفاهمنامه و بستن قراداد شده‌اند. وی گفت: یكی از مواردی كه باید به آن بپردازیم این است كه چرا دانماركی‌ها در برقراری روابط اقتصادی با ایران تعلل می‌كنند.
خوانساری ادامه داد: به نظر می‌رسد یك عامل محدودیت‌هایی نظیر روابط بانكی بین دو كشور و عدم ارائه ضمانت‌های صادراتی و بیمه از سوی دانمارك است. شركت‌های دانماركی هم به طور عام به این مساله به عنوان یك نگرانی اشاره كردند كه به دلیل عدم تضمین صادرات و مشكلات موجود در مراودات بانكی برای ورود به فاز عملیاتی همكاری تعلل می‌كنند و به اصطلاح دست به عصا راه می‌روند.
رییس اتاق تهران با بیان این كه وزارت‌های خارجه در كشورهای مختلف به دلایل سیاسی در برقراری تحریم‌ها نقش داشتند، گفت: در حال حاضر هم ما انتظار داریم كه این وزارتخانه‌ها در زمینه احیا و توسعه روابط اقتصادی پس از لغو تحریم‌ها فعالانه عمل كنند. دلیل حضور ما در چنین نشست هایی این است كه تلاش كنیم وزارتخانه ‌های یاد شده و دولت‌ها برای راه‌اندازی خطوط اعتباری در صندوق‌های ضمانت صادرات و دادن تضمین به فعالان اقتصادی سریعتر عمل كنند.
رییس اتاق تهران با اشاره به سابقه بسیار خوب ایران در عمل به تعهدات و پرداخت بدهی‌ها حتی در شرایط سخت تحریم گفت:
ایران جز معدود كشورهایی است كه بدهی خارجی معوقه ندارد و میزان بدهی‌هایش نیز بسیار اندك است. این مساله قابل رصد است و سابقه همكاری ایران با شركت‌های خارجی این قضیه را به روشنی نشان می‌دهد.
خوانساری عنوان كرد:دانمارك در تمام سفارتخانه‌های خود نمایندگانی دارد كه پیگیر مباحث اقتصادی و پیشبرد مراودات هستند اما در ایران به نظر می‌رسد این فعالیت بسیار كم است.
وی افزود: در حوزه صنعت غذا و دارو دو‌ كشور دارای ظرفیت‌های همكاری بالایی هستند. در زمینه انرژی‌های نو هم زمینه سرمایه ‌گذاری دانمارك فراهم است به ویژه اینكه در این زمینه دولت ایران برای بازگشت سرمایه تضمین داده است و نیاز امروز ایران هم به انرژی‌های نو نیز افزایش یافته است.

**ارتباط با تشكل‌هایی نظیر اتاق تهران به ارتقای روابط كمك می‌كند
سپس در این نشست رییس شورای تجاری وزارت امورخارجه دانمارك با ابراز خوشحالی از حضور هیات تجاری اتاق تهران در كپنهاگ عنوان كرد :در پنج ماه گذشته با سفارت دانمارك در ایران مراوده و مشاوره زیادی داشته و توسعه روابط با ایران در برنامه‌های این وزارتخانه و دولت دانمارك قرار گرفته است.
هیلدلوند گفت: مذاكراتی با صندوق ضمانت صادرات دانمارك (EKF) در جریان است كه با طرف‌ های ایرانی وارد مذاكره شده است و امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه مناسب برسد.
وی افزود: ما از توسعه مراودات دو جانبه دانمارك و ایران استقبال كردیم و پیش از این دو هیات به ایران فرستادیم كه به نظر من كافی است. در ماه می سال جاری نیز سه هیات دیگر به ایران می‌فرستیم و این تعداد در طول سال بیشتر هم خواهد شد زیرا اولویت جدی ما توسعه مراودات با ایران است.
وی ادامه داد: ما نخستین هیات را سال گذشته همراه با وزیر امورخارجه به ایران فرستادیم و دیدیم كه حاضران در هیات از موقعیت‌های پیش آمده در آن سفر بسیار شگفت زده شده بودند و جلسات بسیار خوبی در مورد سرمایه‌گذاری در آن زمان برگزار شد. دانماركی‌ها علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در ایران دارند به ویژه اینكه در زمینه سلامت، دارو و انرژی‌های سبز می‌توانیم با هم همكاری كنیم.
هیلدلوند با تقدیر از علاقه مندی موجود برای توسعه همكاری‌ها افزود: بازار ایران بسیار بزرگ است و ما باید بررسی كنیم كه ببینیم چه كارهایی می‌توانیم در این زمینه افزایش همكاری‌ها به طور عملی انجام دهیم. من با پیگیری برای برقراری خط اعتباری موافقم و باید بیشتر در این زمینه مذاكره كنیم. هم‌چنین براساس تجربه‌ای كه از سال‌ها قبل داشتیم می‌گویم كه ارتباط با تشكل‌هایی مانند اتاق بازرگانی به ارتقای روابط كمك می‌كند.
رییس شورای تجاری وزارت امور خارجه دانمارك در پاسخ به گفته خوانساری مبنی بر این كه بهتر است وزارت خارجه دانمارك حل مسایل بانكی را پیگیری كند،گفت: تاكید می‌كنم كه در وزارت امورخارجه تلاش‌هایی در این زمینه انجام می‌شود كه به سود هر دو كشور است.
به گزارش ایرنا،كشور دانمارك با بیش از 43 هزار كیلومتر مربع و 5.5 میلیون نفر جمعیت، در شمال اروپا واقع شده است؛ تولید ناخاصل داخلی این كشور در سال 2015 معادن 257 میلیارد دلار گزارش شده و در این سال رشد اقتصادی 1.6 درصدی را تجربه كرده است.
آلمان، سوئد، بریتانیا، آمریكا، نروژ و هلند مهمترین شركای صادراتی این كشور به حساب می آیند.
اقتصام**9189 ، 9123 ** خبرنگار: اسماعیل داوودی**انتشار دهنده: امیر كاردان راد

سرخط اخبار سیاست خارجی