۱۷ دی ۱۳۹۵، ۹:۲۴
کد خبر: 82376152
T T
۰ نفر
منشور حقوق شهروندي، اجراي مسئوليت هاي رئيس جمهوري را تسهيل مي كند

يزد - ايرنا - يك فعال سياسي و رئيس سازمان ملي جوانان در دولت اصلاحات گفت: منشور حقوق شهروندي برگرفته از اصول متعدد قانون اساسي، سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري و مباني انديشه هاي امام خميني (ره) است و اجراي بخشي از مسئوليت هاي رئيس جمهوري را تسهيل مي كند.

حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهوري، دوشنبه 29 آذرماه منشور حقوق شهروندي متشكل از 23 سرفصل و 120 ماده به همراه ساز و كار اجرا و نظارت بر حسن اجرا و ارجاعات قانوني مواد آن را رونمايي كرد.
در اين منشور موضوعاتي همچون حق حيات، سلامت و كيفيت زندگي، حق برخورداري از محيط‌ زيست سالم و توسعه پايدار، حق كرامت و برابري انساني، حق آزادي و امنيت شهروندي، حق مشاركت در تعيين سرنوشت و حق اداره شايسته و حسن تدبير، حق اشتغال و كار شايسته، حق دسترسي به اطلاعات، دسترسي به فضاي مجازي، حق حريم خصوصي، حق تشكل، تجمع و راهپيمايي، حق تابعيت، اقامت و آزادي رفت و آمد، حق تشكيل و برخورداري از خانواده، حق برخورداري از دادخواهي عادلانه، حق اقتصاد شفاف و رقابتي، حق مسكن و حق مالكيت درج شده است.
به گزارش ايرنا، رحيم عبادي شامگاه پنجشنبه در جمع فعالان سياسي و اجتماعي استان يزد، قانون اساسي را اوج به رسميت شناختن حقوق ملت ها دانست و گفت: كشورهاي پيشرفته دنيا نقطه تحول و آغاز پيشرفت خود را زماني آغاز كردند كه مردم از سيطره نظام هاي ديكتاتوري آزاد شدند حقوق آنها به رسميت شناخته شد.
وي افزود: اين موضوع تنها خواست مردم كشورهاي پيشرفته نبوده و انبياء الهي و مصلحان اجتماعي هم براي اعتلا بخشيدن به شخصيت و حفظ كرامت، توسعه و پيشرفت انسانها تلاش كردند.
اين فعال سياسي تصريح كرد: ايران در برهه كنوني در شرايطي قرار گرفته كه مردم بيش از هر زماني بايد حقوق خود را بشناسند و براي احقاق آن تلاش كنند.
عبادي ادامه داد: در طول تاريخ همواره در مقابل حقوق مردم، قدرتمنداني قرار داشتند كه با ابزارهايي مانند پول و زور براي بردگي و اسارت انسان ها تلاش كرده اند.
وي اضافه كرد: حقوق شهروندان، برخي مواقع در بين علماء نيز محل اختلاف بود به طوري كه برخي علما معتقد بودند كه انسان ها فقط تكليف دارند و هيچ حقي ندارند و برخي ديگر از اين علما از جمله امام خميني (ره) در كنار اين تكاليف، حقوق انسانها را به رسميت مي شناختند.
رئيس سازمان ملي جوانان در دولت اصلاحات گفت: انقلاب هاي سياسي و اجتماعي مهمترين زمينه تلاش انسان ها براي به رسميت شناختن حقوقشان بود و قانون اساسي نيز محصول همين انقلاب هاست؛ قانون اساسي تنظيم كننده روابط مردم و حاكميت است.
عبادي افزود: يكي از رسالت هاي مهم نهادهاي اجتماعي بالا بردن سطح آگاهي مردم و تلاش در راستاي ايفاي حقوق شهروندي است.
7532 / 6014/ خبرنگار: سعيد صادقي مقدم ** انتشار كاظم شاملو*
irnayazdd@

سرخط اخبار استان‌ها