۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۸:۰۱
کد خبر: 82345806
T T
۰ نفر
معاون استاندار:نجات كشاورزي هرمزگان نيازمند عزم ملي است

بندرعباس- ايرنا- معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري هرمزگان گفت: استانداري در حمايت از بخش كشاورزي استان آماده هرگونه همكاري و كمك به متوليان اين حوزه در بحث مديريت و برنامه ريزي است ولي نجات كشاورزي هرمزگان و حفظ شاخص هاي موجود آن در بخش هاي مختلف نيازمند حمايت و عزم ملي است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، علي رئوفي سه شنبه شب در گردهمايي سراسري معاونين حفظ نباتات سازمان هاي جهاد كشوري سراسر كشور در بندرعباس اظهار داشت: در شرايط كنوني جمعيت شهري هرمزگان نزديك به 600 هزار نفر و جمعيت روستايي استان بيش از 700 هزار نفر است كه اين موضوع براي استان هرمزگان يك فرصت و مزيت نسبت به ساير استان هاي كشور است.
وي ضمن تاكيد بر تقويت و حفظ مزيت برتري جمعيت روستايي هرمزگان نسبت به جمعيت شهري استان ، بيان داشت: اعتبارات استان پاسخگوي رسيدگي به مشكلات كشاورزان استان نيست و وزارت جهاد كشاورزي بايد هرمزگان را يك استان ويژه در رسيدگي به مشكلات كشاورزان و توسعه بخش كشاورزي آن ببيند زيرا اين استان فرصت هاي خوبي در عرصه توليد محصولات كشاورزي به ويژه توليد سبزي و صيفي خارج از فصل كشور دارد.
رئوفي با اشاره به شيوع بيماري جاروك جادوگر در باغات ليموترش استان و ورود خسارت سنگين به كشاورزان استان، تصريح كرد: اين بيماري و ويروس ويرانگر 12 هزار هكتار از باغات ليموترش باغداران استان را نابود كرد و حدود پنج هزار ميليارد ريال به باغداران استان خسارت وارد كرد.
وي به قيمت پايين بازار محصولات كشاورزي در استان هرمزگان اشاره كرد و افزود: در حال حاضر هزاران هكتار از مزارع توسط كشاورزان استان به زير كشت انواع محصولات خارج از فصل رفته است كه متاسفانه وضعيت قيمت محصولات توليدي در استان براي كشاورزان به صرفه نيست.
اين مقام مسئول اضافه كرد: قيمت فعلي محصولات صيفي در هرمزگان براي كشاورزان به صرفه نيست و وضعيت بازار فروش محصولاتي نظير خيار سبز ، هندوانه شب يلدا ، بادمجان و گوجه فرنگي بسيار پايين است و اين وضعيت شرايط بدي را براي كشاورزان استان رقم زده و قيمت برخي محصولات آن چنان پايين است كه كشاورزان انگيزه اي براي برداشت محصول توليدي ندارند.
معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري هرمزگان اظهار داشت:وجود اين مشكلات كشاورزان استان هرمزگان را نااميد مي كند و رويه اي است كه متاسفانه هر ساله تكرار مي شود و بايد به اين وضعيت سامان داد تا براي كشاورزان انگيزه اي براي توليد محصولات بماند.
وي خاطرنشان كرد: توسعه كشت هاي گلخانه اي و حمايت از كشاورزان براي ايجاد كشت هاي گلخانه اي و توليد محصولات مرغوب يكي از راه هاي حمايت از كشاورزان است.
رئوفي گفت: كشت هاي گلخانه اي داراي مزيت هاي نظير اشتغالزايي بيشتر ، توليد محصول سالم و مرغوب ، كاهش مصرف آب نسبت به كشت هاي فضاي باز و بازار پسندي محصول نسبت به توليدات كشاورزي در فضاي باز هستند كه متوليان بايد از اين بخش بيش از پيش حمايت كنند.
وي ادامه داد: كمك به كشت هاي گلخانه اي در هرمزگان هم حركتي در حمايت از كشاورزان براي جلوگيري از خسارت هاي هر ساله است و هم حركتي براي توليد محصولات سالم و كاهش مصرف آب نسبت به كشت هاي فضاي باز است.
معاون هماهنگي اموراقتصادي و توسعه منابع استانداري هرمزگان با تاكيد بر احياء و بازسازي نخلستان هاي استان، خاطرنشان كرد: 38 هزار نخلستان در هرمزگان وجود دارد كه 50 درصد آن فرسوده است و اين نخلستان ها نيازمند بازسازي و احياء هستند.
هرمزگان داراي يك هزار و 732 روستاي داراي سكنه و يك هزار و 0 روستاي داراي دهياري است .
توليد بهترين نارنگي كشور ، رتبه اول توليد ليموترش كشور ، رتبه اول توليد انبه در كشور ، رتبه دوم توليد خرما در كشور ، رتبه دوم توليد مركبات در كشور، رتبه چهارم در سطح زير كشت و توليد گوجه فرنگي ، رتبه اول سطح زير كشت و رتبه سوم در توليد پياز كشور ، رتبه نخست توليد بادمجان ، رتبه هفتم سطح زير كشت و رتبه هشتم در توليد ذرت دانه اي كشور از شاخص هاي مهم استان هرمزگان درتوليد محصولات باغي و صيفي كشور هستند كه بايد حفظ و تقويت شوند.
تنها 127 هكتار از مزارع هرمزگان زير كشت محصولات گلخانه اي است كه شاخصي بسيار پايين نسبت به ساير استان هاي كشور است .
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسيني انتشاردهنده: خليل تنيده

سرخط اخبار استان‌ها