۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۵۸
کد خبرنگار: 1781
کد خبر: 83750247
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سطح گلخانه های هرمزگان به ۷۰۰ هکتار افزایش می یابد

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۵۸
کد خبر: 83750247
سطح گلخانه های هرمزگان به ۷۰۰ هکتار افزایش می یابد

بندرعباس-ایرنا-سطح زیر کشت گلخانه های هرمزگان تا پایان سال جاری از ۵۵۰ به ۷۰۰هکتار و تولید محصولات آن نیز ۴۰درصد افزایش می یابد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان روز چهارشنبه با اشاره به اینکه برداشت محصولات گلخانه ای از آبان ماه سال گذشته آغاز و تا خردادماه امسال ادامه دارد اظهار کرد: ۶۰درصد تولیدات گلخانه ای این استان به کشورهای روسیه و امارات متحده عربی صادی می شود.

مسعود گرگیج تسهیلات هر هکتار گلخانه را ۲۵میلیارد ریال با سود ۷درصد عنوان کرد و افزود: بیشتر گلخانه های هرمزگان در شهرهای رودان، حاجی آباد، میناب و بندرعباس احداث شده است.

وی، ارتقاء تولید در واحد سطح، افزایش کیفیت محصول، بازارپسندی و صرفه جویی در مصرف آب را از مهمترین مزایای کشت گلخانه‌ای برشمرد و گفت: فلفل‌های دلمه رنگی، گوجه، بادمجان و خیار از جمله محصولات گلخانه‌ای استان به شمار می رود.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی هرمزگان بیان داشت: یکی از بهترین کشت هایی که از سوی کارشناسان کشاورزی برای صرفه جویی در مصرف آب مورد توصیه می شود و دولت نیز از آن حمایت می کند، کشت گلخانه ای است.

گرگیج خاطر نشان کرد: کشت گلخانه ای به دلیل تاثیر فراوان در کاهش مصرف آب و نیز افزایش بهره وری محصول و کاهش خسارت های بارندگی و حوادث غیرمترقبه به عنوان بهترین گزینه برای کشاورزان محسوب می شود.

با توجه به استقبال کشاورزان، توسعه کشت گلخانه‌ای در سال ۹۸ به دو برابر افزایش یافت و از ۳۰۰هکتار تعهد ابلاغی به وزارت جهادکشاورزی این میزان به ۶۴۵ هکتار رسید و استان در این زمینه توانست رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

در راستای ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه‌ای، در آذرماه ۹۸، ۵هزار و ۱۳۶هکتار سطح گلخانه‌ای در استان هرمزگان فعالیت خود را آغاز کرد که برای ۴۵ هزار نفر نیز اشتغالزایی صورت گرفت.

در حال حاضر ۳هزار و ۱۷۰هکتار زیر ساخت شهرک‌های گلخانه‌ای توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی در استان احداث شد که یک هزار و ۹۶۶ هکتار نیز توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود.

با توجه به وضعیت موجود و بحرانی بودن شرایط منابع آبی کشور و بالا بودن مصرف آب در کشاورزی سنتی، اصلاح شیوه های آبیاری در این بخش و توسعه کشت محصولات نیازمند به آب کمتر بسیار مورد تاکید است.
براساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی کشت گلخانه ای نقش بسزایی در افزایش بهره وری آب دارد؛ به عنون مثال برای تولید هر کیلوگرم گوجه فرنگی و خیار در عرصه ۳۰۰-۴۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود در حالی که با انتقال کشت این محصول به فضای گلخانه می‌ توان مصرف آب را به ۲۵ تا ۳۰ لیتر کاهش داد.
علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب و تولید محصول بیشتر، سلامت محصول تولیدی گلخانه ها و اشتغالزایی نیز از دیگر مزایای توسعه کشت گلخانه ای عنوان می شود و این مزایا هر کدام به خودی خود نقش بسزایی در شکوفایی بخش کشاورزی در شرایط بحرانی امروز منابع آبی دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha